Plus Forum E-handelsforumet Logistik Packa i påse

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104510
    Arne_1921
    Deltagare

    Reggat mig till DHL och lusläst deras emballage instruktioner… Ser inget om att packa i påse.

    Kommer skicka till Servicepiint och packa hopvikta dukar i ehandelspåsar. Antar att detta inte är något problem eller??

    En annan fundering jag har är hur man mäter volymen, eller snarare hur petiga dom är. Paketen går som “skrymmande” och är alltså volymbaserade. Blir endel luft när man viker duk och en packpåse är ju inte så väldefinierad som en låda. Hur ska man tänka när man mäter längd/bredd??

    #184660
    Stefan72
    Deltagare

    De har ett minimmått som gäller för servicepoint. Det är väl det man får utgå ifrån, antagligen satt för att de inte vill hålla på med “brev” om man så säger.
    Enklast är nog att skicka lite som test. Du behöver inte måttsätta servicepoint överhuvudtaget. De scannas av dem ändå så vad man skriver själv vet jag inte om det har nån betydelse. Vikten brukar jag skriva dit men jag vet inte om ens det behövs. Skickar du ett par paket och mäter själv först och jämför mot faktura så ser du ju hur det diffar och kan korrigera efter det om du nu tar ut faktisk kostnad ?

    #184661
    Arne_1921
    Deltagare

    ok men det är inga kostigheter att packa i påse då iaf

    #184664
    Stefan72
    Deltagare

    nä det har jag svårt att tro men jag ska ju inte säga säkert. Då är det nog enklast att ringa kundtjänst och fråga.

    #184755
    Arne_1921
    Deltagare

    Snackat med supporten…får olika bud varje gång ja gjort det…..

    Men iaf påse är inga problem. Den får inte rulla det är ända kravet. Lite oklart vad gäller måtten dock…en påse är ju lite odefinierad. DHL mäter måtten med laser vilket lär innebära att man får betala för max måtten.

    Jag har lite problem att hålla alla paket med max 150cm omkrets.. JAg pressar ut luft och tryckerihop det så mycket det går och då hamnar jag på 50×2+25×2=150 som är max. Är däremot rädd att det ändras under leverans och trycks ihop och växer i omkrets (men blir kortare) => inte passar i DHLs mått…Några erfarenheter??

    #184761
    gvh
    Deltagare

    Går det åt skogen med DHL för att påsarna sväller så får du väl titta på vacuumpåsar som en tänkbar lösning.

    #184764
    Arne_1921
    Deltagare

    Vacuumpåsar? låter meck och ett litet hål så är det la kört… För la prova och beställa en till mig själv först för att se vad som händer….:)

    #184773
    GregerA
    Deltagare

    @Arne_1921 91432 wrote:


    Jag har lite problem att hålla alla paket med max 150cm omkrets.. JAg pressar ut luft och tryckerihop det så mycket det går och då hamnar jag på 50×2+25×2=150 som är max. Är däremot rädd att det ändras under leverans och trycks ihop och växer i omkrets (men blir kortare) => inte passar i DHLs mått…Några erfarenheter??

    Du har nog läst lite fel – och räknar dessutom lite fel.

    Max mått på DHL Servicepoint är:
    Längd 150cm
    Längd + omkrets: 300cm
    Omkrets = 2 x (höjd + bredd)

    http://www.dhlfreight.se/Bokatransport/V%C3%A5raprodukter/DHLSERVICEPOINT/tabid/477/Default.aspx

    Nu vet jag inte riktigt hur stora du menar att dina paket är,men oavsett om de är 50x25x25 eller 50x50x25 så skall det inte vara några problem.

    #184788
    Arne_1921
    Deltagare

    Ahhh är det så man ska dolka det? Är du 100% på det?

    Paketet är centimetermått: 90x50x25

    DHL säger Maxlängd 150cm.

    SÅ ja trodde min maxomkrets fick vara 150cm, enligt ekvatioen 150+50*2+25*2=300.

    Dvs att DHL använder maxängden som dom tillåter i ekvatioenen, varför skulle dom annars skriva Maxlängd+omkrets=300? Borde väll stå Längd+omrets=300 i så fall… ??

    jag har dessutom ett paket som är 90x50x50 som ja trodde va home deliviery på. Blir ju sjukt mkt billigare om det är som du säger
    90+50+50+50+50=290 vilket skulle va ok då… hmmm

    #184789
    Stefan72
    Deltagare

    Det som gäller för servicepoint är maxlängd 150cm. Sen ett maxmått totalt där ekvationen är Längsta sidan +omkrets. Det får inte vara mer än 300cm totalt.
    Allt detta beror på att alla servicepoint paketen maskinscannas och vägs och det går inte in vad som helst i den apparaturen tydligen. Övriga paket finns det manuell sortering på också men då dyrare såklart.

    Ett paket som är 100x 50×50 är alltså det största man kan ha. Är det kortare än en meter så kan sidorna vara större såklart.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.