Plus Forum E-handelsforumet Logistik Fraktstrategi, hur göra?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104422
    kaiserkarl
    Deltagare

    Har hittat några liknande frågeställningar, men inte riktigt vad jag är ute efter ändå…

    Ska snart dra i gång och undrar vilken speditör, eller vad man säger, jag ska använda? Postnords varubrev ska tydligen försvinna, läste jag? annars verkade ju dessa bra… Vågar jag lita på Postnord? Man hör ju mycket skit, men man hör ju förstås inte om allt som faktiskt kommer fram smärtfritt…

    Eller är Dhl, eller schenker bättre? Många vill ju gärna kunna välja bland flera fraktalternativ i kassan, är det rimligt när man är yttepytte och alldeles ny? Bör jag ha flera alternativ? Jag förstår ju att viss valfrihet är bra, men tänkte att det kanske blir svårhanterat när jag är själv…

    Behöver jag Unifaun och Zebra-printer och allt vad det heter sådär i början? hur gör man annars? blir det att konka till de kommersiella ombuden då, och står och köa där (det orkar man ju inte riktigt) eller kan man lämna på terminaler? Postnord har ju företagscenter vet jag, men de andra? Vill helst inte köra med hemmasnickrade kuvert, eller PN´s blå påsar, vill ju gärna osa professionalism…:)

    Så vettiga strategiförslag MOTTAGES TACKSAMT!

    #184419
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Välj den transportör som passar dina produkter och plånbok bäst. DHL har bra priser genom tex E-handel Edge avtalet. Schenker funkar om du ska skicka stora paket fast med låg vikt.

    Jättebra med att kunden kan välja vem dom vill att man ska skicka med, men otroligt mycket jobb om det inte är automatiserat, så NEJ tycker jag på denna punkt i början.

    Du behöver inte ha någon koppling till tex Unifaun i början, börja ordrarna trilla in är det bara att skaffa dig denna för då kommer du spara en massa, massa tid.

    Du behöver inte en Zebra skrivare i början, du kan skriva ut tex genom en vanlig skrivare som du har A4 etiketter till. det blir inte lika ekonomiskt, men funkar kanon vid en uppstart.

    När du ska skicka ett paket bokar du helt enkelt en hämtning av detta, när du blir större kör du med fast hämtning varje dag. Kör du med varubrev kostar det en slant om dom ska hämta så det får du själv lämna in till en början tror jag.

    @kaiserkarl 90996 wrote:

    Har hittat några liknande frågeställningar, men inte riktigt vad jag är ute efter ändå…

    Ska snart dra i gång och undrar vilken speditör, eller vad man säger, jag ska använda? Postnords varubrev ska tydligen försvinna, läste jag? annars verkade ju dessa bra… Vågar jag lita på Postnord? Man hör ju mycket skit, men man hör ju förstås inte om allt som faktiskt kommer fram smärtfritt…

    Eller är Dhl, eller schenker bättre? Många vill ju gärna kunna välja bland flera fraktalternativ i kassan, är det rimligt när man är yttepytte och alldeles ny? Bör jag ha flera alternativ? Jag förstår ju att viss valfrihet är bra, men tänkte att det kanske blir svårhanterat när jag är själv…

    Behöver jag Unifaun och Zebra-printer och allt vad det heter sådär i början? hur gör man annars? blir det att konka till de kommersiella ombuden då, och står och köa där (det orkar man ju inte riktigt) eller kan man lämna på terminaler? Postnord har ju företagscenter vet jag, men de andra? Vill helst inte köra med hemmasnickrade kuvert, eller PN´s blå påsar, vill ju gärna osa professionalism…:)

    Så vettiga strategiförslag MOTTAGES TACKSAMT!

    #184420
    nmn
    Deltagare

    @Jimmy Öström 90997 wrote:

    Välj den transportör som passar dina produkter och plånbok bäst. DHL har bra priser genom tex E-handel Edge avtalet. Schenker funkar om du ska skicka stora paket fast med låg vikt.

    Sist jag pratade med Schenker för någon månad sedan så sa de att de skulle gå över till volymstaxering som alla andra. Det blev väl för dyrt att bara ta betalt för vikten.

    @Jimmy Öström 90997 wrote:

    Jättebra med att kunden kan välja vem dom vill att man ska skicka med, men otroligt mycket jobb om det inte är automatiserat, så NEJ tycker jag på denna punkt i början.

    Problemet med att erbjuda flera speditörer är att man kommer att lägga paket i fel hög och skicka dhl med Posten och schenker med dhl någon gång, och då är det inte lätt att reda ut vad som hänt. De stora brukar ha utväxling mellan varandra ibland men det kan ta rätt lång tid. Ungefär lika kul som när man glömt klistra på etiketten på ett paket och kommer på det när speditören har hämtat!

