Plus Forum E-handelsforumet Logistik Billigaste spårbara alternativ?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104710
    metrochief
    Deltagare

    Hej,
    Har precis börjat med egen e-handel och klarar mig precis med att skicka försändelser med förfrankerat C5-kuvert upp till 100g. På ca 70 ordrar har två stycken inte nått kunden, vilket är en rätt dålig ratio. Börjar därför kika på om en spårbar lösning är ett alternativ. Med tanke på att ett kuvert med porto i dagsläget kostar mig 15,80kr är hoppet upp till 50-60kr allt för stort och inte värt det. Det är de priserna det handlar om har jag förstått när jag tittat på EDGE-erbjudande genom DHL t.ex.

    Finns det någon mellanvariant eller måste jag upp på den nivån för att kunna spåra försändelserna? Som sagt, mina försändelser väger aldrig mer än 100g.

    Vad har ni för övrigt för erfarenheter av att skicka ej spårbart och andel brev som kommer bort hos PostNord?

    /Johan

    #185356
    Fractronics
    Deltagare

    Visserligen inte spårbart men varubrev har färre “försvunna” brev för mig jämfört med vanliga brev. Blir runt 23:- upp till 250g.

    Jag skickar även en del varor med vanligt brevporto och då har jag märkt att om man lägger till lite nonsens-streckkoder och gör adressetiketten mer officiell så “försvinner” färre andel brev. Är man riktigt ekonomisk köper man rabattfrimärken på tex tradera och kan då skicka skrymmande upp till 100g för runt 8:-.

    #185357
    gvh
    Deltagare

    “På ca 70 ordrar har två stycken inte nått kunden”

    Om du mäter avvikelser och bara har 2 st, så är det svårt att dra slutsatser. Hade du varit nöjd om det bara hade varit en avvikelse? Helnöjd om det varit 0? Jag skulle skicka lite fler innan jag dömer.

    Dessutom, hur vet du att två stycken inte har nått kunden? ;)

    Dock tror jag på Fractronics teori, lite streckkoder är bra för moralen! Nu är iofs varubrev iaf lite spårbart, vilket säkert gör skillnad.

    Min erfarenhet av varubrev är god, under 1 % försvinner. Men det beror väl säkert även på vilka adressaterna är.

    Är priset lågt och kostnaden för varan låg är det väl smartast att skicka det så billigt som möjligt, även om det försvinner några fler…

    #185358
    metrochief
    Deltagare

    Tack Fractronics och gvh för input!


    @Fractronics
    : Är varubrevet du nämner något som måste gå via avtal med PostNord? Och hur funkar det rent praktiskt när man “frankerar” dessa?

    Läser på Postnord: “Ett Varubrev får väga minst 150 gram och max 2 kg.”
    Mina försändelser väger knappt 100g så det verkar ju svårt att få till. Märklig regel kan man tycka…


    @gvh
    :
    Jag kan bara göra analysen på det jag har att gå på idag. Vet att det är tunt underlag, men 2 av 70 är ju ett dåligt tecken. Vill inte verka fullständigt naiv men varför skulle man acceptera att något paket försvinner över huvud taget? Men om jag landar på under 1% som du nämner är jag “nöjd” med det :)
    Magkänslan säger att min kundgrupp/produkt inte precis kopplas till att göra fulingar, dvs få grejer och sen säga att de inte kommit fram, men man vet ju aldrig.

    Summan av detta blir nog att jag kör vidare på nuvarande lösning ett tag och klistrar på lite streckkoder och annat gött. Det låga priset för frakten väger mer än svinnet i nuläget. Stort tack för bra tips!

    #185360
    Fractronics
    Deltagare

    @metrochief 92297 wrote:


    @Fractronics
    : Är varubrevet du nämner något som måste gå via avtal med PostNord? Och hur funkar det rent praktiskt när man “frankerar” dessa?

    Läser på Postnord: “Ett Varubrev får väga minst 150 gram och max 2 kg.”
    Mina försändelser väger knappt 100g så det verkar ju svårt att få till. Märklig regel kan man tycka…

    Ja man måste ha avtal med postnord men det är gratis och du kan skicka hur lite varubrev du vill, dom lämnas in på företagcenter.

    Om man har små volymer fyller man i adresserna manuellt i unifaun online som spottar ur sig en utskrift till din skrivare eller etikettskrivare.

    Angående vikten så skickar jag ofta saker ner mot 60 gram utan problem. Så länge man skickar varan i en stadig bubbelpåse eller liknande verkar det fungera bra. Tror mest det handlar om att man inte vill att brev ska blåsa av sorteringsbandet.

    Bifogar bild på min hemmasnickrade etikett för brev med plats för frimärke. Vi skriver ut den på vår etikettskrivare.

    #185361
    gvh
    Deltagare

    Hej , jag kan svara ang varubrev

    Ja, minst 150 gram, men jag har skickat lättare
    Avtal med postnord
    Man “skriver” in adresserna Pacsoft, skriver sedan ut adressetiketter, klistrar på varubreven
    Man måste lämna in varubreven hos ett Postnord Företagscenter (eller vissa terminaler, tror jag också funkar, men alltså inte hos ombud eller postlådor)
    Du får en faktura från Postnord

    Låter inte som så kul för dig.

    Vi får väl hoppas att alla nästa 70 försändelser kommer fram!

    EDIT: Haha, jag var för långsam!

    #185377
    metrochief
    Deltagare

    Alright, tack för bra tips. Håller mig till vanliga brev ett tag till och hoppas på att de hamnar rätt…

    #185378
    jp2
    Deltagare

    För 2-3 år sedan försvann nästan inga brev för mig men nu får man nog räkna 1-2 av 100. Kan bero på många olika saker. Jag tror det försvinner mer på sommaren pga sommarvikarier lägger i fel låda eller sorterar fel. Vissa kanske tar saker också.

    Jag försöker minska försvunna brev genom att säkerställa de inte kan fastna i något. Att locket sitter på som det ska t.ex. Adresslappen också. Om brevet är lite otympligt tejpar jag ibland ihop det. “Från” adressen bör överstrykas.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.