Plus Forum E-handelsforumet Logistik Pris 3PL

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103998
    Jolo
    Deltagare

    Förstår att priset på hantering av paket skiljer sig åt beroende på vad som ingår, hur många sändningar man har mm men om man bortser från lagerkostnad och transportpriser, vad kan ett snittpris på ett normalstort spårbart paket med 3PL ligga på?

    Kollat med olika 3PL och gett upp de som inte har något samlat pris alls, varje liten del kostar och man vet aldrig var man hamnar och det är också väldigt svårt att jämföra priser.

    Någon som har erfarenhet samt tips på bra 3PL som har någorlunda fasta enhetspriser?

    #183257
    Stefan72
    Deltagare

    hur långt är ett snöre? Det torde vara omöjligt att svara på, jag tror knappast att de som håller på med den typen av godshantering har nå färdiga prislistor? Det handlar väl om att du ska ge dem dina förutsättningar och så arbetar man utifrån det. Det är troligen enklare om man har en förväntad volym på tusentals paket jämfört med enstaka så allt beror ju på din “plan”.

    #183258
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag har använt 3PL länge och det går liksom inte att säga då det är baserat på just dina paket, antal sändningar, hur ska de packas, hur många varor har du i varje order osv. Att packa ett litet mobilskal i bubbelkuvert kostar självklart mindre än att packa eldfat på pall, eller inredningsordrar där snittet är 15 varor per paket. Det du får göra är alltså att ta offerter hos flera där du får en offert efter just dina förutsättningar, så bär du kunna få fram ditt snittpris genom att jämföra dem

    #183259
    InTime
    Deltagare

    Hej
    Driver ett 3PL företag med en del e-handelskunder. En fingervisning för små eller mellanstora artiklar.
    Ett paket till privatperson inom Sverige. Max 20 kilo. Max 5 orderrader. Allt inkluderat (intag, lagring, plock, pack och frakt) tar vi ungefär 70 SEK per order för detta. Som sagt var då är allt inkluderat.

    #183260
    Jolo
    Deltagare

    Tack för svar :)

    Jo jag förstår att det är omöjligt att sätta några exakta priser, tänkte mer exempel, så här ser det ut för oss scenario.
    Bara så man kan få ett hum vad som är normalt.

    Tycker jag märker en stor skillnad vad gäller att vissa har mer samlade priser, tex som InTime.

    Var på ett ställe där varje liten detalj var prissatt, var totalt slut efter det besöket..
    Räkna ihop 40 parametrar och du får reda på vad det kostar att skicka ett 2 kg paket ..då backar jag..lätt 😮

    InTime:
    Räknas returhantering in i detta också?
    Är det spårbara paket ni skickar då?
    Ingår även packmaterial/kartonger?
    Hur snabb frakt har ni?
    Du skriver att lager är inräknat, så om man har större varor är inget som påverkar priset?
    :)

    #183261
    Stefan72
    Deltagare

    fast den största parametern måste väl ändå vara förväntad volym? Finns det ens 3PL företag som gladeligen tar an sig en kund med enstaka sändningar som start och ett fåtal artiklar? Nu syftar jag inte på ts för jag har ingen aning hur upplägget ser ut där men många som startar ehandel pratar ju direkt om 3PL för att förenkla. I mina ögon är det nåt man börjar med när är varm i kläderna och man vet volymer och har nåt att förhandla med men 3PL kanske är vanligare än man tror oavsett hur “stor” man är ?

    #183262
    Jolo
    Deltagare

    Fast jag faktiskt stött på en del som inte lägger störst vikt vid volym utan menar att oavsett om man har ett par pallar eller jättemånga så är jobbet det samma för dem..samma rutiner

    #183263
    InTime
    Deltagare

    Hej
    Nej, returhantering kostar extra
    Ja, de är spårbara. Schenker Ombud Standard
    Packmaterial ingår. Dock ej loggade kartonger/påsar.
    2 dagar från leverans till servicestället
    Så länge en order får plats i ett 20 kilos paket spelar storleken på varan ingen roll.

    #183332
    JohanKlippinge
    Deltagare

    Precis som övriga har skrivit här så är det oerhört svårt att få korrekt svar då många 3PL-företag räknar på olika sätt men också så skiljer sig företagen väldigt mycket hur det plockas/packas/skeppas med mera.

    Vi brukar alltid säga att ju mer info man kan lämna desto närmare att korrekt pris kan vi som 3PL-företag ge. Det gäller att tänka igenom hela flödet också för det många frågar efter (och får svar på) är vad det kostar att skicka ut ett paket som är ett visst mått till exempel. På detta kommer ju också inleverans-, lagring-, retur- och evetuella övriga priser läggas på.

    Hojta till om du behöver hjälp med något eller undrar över något, har stor erfarenhet och arbetar på ett 3PL-företag idag. Ska vara i den mån jag hinner. Måste ju plocka, packa och skeppa paket också. :)

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.