    #184421
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ingenting dom har börjat med än i alla fall.

    @nmn 91000 wrote:

    Sist jag pratade med Schenker för någon månad sedan så sa de att de skulle gå över till volymstaxering som alla andra. Det blev väl för dyrt att bara ta betalt för vikten.

    #184422
    kaiserkarl
    Deltagare

    @Jimmy Öström 90997 wrote:

    Välj den transportör som passar dina produkter och plånbok bäst. DHL har bra priser genom tex E-handel Edge avtalet. Schenker funkar om du ska skicka stora paket fast med låg vikt.

    Jättebra med att kunden kan välja vem dom vill att man ska skicka med, men otroligt mycket jobb om det inte är automatiserat, så NEJ tycker jag på denna punkt i början.

    Du behöver inte ha någon koppling till tex Unifaun i början, börja ordrarna trilla in är det bara att skaffa dig denna för då kommer du spara en massa, massa tid.

    Du behöver inte en Zebra skrivare i början, du kan skriva ut tex genom en vanlig skrivare som du har A4 etiketter till. det blir inte lika ekonomiskt, men funkar kanon vid en uppstart. Bra att veta! Nej, men det behöver det inte vara sådär i början heller, samma med inlösen ju högre% på varje trans, blir ju om man är stor mindre förmånligt, men perfekt om man är liten!

    När du ska skicka ett paket bokar du helt enkelt en hämtning av detta, när du blir större kör du med fast hämtning varje dag. Kör du med varubrev kostar det en slant om dom ska hämta så det får du själv lämna in till en början tror jag.

    Tack bra input! Använder du DHL själv? låter som om du rekommenderar dom? Har sett länkarna här bredvid, men inte insatt i vad Edge är, men det är ju bara att kolla…läste i en annan tråd som handlade om att frakten åt upp hennes vinst, men att hon var tacksam för typ klanderfria lev. och detta gällde Dhl, så det låter ju lovande….

    JAG VILL GÄRNA HA FLERA PERSONERS ÅSIKTER! tack på förhand…

    #184423
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Nej vi skickar med Schenker. Körde tidigare DHL. Men våra produkter blir billigare att skicka genom Schenker och inte DHL (till privatkunder, DHL är billigare till företag enligt vår prislista). Har inte märkt någon skillnad mellan DHL och Schenker när det gäller frakttid eller att det skulle försvinna mer paket hos den ena eller andre. Ska du köra med DHL så är det bra avtal genom Edge, bara därför jag rekommenderade det.

    @kaiserkarl 91002 wrote:

    Tack bra input! Använder du DHL själv? låter som om du rekommenderar dom? Har sett länkarna här bredvid, men inte insatt i vad Edge är, men det är ju bara att kolla…läste i en annan tråd som handlade om att frakten åt upp hennes vinst, men att hon var tacksam för typ klanderfria lev. och detta gällde Dhl, så det låter ju lovande….

    JAG VILL GÄRNA HA FLERA PERSONERS ÅSIKTER! tack på förhand…

    #184424
    kaiserkarl
    Deltagare

    Ok, så DHL och Schenker är hyfsat likvärdiga då, med skillnaden att man via Edge kan få en ok deal, det låter ju bra! Tack för hjälpen!

    #184425
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    I kvalité men inte annars. DHL går på volymvikt medans Schenker går på verklig vikt (inte riktigt, men enkelt förklarat är det typ så). Så allt handlar om vilka sorts produkter man ska skicka. Tunga paket i kilo är DHL billiga medans Schenker är billiga när det är stora paket men som inte väger så mycket.

    @kaiserkarl 91004 wrote:

    Ok, så DHL och Schenker är hyfsat likvärdiga då, med skillnaden att man via Edge kan få en ok deal, det låter ju bra! Tack för hjälpen!

    #184430
    erzuruma
    Deltagare

    Men hur ligger priserna för DHL o Schenker i jämförelse med postnord?

    Även om man säljer väldigt små saker hur ska man förutspå vilka storlekar man kommer behöva i emballage? Tänk om man får större ordrar? Hur gjorde ni för att veta vilka storlekar ni köpa in första gången ni skulle beställa emballage?

    #184433
    Stefan72
    Deltagare

    Postnord kan du ju glömma helt, ska du ha nå avtal med dom själv och komma ner i pris så ska du skicka 15000 paket om dan typ. Med gruppavtalen som edge , pluskontot och fraktnätverket (finns säkert fler) så får du mycket bra avtal även om du skickar ett paket i månaden. Priserna för vanliga småpaket brukar börja på 40-50kr för 1-3kg (plus moms)
    Försök att få det via posten………
    Själv har jag fraktnätverket, de har ingen abonnemangskostnad utan bara en engångskostnad.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.