Plus Forum E-handelsforumet Logistik Edge eller pluskontot?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104226
    Emil123
    Deltagare

    Frågan har kanske varit uppe tidigare men vilket anser ni är bäst och varför?

    Jag har nyligen startat ehandel och förväntar mig inte skicka spec mycket paket nu i början ialf. Paketen som skickas ut vägar imellan 1kg – 20kg ungefär.

    Vad jag förstått är edge dyrare att köpa men billigare i frakt? :)
    Edge kör på DHL också?

    #183885
    Stefan72
    Deltagare

    sen har du fraktnätverket också. Endast frakttjänster med DHLoch en engångssumma. Man får rabatt om man har vissa webshopar eller ekonomiprogram också, minns inte vad.

    #183886
    Gustafh
    Deltagare

    Det är en bransch som det händer mycket i just nu!

    Edge kostar 995kr/året och har fraktavtal med UPS, DHL freight , DHL export och bussgods.

    Pluskontot kostar 990 kr /året och har fraktavtal enbart med DHL freight och DHL express.

    Om det bara är frakt du är ute efter så finns det andra alternativ där du kan undvika abonnemangskostnader helt och samtidigt få tillgång till samma eller bättre fraktavtal. Där kan du också, till skillnad mot om du väljer att köpa avtal via Edge eller Pluskontot, få en webbtjänst att boka din frakt igenom (och de flesta erbjuder support du behöver via telefon, mail eller chatt).

    Det är viktigt att fundera över vilka typ av leveranser du kommer att genomföra och med vilka transportörer det passar, då nätverk och jämförelsesajter har olika fraktavtal för olika typer av paket och leverantörer.

    #183889
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jättebra att sådana här tjänster finns som ni erbjuder, gillar verkligen detta. Men att skriva att det blir samma pris som Edge eller pluskontot erbjuder stämmer inte. Skiljer i snitt 12 kronor per paket (mer hos er) om man tex jämför med fraktjakt som är en liknande tjänst som eran är. Sen om man jämför med tex Edge skiljer det över 20 kronor.

    Men jag gillar att dessa tjänster ploppar upp, enkelt och bra men tyvärr en del dyrare.

    @Gustafh 90216 wrote:

    Det är en bransch som det händer mycket i just nu!

    Edge kostar 995kr/året och har fraktavtal med UPS, DHL freight , DHL export och bussgods.

    Pluskontot kostar 990 kr /året och har fraktavtal enbart med DHL freight och DHL express.

    Om det bara är frakt du är ute efter så finns det andra alternativ där du kan undvika abonnemangskostnader helt och samtidigt få tillgång till samma eller bättre fraktavtal. Där kan du också, till skillnad mot om du väljer att köpa avtal via Edge eller Pluskontot, få en webbtjänst att boka din frakt igenom (och de flesta erbjuder support du behöver via telefon, mail eller chatt).

    Det är viktigt att fundera över vilka typ av leveranser du kommer att genomföra och med vilka transportörer det passar, då nätverk och jämförelsesajter har olika fraktavtal för olika typer av paket och leverantörer.

    #183890
    Gustafh
    Deltagare

    Hej Jimmy,

    Vi tycker också det är kul att det händer mycket i branschen!

    Om det framstod som att jag menade att ett särskilt alternativ skulle vara billigare eller bättre så har jag uttryckt mig klumpigt. Jag tror vi både kan komma överens om att det inte finns en lösning som är dyrare eller billigare, utan det beror helt och hållet på hur ens fraktmönster ser ut. Som nämndes tidigare så har olika nätverk olika avtal med olika tjänster och det kan vara fördelaktigt att fundera på hur ens behov ser ut innan man tar något beslut.

    I dagsläget är det inte helt enkelt att få en bra översikt, t.ex. när man jämför pris är det viktigt att ta hänsyn till huruvida drivmedelstillägg är inräknade samt att fördela en ev. abonnemangskostnad på antal paket man planerar att skicka.

    Trevlig helg!

    @Jimmy Öström 90219 wrote:

    Jättebra att sådana här tjänster finns som ni erbjuder, gillar verkligen detta. Men att skriva att det blir samma pris som Edge eller pluskontot erbjuder stämmer inte. Skiljer i snitt 12 kronor per paket (mer hos er) om man tex jämför med fraktjakt som är en liknande tjänst som eran är. Sen om man jämför med tex Edge skiljer det över 20 kronor.

    Men jag gillar att dessa tjänster ploppar upp, enkelt och bra men tyvärr en del dyrare.

    #183891
    Plastskivor
    Deltagare

    Verkar finnas en jäkla massa olika gruppavtal med dhl.
    Men jag är medlem i Svensk Handel och eftersom de har ca 11000 medlemsföretag som omsätter åtskilliga hundratals miljarder tillsammans så kan man nog vara lugn för att deras avtal inte är dåligt.

    #183892
    Anton A
    Deltagare

    Kika in Fraktus! Ingen startkostnad och de har i princip alla logistikföretag förutom PostNord. Bra priser, bra kundservice och ok back office (kan dock bli bättre).

    #183893
    Emil123
    Deltagare

    Det är bara frakt jag är ute efter.
    Så vad blir bäst för min del tror ni?
    Blir lite förvirrad :)

    #183894
    Nicklas
    Deltagare

    @Emil123 90223 wrote:

    Det är bara frakt jag är ute efter.
    Så vad blir bäst för min del tror ni?
    Blir lite förvirrad :)

    Varför ber du inte om fraktprislista från respektive ställe och jämför?

    #184695
    kiwi
    Deltagare

    Jag har samma undran här :)
    Tack om ni som har erfarenhet förklara mer.
    Jag har skickat mail felra frsktföretag men ingen svarade tydligt att man kan bestäma eller jämföra :(

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.