Plus Forum E-handelsforumet Logistik 3PL , vilket företag är bäst?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104505
    Daniel.J
    Deltagare

    Hej, Vi är ett norskt företag baserat i Oslo som har under 2017 börjat att expandera med vår nätbutik till Sverige, Just nu exporterar och skickar vi alla order från Oslo till våra svenska kunder.

    Vi håller på att undersöka om 3pl kunde vara något för oss, dels för vi slipper logistiken från oslo samt att kunderna kommer få sina paket fortare än att det ska tollbehandlas osv här först.

    Säkert någon här som redan gör detta och har lite koll på vad det kostar ungefär?

    Har någon rekomendation på något bra 3pl företag, Vi är ett ganska litet företag med omsättning på cirka 14 miljoner i Norge.

    Ha en fin dag!
    mvh Daniel

    #184631
    basse1985
    Deltagare

    Vad det kostar beror på. Räkna på hur lång tid det tar att packa era paket. Hur många anställda krävs för att få iväg alla ordrar som ni tänker skicka från Sverige.

    Är det 1 anställd så kommer det ungefär kosta som 1 anställd + lite hyll-hyra osv.

    Det du också bör tänka på är:
    – Vilken plattform använder ni, hur enkelt är det att koppla på den på 3PL.
    – Packprocessen, kan ni förenkla den för att göra det billigare och enklare för 3PL att packa?
    – Har ni avtal med posten i Sverige. Eller tänker ni skicka på 3PL’s avtal?

    Olika 3PL:
    Bonver
    M3
    Dreamlogistics

    Sen kan du kolla med Postnord, DHL och UPS.

    Lycka till!

    #184633
    Daniel.J
    Deltagare

    Hej Basse tack för ditt svar!

    Vi har mestadels små produkter som är enkla att packa som får plats i vanlig brevlåda, skulle säga 80 % är sånna med snittvikt på 300 g kanske.

    Vi har inget avtal med posten i sverige just nu.
    Vi använder oss av woocommerce!

    Vi räknar med att vi kommer ligga på runt cirka 10 order om dagen i Sverige till att börja med.

    Vet du någon utav dom som kanske inriktar sig mer mot mindre företag?

    Känns svårt att få en ungefärlig prisbild innan man väl har produkterna där och är igång. Så många faktorer som spelar in!

    Mvh Daniel

    #184634
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Inga större problem att få en bra prisbild. Gäller att ställa rätt frågor till 3PL företagen.

    Jag har haft kontakt med alla dessa förra året och fick alla svar jag ville ha. Nu valde jag att sköta pack och plock själv men ingen omöjlighet att man låter ett 3PL företag ta hand om det i framtiden, allt handlar såklart om kostnad.

    Logpart
    Borjeslogistikspedition
    Aspudden
    crossnordic
    intime logistics
    m3logistics
    fsproflog
    leman.

    Jag skulle kontaktat alla dessa. Tips är att börja med Fsproflog.

    @Daniel.J 91284 wrote:

    Hej Basse tack för ditt svar!

    Vi har mestadels små produkter som är enkla att packa som får plats i vanlig brevlåda, skulle säga 80 % är sånna med snittvikt på 300 g kanske.

    Vi har inget avtal med posten i sverige just nu.
    Vi använder oss av woocommerce!

    Vi räknar med att vi kommer ligga på runt cirka 10 order om dagen i Sverige till att börja med.

    Vet du någon utav dom som kanske inriktar sig mer mot mindre företag?

    Känns svårt att få en ungefärlig prisbild innan man väl har produkterna där och är igång. Så många faktorer som spelar in!

    Mvh Daniel

    #184635
    Daniel.J
    Deltagare

    Hej Jimmy! tack för ditt svar.
    har kontaktat några av de företagen du nämde!

    När du hade haft kontakt med alla dom, fick du någon ungefärlig kostnad då som du kan dela med dig av? vet att det beror på hur stora varor , hur svåra plock osv samt lagerkostnad men du kanske har en fingerpekning på ett ungefärligt tal?

