Plus Forum E-handelsforumet Logistik Varubrev – Ange vikten eller inte?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103722
    Hakan K
    Deltagare

    Hej

    Har en fråga hur ni som använder Varubrev gör gällande vikten. Anger ni vad brevet väger med de förvalda 250,500,1000 o 2000gram i Pacsoft eller kör ni bara 150gr rakt av och låter posten väga det själva och hoppas på det bästa! Detta gäller oavsett om man skickar under 100 försändelser eller över per dag. Hoppas på lite bra input:)

    #182188
    Stefan72
    Deltagare

    i Pacsoft spelar det troligen ingen roll vad du anger. Man brukar märka själv om det behövs eller inte, lämna rutan tom och gå vidare så ser man om det är ett värde som måste matas in eller om det går ändå. I sorteringen maskinvägs det ju ändå för faktureringens skull.

    #182189
    Hakan K
    Deltagare

    Ja, det känner jag till Stefan72 och man måste ett ange ett värde som är minst 150 gr annars går det inte genom i pacsoft. Jag ska vara mer tydlig i frågan och det är om ni som använder detta anger verklig vikt eller kör ni lägsta vikt(150gr oavsett verklig vikt) bara för att få ut etiketten och sen får posten väga det och fakturera det till en?

    #182191
    blazern
    Deltagare

    Vi kör med 250 gram för alla varubrev oavsett vad dom väger, har funkat fint i flera år oavsett om det är rätt eller fel att göra så.

    #182196
    Fractronics
    Deltagare

    Vi har satt den fast till 250g (dom vägs ju ändå sedan).
    Fick dock problem på postcentret ett tag där en personal fick för sig att jag försökte lura dom och krävde att vikten skulle stämma. Detta trots att jag lugnt och fint förklarade att paketen vägs och faktureras därefter. Hon fortsatte hävda att jag försökte luras och att posten omöjligt kunde hinna väga så många paket varje dag :-)

    #182197
    pyhobby
    Deltagare

    Detta har varit uppe många gånger tidigare. Beskeden från Posten har då varit att man måste väga och ange exakt vikt på alla varubrev.

    Sök i forumet så hittar ni säkert tråfdarna om detta.

    Sen vet jag också att många kör med fasta vikter, men vad jag förstått tidigare beror det på vilken terminal som hanterar breven ifall det slinker genom eller ej.
    Dock var det nog ett par år sedan detta var uppe för debatt rejält, kanske ändrats sedan dess.

    #182199
    Hakan K
    Deltagare

    Tack för all input, det uppskattas! Har sett att detta med att bara skriva minsta vikt (150gr) brukas av stora företag fortfarande i dagsläget (Fick ett varubrev privat senast idag, nässpray från ett känt Svenskt E-läkemedelsföretag:) )

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.