Plus Forum E-handelsforumet Logistik Det finns inget som heter fri frakt

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104040
    Niklas Helgesson
    Deltagare

    Jag har länge diskuterat detta med e-handlare och det verkar vara ett krav hos vissa att man SKA erbjuda “fri frakt”.
    Men hur räknar man hem kostnaden? Det finns ju inga ideella transportörer som erbjuder gratis frakt,
    Jag har även skrivit ett väl läst blogginlägg ang detta tillsammans med Fredrik på Unifaun och några leverentörer inom Pack&Plock
    http://kon-it.se/blogg/

    Hur ser ni på detta? Kommentera gärna!

    #183348
    Stefan72
    Deltagare

    räkna hem? Ja du får ha marginaler som tillåter den kostnaden på produkterna istället. Kunden betalar ju då frakten ändå fast den inte debiteras separat. Det är ju smma psykologiska grej som att sälja för 129.90 istället för 130kr. Det tidigare attraherar fler köpare.

    #183364
    Niklas Helgesson
    Deltagare

    @Stefan72 89463 wrote:

    räkna hem? Ja du får ha marginaler som tillåter den kostnaden på produkterna istället. Kunden betalar ju då frakten ändå fast den inte debiteras separat. Det är ju smma psykologiska grej som att sälja för 129.90 istället för 130kr. Det tidigare attraherar fler köpare.

    Visst är det så. Jag tror dock det beror på bransch, affärsmodell och huruvida det är B2B, B2C, etc.

    Jag har varit med om framgångsrika implementationer av både frakt som marginalförstärkare / tjänst, och försäljning av frakt till självkostnadspris (schablon). Dock inte fått till det med frakten inbakad i produktpriserna, det borde gå att få till med B2C och viss finess. Dock har jag svårt att se det inom B2B, där man i så fall avtalar om en viss ordersumma (minimiorder, fri fraktgräns osv) och sen räknar frakten som en kostnad för affären (istället för att räkna upp priset per artikel med uppskattat fraktkostnad).

    Intressant dock, tack för din input!

    #183439
    Fusion
    Deltagare

    Hej, Jag har samma dilemma. Det går inte i min bransch ( musikinstrument) att hålla några bra marginaler för dels är priserna samma i fysisk butik som på webb. Nationellt och internationellt, dels är kunderna också otroligt prismedvetna. Ska jag skicka ett paket som väger mer än 20 kilo ( vanligt för mindre digitalpiano ) Så hamnar frakten med avtal på runt 500 plus moms. Där ryker 10 % av bruttopriset för ett piano som kostar dryga 6000:-. Sen vill klarna ha 3,6% för att de får låna mina pengar i 14 dagar. (Vilket motsvarar en årsränta på 93%) Med en standard marginal på 25% så blir det ju inte mycket kvar. Nu börjar många internationella aktörer även erbjuda fri retur. Då blir det ju meningslöst för jag har ju fraktkostnader innan jag fått grejerna till mig plus alla hanteringskostnader. Sen blir man ju även tvungen att rea ut de prylar som returnerats då de får anses som begagnade. Mest pga att emballaget inte är intakt. men även pga att det alltid blir nån repa eller märke vilket inte tolereras av nästa köpare.

    #183440
    Stefan72
    Deltagare

    Fusion…..500 plus moms för ett 20kg paket? vad har du för avtal? Ett eget med nån aktör? Det är vansinnigt om man skickar “lite” gå med i fraktnätverket, edge eller nån av de andra “föreningarna” så ska du se att det blir aningen billigare.

    #183441
    kryllem
    Deltagare

    Stefan72, gäller det ett piano så tror jag det är fraktdragande vikt som slår över verklig vikt. Då blir även fraktkostnaden större.

    Fraktkostnad är en stor aspekt som påverkar konverteringen ganska mycket.
    Är det stora fraktkostnader så sjunker konverteringen.
    Precis som för Fusion så är det även för oss “fraktkostnad” ett stort ämne.

    Stora grejor (inte nödvändigtvis tunga) kostar betydligt mer än mindre och där är det inte alltid möjligt att erbjuda “fri frakt” då om man bakar in den kostnad eller en del av denne i produkten, blir produkten inte intressant längre.

    Har man ett brett utbud av dyra o billiga grejer så kan man baka in kostnaden i andra produkter irrelevanta till produkten en kund köper men då måste man sälja även de produkter som täcker andra produkters fraktkostnad.

    Sedan går det inte att baka in allt i produktpriset.
    Där är ju redan inräknat allt från transaktionskostnader till emballage och verksamhetens driftkostnader.

    Så länge man har ett bra utbud, ett produkt som är intressant och kanske t.o.m. nischad så tror jag att många kommer ändå handla även om frakten inte blir “fri”.

    #183442
    Stefan72
    Deltagare

    fast nu skrev han ju “mindre digitalpiano”. Det borde rimligen rymmas inom normala paket. Att ett piano i övrigt inte ryms där är fullt begripligt……….:-)

    #183433
    Ekraft
    Deltagare

    Tro det eller ej, men de flesta “mindre digitalpianon” väger mer än 20kg i sin originalkartong med kablar etc. Och är det stativ med så drar det iväg rejält.

    Det här är transportbranschen riktigt usel på, att skapa fraktpriser för sådant som ligger mitt emellan två tjänsteslag. Det är inte bara för E-handlare. För privatpersoner finns skrymmande brev upp till 2kg för 78kr, men 2,5kg måste skickas som paket för 140kr. Brutal skillnad.

    #183434
    Stefan72
    Deltagare

    Jo fast faktum kvarstår, även om den fraktdragande vikten blir 70 kg som är max på DHL servicepoint så blir kostnaden ung 180kr plus moms. Har ingen aktuell prislista just nu på fraktnätverket jag är med i. Den jag har som är något år gammal säger 172kr+
    Har man eget avtal med DHL och skickar “lite” så kan jag ledigt tänka mig att det kostar typ 500kr+. Det var bara så jag menade.

    #183435
    Ekraft
    Deltagare

    Jag förstår hur du menar, men när paketet fysiskt väger mer än 20kg (som många elpianon gör= så hamnar man på helt andra pakettjänster än vad som är tänkt till konsument, och det är ofta ett närmast obegripligt glapp mellan dessa tjänster i prisbilden. Det är lite si och så med avtalen där också.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.