Plus Forum E-handelsforumet Logistik DHL Express, inte riktigt Express.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103782
    meijer
    Deltagare

    Hej,

    Behöver gnälla av mig lite på DHL Express efter dagens samtal med deras allt annat än service inriktade kundtjänst.

    Jag har en leverans från Kina på ingående till mig i Sverige och den är skickad med DHL Express. Jag har fått ett sändningsnummer av min leverantör och går in på DHL och söker gods informationen och det står att förväntad leverans är 2016-09-22, all good. Igår 22/9 går jag in på DHL igen och söker godset och sista posten är: Gods hanterat av underleverantör 14:50, fine tänker jag det ligger på bil och påväg ut. Och det står fortfarande: Förväntad leverans 2016-09-22 innan dagens slut på spårningssidan.

    Tyvärr så kommer det inte någon leverans innan dagens slut och idag på morgonen går jag in igen och tittar. Då är informationen ändrad och det finns inget förväntat leveransdatum längre och sista post informationen är: Gods hanterat av underleverantör 02:11 2016-09-23. och den gamla posten är borttagen.

    Jag ringer då till DHLs kundtjänst och får reda på att mitt gods kommer att levereras på tisdag 2016-09-27 och jag ifrågasätter då givetvis den tidigare informationen som har funnits på deras spårningssida men som numer är borttagen. Jag får då till svar att DHL levererar bara på tisdagar och torsdagar till mitt postnr och det borde jag har fått information om av min leverantör. Jag ifrågasätter då om inte min leverantör hade fått se samma sak om dom hade gått in från Kina och spårat godset? Kvinnan på DHL svara jo det har du ju rätt i…:mad:

    Jag begär att få prata med hennes chef och han ringer faktiskt upp mig efter ca 15min men det är samma visa där och problemet går inte att lösa och enligt honom kan dom inte göra någonting för att få ut godset idag.

    Jag frågar honom om jag kan åka och hämta godset på terminalen själv? Javisst det går svara han och jag säger då att han kan boka en taxi som kan hämta godset och köra ut det till mig på DHLs bekostnad. Nej tyvärr det går inte.:confused:

    Jag får en hel del andra leveranser med Fedex och UPS och det har inte hittills varit några sådana här problem och godset kommer när det står att det skall komma.

    Jag undrar hur ni andra upplever DHL och deras ej befintliga kundservice?

    #182471
    Ekraft
    Deltagare

    Det här händer oss alla som valt att bo utanför citykärnorna i de största städerna. Stadens behov är normen, för andra gäller det att stå med mössan i handen och ödmjukt tacka för en så mycket sämre lösning.

    I just ditt fall tror jag man kör till Värmdö Centrum varje dag, men inte längre ut. Kanske känner du någon där som kan stå som mottagare av paketen så du kan hämta upp dem där om det är bråttom? Sådana lösningar är det många ehandlare på landet som använder sig av. Eller så får man räkna med en veckas leveranstid till.

    #182472
    meijer
    Deltagare

    Tjena Ekraft.

    Det som stör mig i detta fallet är att informationen som var på spårningssidan inte var korrekt och det erkände chefen på DHL som jag pratade med men dom är helt motvilliga att lösa problemet.

    #182626
    xsirez
    Medlem

    Det är olika från fall till fall kan man nog säga.

    Jag beställer mycket från kina med expressfrakt och tar helt DHL då det fungerar bäst för mig upplever jag.

    Jag köpte en dator av DELL skickas med Fedex skickades från Irland tog 2 veckor låg i Stockholm 4 dagar innan den skickades i Göteborg så de känns fint.

    Men sen har jag fått snabbare från Fedex från kina med.
    Det gäller att ha tur och inte otur i godshanteringen.

    Men snitttiden på mina paket från kina har vart ca 3-4 dagar så varit supernöjd.
    Men då levereras det till centrala Göteborg.

    #182630
    logic
    Deltagare

    DHL, Schenker och de andra stora leverantörerna har alla samma problem. Jag skickar och tar emot en del försändelser med deras företagstjänst.

    Här är ett axplock av problem som uppstår för ett företag som oss som tar emot paket.

    1. “Leverans misslyckad – Kund ej på plats” – Detta sker var fjärde leverans. Vi sitter på markplan vid entrén och jobbar tidigare och senare än leveranstiderna, så detta är ett systematiskt fiffel som förmodligen styrs av chauffören som omöjligt kan leverera vad som förväntas av denne på daglig basis. Ibland får vi informationen om att “det var låst och släckt” vilket ytterligare styrker min tes – Då har de inte ens bemödat sig med att åka förbi innan oss innan de rapporterar in.

    2. Fast i logistiken – Detta sker på runt 10 % av våra leveranser. Paketet försvinner och tar väldigt lång tid att lämna en viss destination. Rekordet var 20 dagars försening och anledningen var rätt och slätt vid kontakt med telefonist: “Vi är ledsna men vi har tappat bort ert paket. Vi har enligt avtal 30 dagar på oss att hitta det innan vi behöver ersätta så ni får vänta så kommer det nog fram så småningom..”. Känns lite sisådär att köpa något med 3 dagars leveranstid och få det levererat efter 30 dagar.

    Min gissning är att de nya tjänsterna som poppar upp som Budbee, Urb-It, med flera verkligen har god chans att helomvända transportbranschen. De stora leverantörerna har hopplöst missnöjda kunder som bara kan välja mellan pest och kolera. Jag ser fram emot att se utvecklingen de kommande åren och hoppas innerligt att nytänkande aktörer tar större delar av marknaden för att kunna erbjuda exempelvis rikstäckande leveranser.

    #182639

    Mina leveranser från Italien har gått med DHL, men efter ett antal totalt kraschade kartonger, borttappade grejor samt att de ibland bara slängt av kartonger utanför dörren utan något meddelande har jag bett leverantören att nyttja UPS istället och detta har fungerat bra. Samtliga felanmälningar till DHL har tagit evigheter samt klagomål att chauffören bara ställer av grejor utanför dörren har inte lett till någon förbättring. Jag nyttjat UPS och Schenker till allting idag och det har fungerat mycket bra.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.