Plus Forum E-handelsforumet Logistik Skicka pallar till Norge

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103805
    Dempadee
    Deltagare

    Hej,
    Är lite sugen på starta min webbutik i Norge också men skulle vilj ha lite info om vad som blir det enklaste att göra.
    Vilket fraktbolag skickar man helpall och halvpall billigast med?
    Bolag i Norge eller inte?
    Tullavgift på en produkt som kostar 6000-9000kr st?

    Tacksam för så mycket info som möjligt.

    #182592
    Stefan72
    Deltagare

    om det är tull eller inte beror ju helt på vad det är för något precis som vanligt.

    #182615
    SandL
    Deltagare

    Hej,
    EES-avtalet innebär tullfrihet för de flesta varor med en del undantag. Svenska företag exporterar mycket varor till Norge därmed har många transportbolag också kunskap vad som krävs i dokumenthanteringen. Jag hade när det begav sig mycket nytta av Tullverkets hemsida, då speciellt sidorna “tulltaxa” när jag köpte in och även sålde livsmedel primärt till länder utanför EU. Jag kan rekommendera dig att besöka Tullverkets hemsida, sök efter tulltaxa, där kan du med lite bök få fram tull och ev. andra kostnader på dina produkter. Annars har de teleservice om frågor uppstår. Vad bara tydlig, det är inga skämtsamma personer på Tullverket. Det finns även en del matnyttigt på http://www.kommers.se . Sök då efter… Sveriges handel med Norge- grannhandel med förhinder? Kortversion . Lycka till.

    #182617
    VATadviser
    Deltagare

    Du behöver inte starta ett bolag i form av AS i Norge och deklarera alla intäkter där. Men om du vill att dina kunder inte skall behöva stå för tull o moms så måste du ha någon form av etablering.

    Vi brukar rekommendera e-handlare att starta ett NUF som man sedan momsregistrerar. Det finns lite olika varianter på NUF men det vi rekommenderar är ett NUF som enbart är till för tull o moms. Det är kopplat redovisningsmässigt till ditt svenska företag och kräver inga årsredovisningar eller dylikt utan enbart momsredovisning.

    Annars kan man även starta AS eller ett NUF som är skattepliktigt fullt ut i Norge.

    Men som sagt det är oftast lite overkill i Norge.

    Om du skulle bestämma dig för att skicka allt så att dina kunder betalar tull om moms vid mottagandet, då behöver du inte göra någonting.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.