Plus Forum E-handelsforumet Logistik Import Alibaba

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104183
    slayersboxer
    Deltagare

    Hejsan!

    Har haft en enskild firma i ett par år nu, där jag framför allt sysslat med tjänster som t.ex. design, video, musik och annat som inte kräver någon praktiskt logistik (just av den anledningen).

    Har noll erfarenhet av frakt och import av varor. Men främst för att jag tycker det vore kul, så skulle jag vilja börja importera från Asien för att sälja i Sverige. Har spenderat de senaste veckorna med att läsa på tullverkets hemsida, här på forumet och övriga sajter men jag får fortfarande inte alla pusselbitar att falla på plats. Så ursäkta mig för att jag skapar ännu en tråd om ämnet.

    Tanken är att börja med något mindre för att lära mig hur allt fungerar och bli lite varm i kläderna. Har siktat in mig på ett klädesplagg och hittat en säljare på alibaba.

    Varorna skickas med FOB. Då jag har tid och lust, så skulle jag i alla fall till en början vilja lösa det mesta själv. Är det realistiskt att sköta allt från importdeklaration till att hämta upp varorna vid hamnen själv? Eller lönar det sig överhuvudtaget?

    Jag antar att jag skickar in deklarationen efter det att jag har slutfört min beställning, och då har alla detaljer? Hur är det med varuprover, måste det göras en importdeklaration även för dem?

    Vad finns det för alternativ när leveransen kommit till Sverige? Postnord, DHL, UPS eller andra lösingar? Vad händer ifall jag lägger en beställning utan att lösa detta?

    Finns det någon som löser allt, utan att det kostar skjortan?

    Låt säga att ordern består av 1000 t-shirts, 10 kartonger på 50x32x50.

    Många frågor, jag vet. Tack för att du läste.

    Mvh Hannes

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.