Plus Forum E-handelsforumet Logistik Hjälp! Vilket alternativ till posten?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104617
    AndreaBD
    Deltagare

    Vi får ett stort problem när posten ändrar sina mått den 2. maj. Vi har en web-shop och vi skickar varoförsändelser som brukar väga mellan 150 och 1500 gramm. Ibland är de dock lite avlånga, vissa upp till 60 cm (det har ju hittills varit gränsen hos posten). Nu skulle vi vara tvungna att skicka alla större försändelser som paket. Det är orimligt.

    Jag kollade lite med DHL, men problemet där verkar vara att de ska hämta sakerna och vi är inte hemma på dagarna, vi har vanliga jobb också. En gång i veckan jobbar jag hemifrån, men övriga dagarna är vi inte hemma före ca. 16.30. Och det funkar inte säger DHL. Och det funkar inte heller att lämna in dem. Vi bor långt norr om Stockholm och det är i Västberga där man får lämna in.

    Finns det inga andra alternativ???

    #184115
    Ekraft
    Deltagare

    DHL brukar kunna hämta saker som ligger i förråd/garage med kodlås eller liknande. Eller som här, där jag ställer det utanför dörren så hämtar de utan att jag behöver vara hemma.

    #184134
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Håller med Ekraft. Vi skickar idag med DHL men skickade innan med Schenker och båda har hämtat i vår “paketbod”. Detta brukar inte vara något problem är min erfarenhet.

    #185068
    jonathanb
    Deltagare

    Det går även att lämna in på DHLs terminal i Rosersberg.

    #184596
    RobinB
    Deltagare

    Jag ställs snart inför samma dilemma som AndreaBD. Hur löser ni det med kodlås på paketboden, alltså hur får DHL tag på koden?

    Eller berättar ni det för dem så finns den informationen i lastbilen som hämtar?

    Kan dom lämna returer på samma sätt?

    Och vad kör ni för paketbod? Jag funderade på om en låsbar dynlåda hade funkat.

    #185088
    AndreaBD
    Deltagare

    Det låter ju positivt. En låsbar bod kan fixas. Vi har en liten “lekstuga” i trädgården, och vi har även ett garage. Att ge dem extra nyckel till garaget funkar inte (där är det lås inbyggt i dörren, så det går nog inte att byta ut mot kodlås)? Men om de orkar gå genom hela trädgården till lekstugan, så är det inga problem.

    Jag har korresponderat fram och tillbaka med DHL och även med nån här från E-handel och jag har inte fått veta såna detaljer. Man måste ju veta om det funkar överhuvudtaget, innan man bestämmer något. Hur gör man då exakt? Man gör ett avtal med DHL – kostar det nån startavgift, eller nån annan fast avgift? Priserna per försändelse har jag sett. Och hur ofta hämtar de då? Måste man ge besked om det finns något att hämta?

    Och vad är skillnaden mellan att göra det direkt med DHL mot att göra det via Edge?

    #185089
    OlofB
    Deltagare

    @RobinB 91884 wrote:

    Jag ställs snart inför samma dilemma som AndreaBD. Hur löser ni det med kodlås på paketboden, alltså hur får DHL tag på koden?

    Eller berättar ni det för dem så finns den informationen i lastbilen som hämtar?

    Kan dom lämna returer på samma sätt?

    Och vad kör ni för paketbod? Jag funderade på om en låsbar dynlåda hade funkat.

    Vi fick en fullmakt från chauffören hos DHL där man uppger var de ska lämna varor (små paket eller pall) samt ifall det är kodlås eller dylikt ifall någon inte skulle vara på plats. Sedan skickar man in det till närmsta DHL-kontor utifrån informationen du får på fullmakten.

    #185091
    gvh
    Deltagare

    “Och vad är skillnaden mellan att göra det direkt med DHL mot att göra det via Edge? “

    Priset!

    Teckna ett avtal med DHL via Edge, det kostar inget förutom 995:- till Edge per påbörjat år.
    Skicka ett provpaket med DHL till en kompis så att du ser att allt funkar, med utskrifter, hämtningsbokning etc i t ex DHLs sida Multishipping (separat anmälning till den sidan om jag minns rätt)
    När provpaketet hämtas, snacka med chauffören vad han tycker funkar bäst med placering och typ av box.
    Kör med kodhänglås om det inte är dyrbara/stöldbegärliga grejer.
    Chauffören kanske har en favviskod? Skriv alltid koden i fältet för “hämtningsanvisning” när du bokar, det kan ju vara en annan chaufför…

    DHL-killarna brukar vara flexibla och ganska glada om du har en box, dom slipper ringa på, dom slipper kanske åka upp på tomter där det inte går att vända med en lastbil, isgata halva året, det blir färre bom-hämtningar helt enkelt!

