Krönika:
Kristina Walcker-Mayer
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer?
Bli medlem nu eller Logga in:
  #1 (permalink)  
Gammal 2017-03-16, 10:35
Ny medlem
ingen
inget
 
Reg.datum: mar 2017
Inlägg: 1
JockeH is on a distinguished road
Standard Returfråga

Hej,

har sökt i forumet med hittar inte svar. Vi tittar på att ta fram en returtjänst med leverans från dörr till postombud. Frågan är hur vanligt det är (om det ens existerar) att man inte kan lämna in returen på postnords service points?

Dvs att det exempelvis är uteslutande DHL specat på en return slip?

Detta gäller enbart paket under 8kg och storleksbegränsat.

Tack,

Jocke
Svara med citat
Annons


  #2 (permalink)  
Gammal 2017-03-16, 12:56
Ny medlem
ingen
LEMAN
 
Reg.datum: aug 2016
Inlägg: 8
Lagrinsexperten is on a distinguished road
Standard

Hej Jocke

Detta är intressant frågeställning men ändå relevant.
Utifrån logistikbolag så har man inte tänkt så mycket på denna bit utan att kunden ska lämna in på service point.
En vision som man kan tänka sig är de självgående robotar som ska köra runt i förorter med "last mile delivery". Annan variant skulle vara om postnord lät sina brevbärare hämta returer när de levererar post.
Tredje alternativ är att lämna in returer i "retur boxar" som skulle kunna vara placerade i området.

Det är defenitivt ett område som ingen har varit inne på.

mvh
David Leifsson
LEMAN
david.leifsson@leman.com
0706649104
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2017-03-17, 07:26
Har Ehandel.se som hobby
www.reservdelsshopen.se
VX Engineering
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 439
Stefan72 is on a distinguished road
Standard

Fast vad har DHL med Postnord att göra eller menar du att kunden ska kunna returnera med er tjänst oavsett vad leverantören vill att kunden ska skicka med?
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2017-03-17, 09:23
Nyfödd
figurgrossisten.se
Figurgrossisten Sweden
 
Reg.datum: nov 2014
Inlägg: 21
kryllem is on a distinguished road
Standard

Den där biten: från kundens dörr till närmaste postombud, kanske inte blir någon stor genombrott.
Det kan bli relevant för funktionshindrade eller äldre men de tror jag inte handlar extremt mycket på nätet.

Sedan finns det bra lösningar för returer som hos t.ex. DHL som heter DHL HOME DELIVERY RETURN.
Där blir returpaketet upphämtad direkt från kunden/köparen som vill returnera.
__________________
FigurGrossisten.se - dekorationsfigurer och statyer till hem, företag och offentliga sektorn.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2017-03-20, 07:40
Ny medlem
ingen
LEMAN
 
Reg.datum: aug 2016
Inlägg: 8
Lagrinsexperten is on a distinguished road
Standard

Blir kunden mer benägen att handla igen om företag erbjuder denna tjänst? Det är defentivt kostnadsfråga och ska man då erbjuda det som tillval så att den kostnaden inte delas ut på alla beställningr.
Jag tycker det är rätt intressant ämne, som kan bli relevant.

Det här tänket är väldigt proaktivt tycker jag.

mvh
David
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2017-03-20, 08:43
Fantast
ingen
Legolas.bet
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 284
Ekraft will become famous soon enough
Standard

Läste en intervju med Daniel Strömberg, ny VD på OnlinePizza och tidigare på Nosto och Skrill. Det han lyfte fram var att hitta nya samarbeten om leveranser. Det kan ju vara så att det inte bara är mat som skall distribueras, utan att det finns en jättemarknad för lokal E-handel av mycket annat, om man bara kan förmå handlarna att distribuera det snabbt som Onlinepizza gör. Kläder, tvätt/städ/hygien, byggsaker, matkassar, presenter, alkohol, blommor, medicin etc. Den här distanshandeln vi har idag är måhända bara en parentes, och morgondagens E-handelsdistribution handlar bara om sista milen.
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2017-03-20, 10:06
Ny medlem
ingen
LEMAN
 
