Plus Forum E-handelsforumet Logistik Får DHL fördela om gods i leveranser?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103690
    Yvonne
    Deltagare

    Hej,

    Jag är minst sagt lite upprörd på DHL nu.
    Det skickades en sjöpall till mej på 750 kg som parti, den tyckte tydligen DHL att det var enklare att transportera om den var på EUR pall, så de bestämde sig för att dela upp pallen och skicka 2 pall till mej i stället.
    Tyvärr så slarvade de bort en 1/3 av godset i samband med detta så jag fick bara 500 kg i stället för 750 kg.

    Till saken hör att jag har fullmakt vid mottagandet (fast jag var faktiskt på plats när detta levererades) så nu tycker DHL att de inte ska ersätta något då jag har fullmakt? De har inte heller lyckats hitta de 250 kg som saknas (vilket borde vara minst en halv pall)

    De levererade ju 2 pall som det enl nya fraktdokumentet skulle levereras, men det saknades 250 kg. Killen som levererade kontrollerade så klart att han lämnat 2 pall, vilket han gjort så det är ju inget fel där.

    Så nu undrar jag, FÅR verkligen DHL splitta min pall och packa om den bara för att de vill?

    #134662
    Stefan72
    Deltagare

    Fullmakten ska inte ha nån betydelse. Har själv pratat med DHL om detta och det är ingen friskrivning för deras del från ev ansvar om nåt blir tokigt med själva transporten. Det är ju mer att de är friskrivna om nu någon stjäl godset på avlämningställe eller liknande.
    Har du en ursprunglig fraktsedel från lev att de verkligen har skickat 750 kg gods och du bara får 500 så lär ju DHL kunna svara på varför det blivit så. De har ju dessutom packat om det så ansvaret lär ju ligga helt på dem om de nu inte kan visa att nån annan har gjort det.

    #134663
    Yvonne
    Deltagare

    Nu fick jag inte med någon ursprunglig fraktsedel med godset då de verkar ha slarvat bort den också, utan de skrev på transportetiketterna att de delat pallen och sedan var vikten där bara delad rakt av, det stämde alltså inte alls med de omplockade pallarna.
    Jag har såklart kontrollerat med avsändaren att de skickat 750 kg och det är också det den ursprungliga leveransen är bokad på.

    DHL har avvisat ersättningskrav i sin helhet då det inte står något i deras system om att något hänt vid omplocket, och jag vet inte riktigt hur jag går till väga nu?

    Jag har såklart skrivit tillbaka att jag bestrider beslutet och även skickat med foton på deras pallar, där det syns att de inte är rörda även om de var väldigt bristfälligt emballerade.

    Det gör mej arg att de kan gå in och bryta min pall och bara plocka runt och sedan vägra påstå att de har något med saken att göra när det saknas gods. Det är ju betalat för att skickas som Parti och då ska de faktiskt inte plocka runt för att det passar på deras bilar bättre.

    Så i praktiken betyder det att det inte spelar någon roll hur väl man emballerar, då tydligen DHL går in och plockar runt på varorna och fraktar vidare i ett bedrövligt skick, det är då inte deras fel?

    Jag har varit supernöjd med DHL tidigare men nu är jag väldigt besviken :-(

    #172387
    Stefan72
    Deltagare

    men det borde väl framgå av följesedlar vad som är skickat och inte? Man skulle ju kunna föreställa sig att leverantören inte alls skickat allt utan det är där det har försvunnit varor? Vem kollar det innan det är framme?

    Att DHL vill friskriva sig ingår i deras upplägg för det är ju såklart aldrig deras fel men kan man visa att allt lämnade leverantören och DHL dessutom har packat om så skulle det förvåna mig om det inte går att få ersättning. Det har ju isåfall försvunnit gods under transporten och det borde ju rimligen vara DHL´s fel.

    #172414
    Yvonne
    Deltagare

    Ja självklart finns det följesedlar från leverantören som styrker att det skickades 750 kg.

    #182057
    Stefan72
    Deltagare

    Fast det måste ju förvisso inte innebära att leverantören skickat allt……….är det nån stor du definitivt har förtroende för eller nån random du kanske aldrig köpt av tidigare från långtbortistan?

    #182068
    Yvonne
    Deltagare

    @Stefan72 87721 wrote:

    Fast det måste ju förvisso inte innebära att leverantören skickat allt……….är det nån stor du definitivt har förtroende för eller nån random du kanske aldrig köpt av tidigare från långtbortistan?

    Det här är en leverantör jag köper regelbundet ifrån så det är inget tvivel om att de skickade rätt mängd, dessutom, fick godset som skickades på en sjöpall, plats på två dubbelställda pallar efter DHLs omplock, vilket vore omöjligt om hela mängden kommit med.

    Jag väntar på att höra vad de säger efter ha sett fotona.

    #182076
    nmn
    Deltagare

    Jag tycker det låter helt galet. Det är väl rimligt att man får samma försändelse som den som skickats. Ibland sätter DHL en extra pall under ifall de som avsändaren använt gått sönder men jag har aldrig varit med om att de packat om godset. Jag tycker att det låter som om någon har skadat pallen och sedan försökt lappa över sitt misstag och slängt de kartonger som gått sönder.

    Reklamera hela transporten och se till att deras säkerhetsavdelning gör en utredning, allt som händer på terminalerna videofilmas så det skall inte vara några problem att ta reda på vad som hänt. Mått och vikt på ursprungspallen måste ju finnas registrerat i DHL:s sytem.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.