Plus Forum E-handelsforumet Logistik Rimlig frakt på import från USA

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103710
    RomDoll
    Deltagare

    Hej!

    Jag driver en mindre enskild firma och har hittills hållit mig till svenska leverantörer, men har nu planer att börja importera material från USA. Jag är alltså helt nybörjare vad gäller import och har ingen vidare idé om vad man kan förvänta sig för frakter när man beställer från USA, så jag gick in på min tänkta blivande leverantörs hemsida och lade några produkter i varukorgen för att se hur mycket frakten skulle bli. Jag kan säga att resultatet var ganska deprimerande… :(

    Så till min fråga, är det verkligen rimligt att frakt med FedEx för en order på strax under 50 kg ska kosta en bit över 8000 kr?! 😮 Det var dessutom ekonomialternativet, snabbare frakt kostade ännu mer! I min värd låter 8000 kr frakt för en order på bara 50 kg som enormt dyrt, eller är det en normal fraktkostnad när man skickar efter grejor från USA? :confused:

    Jag skulle bli jättetacksam om någon som är mer insatt i USA-import kunde reda ut detta åt mig, för om det är helt normalt med sådana hutlösa frakter får jag nog nästan lägga ner mina importplaner… :(

    #182148
    Ekraft
    Deltagare

    Det är som med allt annat, utan avtal och volymer blir det dyrt. Från USA är frakt med båt vanligen mest förmånligt vid sändningar från 4-500kg eller därikring. Mindre sändningar försöker man ta med flygfrakt, och 100-150kg kostar vanligen 4-5-6USD/kg. Sedan beror det på hur långt från internationell flygplats du finns för att få det till dig, och kanske vill du också betala några hundralappar för att de ordnar förtullningen åt dig.

    Typiska exempel på bolag som pysslar med sådant är Panalpina, Geodis och Kuehne+Nagel. Det finns också en del mindre som pysslar med sådant, söker du här i forumet tror jag det finns en del exempel i några trådar.

    #182149
    stefanmovil
    Deltagare

    Håller med Ekraft att det är lite svårare att få bra pris utan avtal, volym, men USA är en stor destination med massor av trafik fram och tillbaka, så Ring SAS Cargo eller någon speditör på Arlanda, tala med dem,de kommer guida dig rätt.

    Tala inte med kurirer, de presenterar det som det vore en vetenskap vilket det inte är, det är väldigt basic. Om du fraktat regelbunden och du talat med rätt person så hade du kunnat få det för 1,5-2 usd, sedan tillkommer diverse security chargé, awb-bil osv, borde inte tillkomma fuel chargé med tanke på oljepriset. Förtullning kan du nog klara av själv.

    #182157
    C.Larsson
    Deltagare

    Jag hade bra kontakt förut med Morgan på Got solutions. Prova och se om du kan få ett bra förslag på frakten.

    #182208
    RomDoll
    Deltagare

    Tack för era svar, jag ska kolla upp olika bolag som hanterar import och fundera vad som blir lämpligast för mig och mitt företag. En sak jag i alla fall är säker på är att jag inte vill tulldeklarera själv, trots att jag sköter min egen bokföring och är van vid administrationsjobb räckte det att jag slängde en snabb blick på en tulldeklarationsblankett för att inse att det nog är bäst lämnat till någon mer kunnig inom import ;)

    En annan fråga om import: Tidigare när jag har handlat privat från USA har jag hämtat ut mina grejor hos postombud och har då alltid fått papper från Posten med uppgifter om moms och eventuella andra importrelaterade avgifter jag ska betala. Vad jag har förstått brukar det fungera ganska lika även när man importerar som företag och att fraktbolagen normalt sköter förtullningen automatiskt. Jag beställde dock nyligen några materialprover från min tänkta leverantör i USA som skickades med USPS direkt till min brevlåda och denna gång följde det inte med några svenska papper som specificerade varornas moms osv, det enda tullrelaterade dokumentet på paketet var en CN22-tulldeklaration med fraktuppgifter osv. I och med att det sitter en CN22-tulldeklaration på paketet, betyder det att försändelsen har tulldeklarerats som den ska eller måste jag deklarera själv nu i efterhand?

    Nu var visserligen denna provbeställing värd under 1500 så det blir ju ingen tull och importmoms betalar man ju inte in som företag numera, men jag behöver ju veta exakt hur mycket momsen blir för att kunna redovisa rätt i min momsdeklaration. Kan jag räkna ut momsen själv utifrån varornas värde eller hur gör jag? :confused: Ursäkta mina förvirrade frågor men jag trodde att fraktbolaget skulle fixa med förtullningen och att alla papper jag behöver skulle följa med som tidigare när jag har importerat privat, så jag känner mig lite bortkommen just nu och skulle verkligen uppskatta om någon kan hjälpa mig förstå vad jag kan/behöver göra i denna situation.

    #182209
    Frogs Dogs
    Deltagare

    Hej
    Vi importerar löpande från USA med flygfrakt.
    Vi har anlitat schenker för alla leveranser.
    Det fungerar klockrent och priset är mindre än 5% av varuvärdet.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.