Reg.datum: aug 2016
Inlägg: 8
Lagrinsexperten is on a distinguished road
Standard

Till att komma närmare kunden så behöver man tänka över sitt logistikupplägg.
Normen är att ha ett centrallager/lager som täcker alla leveranser. Fördelen med det upplägget är att man ha allt på samma ställe och kan få "scale of economy", man har köpkraft om man använder sig av 3PL som exempel. Nackdelen är att man kan inte nå alla kunder lika snabbt.
Hur kan man då nå sina kunder snabbare, jo med att vara närmare kunden. Det kan vara iform av samarbete med andra företag som enslag paraply organisation.
Alternativet är att etablera satilitlager i större regioner som skulle kunna leverera gods snabbare till kunden.
mvh
David
LEMAN
david.leifsson@leman.com
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2017-03-20, 10:29
Har Ehandel.se som hobby
www.reservdelsshopen.se
VX Engineering
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 439
Stefan72 is on a distinguished road
Standard

Funderingarna är väl inget nytt i sverige direkt men vi kommer aldrig ifrån att det är ett stort land med få invånare. Det är nog extremt svårt att få nåt konkurrenskraftigt alternativ som är billigt i alla avseenden utan det närmaste man kommer är ju de stora drakarna och bra avtal. Alternativet är ju att sälja enbart i nån av de tre största städerna. Då kanske man kan lösa det med nån extern part som enbart kör där.
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2017-03-20, 14:28
Fantast
ingen
Legolas.bet
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 284
Ekraft will become famous soon enough
Standard

Men Onlinepizza, och flera konkurrenter till dem, finns ju redan och klarar av att distribuera mat som beställs via nätet med relativt kort varsel och rätt så rimliga kostnader. Handlar man för 200kr är det gratis utkörning om man bor i stan. 7 pizzerior är anslutna, minst sju bilar finns alltså som åker runt med mat i stan. Vad är det som hindrar att dessa bilar också skulle kunna distribuera andra varor? Det finns ju även i relativt små städer tusentals m2 med butiksytor som innehåller massor av varor som människor vill ha. I en hel del lägen är man beredd att betala lite extra för att få den hemkörd typ NU, därför att man behöver den. Dessa är inte extraprisjägare, utan tidsjägare eller vi kanske skall kalla det för servicejägare.

Det finns också i varje stad ett antal tidningsbud, och det möjliggör distribution av varor över natten, men fortfarande lokalt. Studera en vanlig nattöppen bensinmack så ser man där på kvällarna hålögda föräldrar som upptäckte att det inte fanns någon frukt till barnen att ta med till skolan dagen efter, eller att det saknades smör, att det saknades tvättmedel till tvättstugepasset morgonen efter eller vad som nu fått dem att åka iväg till macken sent på kvällen för att köpa det innan nattfriden kan lägga sig. Tänk så smidigt att kunna beställa och veta att det hänger på dörrhandtaget morgonen efter.

Väldigt mycket av det vi köper finns redan lokalt, det gäller bara att lösa det, så den korta transporten blir enklare och snabbare än att ta det från något centrallager. Många stora kedjor finns väl representerade runt om i Sverige och skulle lätt kunna nå 70-80% av befolkningen inom en timme, och kanske 95% över natten inom 8 timmar från sina befintliga enheter.
Svara med citat
Annons
  #10 (permalink)  
Gammal 2017-03-20, 15:08
Nyfödd
ingen
Studerande
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 52
OscarJ is on a distinguished road
Standard

https://www.taskrabbit.com/ om man ända ska börja med att någon ska köpa saker och leverera till en. Då kan man lika gärna ta steget fullt ut och koppla in hantverkare som har dötid också
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are




Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.3.2
Svensk översättning av: Anders Pettersson
vBulletin Skin developed by: vBStyles.com
Ad Management plugin by RedTyger











Leverantörserbjudanden

Jobb på Ehandel.se
Ingram Micro söker:
Affärsdriven Transportchef Norden
Gate Retail söker:
UX Designer to Gate Retail
Campadre söker:
Online marketing specialist