Plus Forum E-handelsforumet Logistik importera från kina sen leverera till kunder

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104514
    kiwi
    Deltagare

    Hej
    Jag håller på börja import och E-handel företag.
    Jag har varje gång import ca 1500 -2500 kg varur. ( typ kläder )
    Vilken frakt passar mig bättre? Sjöfrakt? Flygg? Vilken speditör rekommenderar ni?
    Jag är undrara om det finns nån som paket eller avtal hos DHL för både import Och leverans efter beställning av kunder via webshopen?

    #184692
    Stefan72
    Deltagare

    du menar att transportören ska lagerföra och distribuera dina varor sen?

    #184693
    kiwi
    Deltagare

    Jag har två typs behöv
    1- sjöfrakt från kina till Sverige.
    2- en fraktavtal för leverara mina varor från min lager till privatkunder genom EU.
    Vilken sjöfrakt eller fraktföretag rekomenderar ni?
    Tack!

    #184699
    gvh
    Deltagare

    Angående sjöfrakt från Kina:
    Ditt behov är ca 2000 kg kläder per gång
    Är hela lasten från samma exportör?
    Hur många gånger per år tror du att du kommer importera ca 2000 kg från Kina?

    #184700
    kiwi
    Deltagare

    Ja, det är hela lasten från samma exportör.
    Jag förväntar mig 6 gånger.
    Kanske mer också på båda vikt och gånger.

    #184701
    gvh
    Deltagare

    Ok, ca 6 ggr/år, ca 2t/gång

    Jag vet inget om import av textilier.

    Men jag har lite erfarenhet av import från Kina sjövägen, i liten skala, mindre än ovan angiven, men även ovan angivet är inte i stor skala för att få bra avtal hos speditörer. Det stora prisraset sker när du fraktar en hel container.

    Alltid mycket jobb i att starta en ny verksamhet, därför brukar jag koncentrera mig på att få sakerna gjorda på ett vettigt sätt, och först därefter försöka få varje moment så smart och billigt som möjligt.

    I ditt fall skulle mitt råd vara:

    Tala med din exportör, hur brukar han göra, med vilken speditör vill han skicka?

    Vilken svensk speditör har den kinesiska speditören som sin vanliga samarbetspartner i Sverige? Googla svaren och se om det är något att se upp med…

    Ditt gods kommer att gå på ca 6 st sjöpallar/kinapallar som är något större än EUR-pallar, godset kallas då LCL-gods (Less than Container Load) dvs pall eller kartonger i delad container med annat gods.

    Be din exportör att du vill att godset ska gå till Göteborg i en container som går “hel” till Göteborg, dvs godset åker in i en container i Kina, som vanligtvis lastas om i t ex Rotterdam eller Hamburg, men då lastas hela containern om oöppnad, allt gods i containern ska till Göteborg. Detta är bra för det ger låg risk för stöld/skador/godset kommer på avvägar/godset splittras. Brukar även ge lägre försäkring.

    Vanligen brukar man rekommendera att du begär att priset på varorna ska vara FOB, läs på nätet om vad det innebär, glöm ej att försäkra godset.

    Första gången skulle jag låta exportören ta sin vanliga speditör och du kommer då få meddelande om vilken svensk speditör som tar emot godset, och helt enkelt se hur bra det funkar och vilket pris du får. Glöm ej att försäkra, återigen, det sker ej automatiskt, den svenska speditören kan ordna det.

    Om du vill byta svensk speditör, för att du t ex fått ett bättre pris, så kan prisskillnaden bli uppäten av en massa kostnader som man knappt fattar som bl a kan ha att göra med överlämnandet av speditörsuppdraget från den kinesiska till den svenska speditören. Spedition är en liten värld för sig själv :) Därför skulle jag köra den första lasten på enklaste möjliga sätt, och först därefter försöka få det billigare/smartare.

    #184704
    Jimmy Ostrom
    Deltagare
    #184716
    kiwi
    Deltagare

    tack för svaret. gvh :)
    min export företag hade aldrig affär med sverige därför de vet inte så mycket.
    därför det har blivit extra jobb för mig nu.
    jag har kontakt DHL sjöfrakt och väntar på svaret.

    #184717
    kiwi
    Deltagare

    @Jimmy Öström 91365 wrote:

    Tips är att kontakta http://www.kerrylogisticssweden.se/sv/

    jag har kontakat de, och vänta på svaret ,och DHL också har frågat.
    tack för svaret.

    #184720
    kiwi
    Deltagare

    dhl har svarat allt bror på mina leveransvillkor .
    mina villkor att dem tar hand om mina varor så här : leverera från säljaren lager till mitt lager i Malmö, plus tulls papper och avgift och alla kostnader under vägen,
    vad ska jag mer tänka på?
    tack om ni tipsar mig, helt nytt för mig.
    tack för att ni finns :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.