Plus Forum E-handelsforumet Logistik Rimlig frakt på import från USA

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103710
    RomDoll
    Deltagare

    Hej!

    Jag driver en mindre enskild firma och har hittills hållit mig till svenska leverantörer, men har nu planer att börja importera material från USA. Jag är alltså helt nybörjare vad gäller import och har ingen vidare idé om vad man kan förvänta sig för frakter när man beställer från USA, så jag gick in på min tänkta blivande leverantörs hemsida och lade några produkter i varukorgen för att se hur mycket frakten skulle bli. Jag kan säga att resultatet var ganska deprimerande… :(

    Så till min fråga, är det verkligen rimligt att frakt med FedEx för en order på strax under 50 kg ska kosta en bit över 8000 kr?! 😮 Det var dessutom ekonomialternativet, snabbare frakt kostade ännu mer! I min värd låter 8000 kr frakt för en order på bara 50 kg som enormt dyrt, eller är det en normal fraktkostnad när man skickar efter grejor från USA? :confused:

    Jag skulle bli jättetacksam om någon som är mer insatt i USA-import kunde reda ut detta åt mig, för om det är helt normalt med sådana hutlösa frakter får jag nog nästan lägga ner mina importplaner… :(

    #182148
    Ekraft
    Deltagare

    Det är som med allt annat, utan avtal och volymer blir det dyrt. Från USA är frakt med båt vanligen mest förmånligt vid sändningar från 4-500kg eller därikring. Mindre sändningar försöker man ta med flygfrakt, och 100-150kg kostar vanligen 4-5-6USD/kg. Sedan beror det på hur långt från internationell flygplats du finns för att få det till dig, och kanske vill du också betala några hundralappar för att de ordnar förtullningen åt dig.

    Typiska exempel på bolag som pysslar med sådant är Panalpina, Geodis och Kuehne+Nagel. Det finns också en del mindre som pysslar med sådant, söker du här i forumet tror jag det finns en del exempel i några trådar.

    #182149
    stefanmovil
    Deltagare