Plus Forum E-handelsforumet Logistik Unifaun

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98540
    Dotte
    Deltagare

    Hej!

    Är just nu i uppstartsskedet av min webbutik.

    Målet är att skicka ca 200-240 varor om året, då det handlar om dyrare produkter. Det jag undrar över är om jag behöver t.ex. Unifaun eller går det att sköta transport biten på ett annat sätt då det inte handlar om flera tusen transporter om året?

    MVH
    Martin

    #149630
    Parvelito
    Deltagare

    Det handlar ju om ett paket om dagen, och det skall du väl klara av att knappa in manuellt tycker jag.

    #149635
    iesus
    Deltagare

    Håller med Parvelito, skaffa ett konto hos posten bara :)

    (Om dina paket är väldigt tunga eller till och med pall så kanske du skall ta en titt på DHL eller liknande istället?)

    #149642
    Qarillion
    Deltagare

    Kolla upp vad du kan få för avtal, posten blir svåra att deala med när det gäller den volymen.

    Men om du går via fortus, pluskontot och lessmore så får du ju ändå ett avtal som är likadant som dem som skickar betydligt fler leveranser per år.

    #149650
    Parvelito
    Deltagare

    Tänk dock på att DHL och Schenker har betydligt sämre försäkringar än Posten för paket som försvinner. DHL vet jag är begränsad till 500kr/kg, och där kan hela årsförtjänsten med att skicka billigt försvinna på ett enda försvunnet paket.

    #149654
    HakanM
    Deltagare

    DHL ger, så vitt jag vet, möjlighet att boka tilläggsförsäkring. 50.- för varuvärde upp till 10.000.-, 75.- för upp till 25.000.- osv.

    #149657
    Parvelito
    Deltagare

    Håkan: Ja, så är det, men det är rätt mycket pengar som de vill ha, och som gör DHL:s paket lika dyra som Postens oförhandlade priser.

    #149693
    Dotte
    Deltagare

    Tack för alla svar så här långt.

    Har faktiskt inte kollat något med posten, mest eftersom jag trodde att de inte hanterar större gods, men de kanske dem gör? Det handlar allt från vanligt pallgods till varor som är 3,8 meter långa. Vikt allt från 50 kg till 200kg+

    #149723
    Robin
    Deltagare

    Jo då, det gör dom. Däremot så har Posten under senaste åren gått från att hantera pallar och större gods med mycket manuell handpåläggning och flexibla villkor (vad gäller t ex mått och lastningsmetod) till att allt ska vara väldigt standardiserat och utan undantag vid leverans till privatperson. Det innebär i princip att om du ska skicka en 2,5 meter lång vara till en privatperson så måste den skickas med palltjänsten, ligga på pall och du får betala för hela pallutrymmet, om den inte är staplingsbar, även om det handlar om ett paket med mått 250X20X20 som väger 25 kg. Om varuvärdet inte är så stort så blir fraktkostnaden oproportionerligt hög eftersom du i detta fall får betala för mer än två pallplatser trots att paketet skulle ta upp väldigt lite plats om det hade skickats som styckegods utan pall och istället taxerats utifrån fraktdragande vikt/volym. Och eftersom maxhöjden skulle överskridas om man lastade det på höjden på en pall så går inte det heller. Och om paketet istället varit 2 m och kunnat lastas på höjden på en pall så blir det ändå till att betala för en hel pallplats eftersom maxhöjden för halv- och kvartspall ändå skulle överskridas.

    Det här gör det väldigt svårt att t ex skicka längre gods med varuvärde runt 2.000-5.000, kunna ta ut en rimlig fraktkostnad mot kund och samtidigt få det lönsamt. Alternativen är då att: 1) Inte sälja de varor som skulle få orimligt hög fraktkostnad. 2) Ta smällen och acceptera att problemgodset kommer att dra ner den totala vinstmarginalen. 3) Välja något annat fraktbolag som är mer flexibla vad gäller prismodell samt villkor för mått och sändningsmetod.

    Det här är iaf den info jag fick av Posten i våras. Möjligt att det går att förhandla sig till annat, men utifrån vad Postens säljare sa så beivras undantag och specialfall/specialavtal starkt från ledningen då man vill ha ett helt standardiserat flöde utan undantag. Det är möjligt att det finns någon annan lösning hos Posten, men beskedet jag fick efter flera långa diskussioner var att det i princip inte längre finns något bra alternativ för det gods som är lätt och smalt men långt (vilket utesluter Postpaket/MyPack) och har ett relativt lågt varuvärde.

    Förtydligande: Tidigare kunde man alltså skicka styckegods till privatperson med Postens palltjänst och debiteras utifrån fraktdragande vikt/volym, vilket det nu är stopp för.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.