    Övriga frågor:

    Ingen startavgift

    Hur ofta dom hämtar, beror på ditt postnr, normalt mån-fre, i glesbygd, även i sthlms-glesbygd finns områden då de t ex bara hämtar tis o tors

    Ge besked om det finns något att hämta? Beror på ditt TA-system, jag antar att du inte har något, utan kommer att skriva in paketen manuellt i DHLs sida Multishipping, som genererar adressetiketterna, som du kan skriva ut på samma etikett-ark, som är vanliga hos Pacsoft för varubrev, två stycken i bredd på ett A4-ark (går att ställa in för olika ark) . När du skrivit in dina paket och skrivit ut dina etiketter så bokar man hämtning av paketen genom att kryssa och fylla i ett litet fält, där finns ett textfält där du kan skriva hämtningsinformation till chauffören, t ex koden och placeringen av hämtningsboxen

    Skicka ett testpaket till en kompis så kommer du upptäcka att det är ganska enkelt och så får du förhoppningsvis svar på alla dina funderingar.

    #185100
    Expresspack
    Deltagare

    Det finns många andra fraktförmedlare med bra priser där ute.
    Jag hade föreslagit en bod med kodlås på, våra medlemmar kan via unifaun ange hämtningsinstruktioner för chauffören för t.ex Schenker sedan brukar det vara samma person som kör samma slinga så den personen lär sig era rutiner med tiden.

    Många av våra kunder behöver inte ens boka upphämtning numera då chauffören kör samma rutt varje dag så kommer dem in och hämtar det som behöver köras.

    #185145
    AndreaBD
    Deltagare

    @gvh 91891 wrote:

    “Och vad är skillnaden mellan att göra det direkt med DHL mot att göra det via Edge? “

    Priset!

    Teckna ett avtal med DHL via Edge, det kostar inget förutom 995:- till Edge per påbörjat år.
    Skicka ett provpaket med DHL till en kompis så att du ser att allt funkar, med utskrifter, hämtningsbokning etc i t ex DHLs sida Multishipping (separat anmälning till den sidan om jag minns rätt)
    När provpaketet hämtas, snacka med chauffören vad han tycker funkar bäst med placering och typ av box.
    Kör med kodhänglås om det inte är dyrbara/stöldbegärliga grejer.
    Chauffören kanske har en favviskod? Skriv alltid koden i fältet för “hämtningsanvisning” när du bokar, det kan ju vara en annan chaufför…

    DHL-killarna brukar vara flexibla och ganska glada om du har en box, dom slipper ringa på, dom slipper kanske åka upp på tomter där det inte går att vända med en lastbil, isgata halva året, det blir färre bom-hämtningar helt enkelt!

    Övriga frågor:

    Ingen startavgift

    Hur ofta dom hämtar, beror på ditt postnr, normalt mån-fre, i glesbyggd, även i sthlms-glesbyggd finns områden då de t ex bara hämtar tis o tors

    Ge besked om det finns något att hämta? Beror på ditt TA-system, jag antar att du inte har något, utan kommer att skriva in paketen manuellt i DHLs sida Multishipping, som genererar adressetiketterna, som du kan skriva ut på samma etiketter, som är vanliga hos Pacsoft för varubrev, två stycken i bredd på ett A4-ark (går att ställa in för olika ark) . När du skrivit in dina paket och skrivit ut dina etiketter så bokar man hämtning av paketen genom att kryssa och fylla i ett litet fält, där finns ett textfält där du kan skriva hämtningsinformation till chauffören, t ex koden och placeringen av hämtningsboxen

    Skicka ett testpaket till en kompis så kommer du upptäcka att det är ganska enkelt och så får du förhoppningsvis svar på alla dina funderingar.

    Du säger edge kostar 995 och att ha avtal med DHL kostar ingen startavgift, men ändå rekommenderar du edge? Vad är fördelarna?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.