Plus Forum E-handelsforumet Logistik Fri frakt och betalfrakt

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104884
    Arne_1921
    Deltagare

    Jag har en e-handel sedan knappt ett år tillbaka. Nu är det lågsäsong för mina produkter så jag funderar på en liten justering gällande Frakt.

    Jag erbjuder fri frakt och endast DHL 1-2 dagars leverans som alternativ.

    Vad tror ni om att lägga till ett alternativ som är gratis och att ta betalt för 1-2dagar?

    Tex.

    DHL 1-2 dagars leverans 60kr
    DHL 2-5 dagars leverans 0kr

    Frakten tar typ 50% av mitt påslag, speciellt nu när DHL även höjt något….

    #185906
    emilvxhlm
    Deltagare

    Är det inte en bättre idé att arbeta med fraktgräns istället? Låt säga, “köp för minst 499kr och du får fraktfritt?” Måste ju finnas en sådan siffra du kan jobba fram?

    #185907
    gvh
    Deltagare

    Det blir nog svårt att få kunder till merköp av just din produkt, tillskuren markduk, så fraktfritt för att öka försäljningen är jag nog tveksam till. Däremot kan ju fraktfritt funka för vissa kunder blir glada och det “känns” bättre…

    Testa så får du se hur just dina kunder agerar.

    Jag blev dock lite förfärad när du skriver att DHL tar halva ditt påslag. Låter som att du borde höja priset. :)

    #185909
    kaiserkarl
    Deltagare

    Inte för att jag är någon expert, men varför ens ha fraktfritt? ska man köpa markduk så ska man ju inom kort genomföra, eller håller precis på med något projekt som man vill få klart. Jag vet inte vad frakten skulle bli, antar att det varierar men om man håller på och bygger så bryr man sig väl inte om markduken kostar 120:- att få hem till dörren ( är väl inget man hämtar på service point tänker jag ) det är ju liksom ingen kostnad…eller höj priserna? vad vet jag, men det är en konstig grej att ha fri frakt på…ta dom pengarna själv du!

    #185916
    Arne_1921
    Deltagare

    Tackar för inputen. Jag hade frakt i början men bytte till fraktfritt. Allt handlar ju om hur pengarna är fördelade och av det lilla jag har hört från folk i allmänhet så stör sig folk på att det är dyr frakt på grejjer utan att tänka på totalpriset. Vitsen men att ha två alternativ är att man kan skriva “Fraktfritt” vilket ser tilltalande ut.

    Vill man ha det fort kan man däremot betala frakt. Fördelen med detta hade varit att jag kan hålla på paket nån dag för de som valt typ 3-5 dagar vilket blir mindre jobb för mig. Dom som har bråttom, och kanske inte bryr sig väljer frakt 1-2 dagar mot en liten summa. Om detta uppfattas konstigt vill ja såklart inte introducera denna variant.

    Jag skickar till Servicepoint eftersom jag kapar duk och viker. Funkar upp till 5×27.5m vilket blir knappa 20kg och under maxmåtten. Att leverera med hemleverans blir svindyrt, Att skicka en hel rulle kan inte DHL ge mig pris på ens…

    Prissättningen är svår eftersom försäljningen är så random, eventuell påverkan av justeringar äts upp av övriga variationer.

    #186071
    Mikkel79
    Deltagare

    Vi har valgt akkurat for samme løsning som du skriver Arne, hvor den gratis levering tar litt lenger tid, og hurtig levering koster et lite beløp.

    Standardleverans (Gratis) – 3-10 vardagar – 0 kr
    Snabb leverans till ditt närmsta utlämningsställe – 1-3 vardagar – 30 kr

    I snitt gir det 16 kr i frakt inntekt per ordre, så litt over 50% velger den hurtige leveringen, og vi har ikke merket noe fall i conversion etter endringen heller.

    #186081
    Stefan72
    Deltagare

    Fast hur väljer man en långsam frakt hos DHL då?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.