    Mvh Daniel

    #184636
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Det skiljer mycket beroende på produktens storlek, antal plock per order, pallplatser och antal hyllmeter.

    Mina produkter är väldigt speciella och stora men lätta så mina priser kommer inte alls stämma mot dina.

    Men runt 20 kronor per hyllmeter och 50-100 kronor per pallplats. Sen kan man räkna med att det kan kosta upp till 50 tusen för att koppla in sig till någras logistik system. Men detta betalar man av på 12 månader och sen kostar det inget mer.

    Bäst pris för just mina specifika produkter fick jag från fsproflog men även dyrast “koppling”. Men detta hade betalat sig ganska snabbt för dom hade sjukt bra fraktpriser (löjligt låga).

    Alla företagen är proffsiga i sina svar och prislistor, inga amatörer här ( i alla fall min uppfattning).

    Du måste låta detta ta sin tid, det tar tid att hitta rätt 3PL. När du hittat dom topp 3 du tror på så se till att besöka dessa 3 innan du bestämmer dig (mitt tips).

    @Daniel.J 91286 wrote:

    Hej Jimmy! tack för ditt svar.
    har kontaktat några av de företagen du nämde!

    När du hade haft kontakt med alla dom, fick du någon ungefärlig kostnad då som du kan dela med dig av? vet att det beror på hur stora varor , hur svåra plock osv samt lagerkostnad men du kanske har en fingerpekning på ett ungefärligt tal?

    Mvh Daniel

    #184640
    3pl
    Deltagare

    Hej Daniel,
    Vi är ett 3pl företag beläget i Simrishamn, Skåne. Vi har 16 års erfarenhet av just denna branschen och har möjlighet att ta in fler kunder. Vi är flexibla och anpassar oss efter kundens behov. Vill du veta mer får du gärna kontakta oss på mail eller telefon. Kika in på vår hemsida: http://www.srhb.se
    Där hittar du kontaktinformation.

    Med vänlig hälsning,
    André Schönmeyr
    Simrishamns Reklamservice AB

    #184643
    Peter_T
    Deltagare

    Hej Daniel och Jimmy,
    Vi på FS Proflog har uppdaterat vårt WMS system som gör integrationen enklare och naturligtvis billigare. Kontakta mig gärna för vidare dialog. Kontaktuppgifter finns på http://www.fsproflog.se

    Mvh
    Peter Thelin
    FS Proflog

    #184707
    Expresspack
    Deltagare

    Hej Daniel, Vi på Expresspack är ett nystartat tredjepartslogistiks företag med säte i Borås.
    Vi har volympriser med rabattnivåer, vårt huvudfokus är små och medelstora företag inom ehandel som skall ta nästa steg.
    Vi har egna retur och reklamationsavdelningar där vi har utbildad personal som kan ta hand dessa flöden också för fasta priser per ärende.

    Egna inköpskanaler för tryckt emballage, där vi t.ex. kan erbjuda ehandelspåsar med tryck från så lågt som 80 öre påsen.
    Priskalkylator online så du kan se dina priser direkt på hemsidan, där kan du lägga en förfrågan på underlaget så återkommer vi senast nästa arbetsdag.

    Precis flytta till nya lokaler med möjligheter att skala vår verksamhet efter era behov.

    http://www.expresspack.se

    #184708
    Logistikhjalpen
    Deltagare

    Hej

    Låt inte 3PL lura dig med massa IT kostnad. Det är påhitt.
    Själv har jag jobbat 4 år hos 3PL företag som platschef och försäljningsansvarig.

    Det som du ska be om är att få kostnad per order (dina kundorder).
    Modern 3PL ger dig enkel upplägg och enligt det som du skriver så borde ditt upplägg vara:

    40 kr/order (utorder) – 5 pallplatser inkluderade

    annan kostnad: timkostnad för inleveranser.

    Kontakta: Johan Lindahl
    0720-175939
    johan.lindahl@onepartnergroup.se

    Hälsa från mig om du pratar med honom. De har lager i Kungsbacka och jobbar med ehandlare små och mellanstora.

    mvh
    David Leifsson
    david.leifsson@scminternational.se

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.