Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer?
Bli medlem nu eller Logga in:
  #1 (permalink)  
Gammal 2019-01-22, 14:25
Ny medlem
Ingen
Klarna
 
Reg.datum: jan 2019
Inlägg: 3
Fritz10 is on a distinguished road
Standard Båtfrakter Asien?

Hej,

Finns hur många fraktare som helst i denna världen. Fått 6 offerter nu men allt verkar så krångligt.

Skicka gärna PM om ni har en bra kontakt på ett fraktföretag som kan ta lite ansvar och hjälpa mig.

//Freddie
Svara med citat
Annons


  #2 (permalink)  
Gammal 2019-01-23, 11:40
NO LINGOs avatar
Flitig Medlem
www.evofilm.se
EVOFILM solfilm till bilar
@nolingo
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 215
NO LINGO is on a distinguished road
Skicka ett meddelande via Skype™ till NO LINGO
Standard

Jag har alltid kört med DHL och det har funkat finfint hela vägen från fabrik till vår lastkaj till en rimlig kostnad. Bra service oxå.
__________________
Peter Höjman a.k.a @nolingo. Säljer solfilm på nätet.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2019-01-24, 14:19
Har Ehandel.se som hobby
ingen
N/A
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 346
Ekraft will become famous soon enough
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fritz10 Visa inlägg
Hej,

Finns hur många fraktare som helst i denna världen. Fått 6 offerter nu men allt verkar så krångligt.

Skicka gärna PM om ni har en bra kontakt på ett fraktföretag som kan ta lite ansvar och hjälpa mig.

//Freddie
Båtfrakter är krångliga, men vi kan väl försöka bena ut det en del.

Först och främst har du en kostnad för att frakta godset från din leverantör till hamnen. Är det inte en hel container, så kommer de vilja ha betalt för att lasta in det tillsammans med annat gods i en sådan också.

Därefter vill rederiet ha betalt för frakten från Kina till Sverige. Den inkluderar inget annat än själv transporten från kajen i avgående hamn till kajen i ankommande hamn.
Transportförsäkring ingår t.ex. inte.

I Sverige tillkommer sedan ett antal avgifter.
Farledsavgift är något som rederierna måste betala, men som man helt fört över på fraktköparen.
Hamnen vill ha betalt för att lossa kontainern.
Om ditt gods inte är en hel kontainer så vill de ha betalt för att lasta ur godset och ställa det på pallar för din räkning. Kostnad för pallar kan tillkomma, liksom magasinshyra.
Sedan tillkommer en transport från hamnen till din lastbrygga. Den kan bli rätt så dyr om du inte bor nära en internationell styckegodshamn.
Om du inte kan ta emot och lossa containern inom en timme när de kommer, så tillkommer hyra för kontainern och/eller väntetid för lastbilen.

Speditören vill ha ett arvode för att hålla i allt detta, samt ett arvode för att ordna förtullningen. Beroende på vad du tagit in kan tullavgifter och moms tillkomma.

En del av detta betalas i utländsk valuta, vanligen USD, en del betalas i SEK. Den utländska valutans värde kan ju ändras från offertskrivning till fakturering. De tjänster som utförs i Sverige är momsbelagda.

Det här är anledningarna till att det ofta ser lite rörigt ut på fraktofferter från Kina till Sverige.

Låt inte din leverantör i Kina ordna med frakten till din dörr. Då kommer avgifterna i Sverige troligen att bli abnorma.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2019-02-06, 08:12
Ny medlem
Ingen
Klarna
 
Reg.datum: jan 2019
Inlägg: 3
Fritz10 is on a distinguished road
Standard

Hej Alla E-handlare,

Det löste sig smidigt och bra, hittills iaf.
Grymt bra service och en väldigt seriös gubbe jag fick tag i.

Tack för hjälpen!
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2019-02-06, 10:42
Inventarie på Ehandel.se
silentswede.se
SilentSwede AB
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 857
Jimmy Öström will become famous soon enough
Standard

Vilket företag blev det?

Citat:
Ursprungligen postat av Fritz10 Visa inlägg
Hej Alla E-handlare,

Det löste sig smidigt och bra, hittills iaf.
Grymt bra service och en väldigt seriös gubbe jag fick tag i.

Tack för hjälpen!
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2019-03-16, 08:52
Ny medlem
ingen
Type Production
 
Reg.datum: sep 2018
Inlägg: 2
/DDT is on a distinguished road
Standard

Hej,

Egentligen inget konstigt med detta. Be att få offerten i SEK på totalsumman på hela frakten. Jag vet att det kan vara förvirrande med CAF, BAF, BUF och så vidare i tre olika valutor ;-)

En seriös speditör bör kunna ge dig den servicen att presentera totalsumman i SEK så du enkelt kan jämföra offerter. Det enda som kan fela några kronor är växelkursförändringar under frakttiden, om du inte lyckas få fastpris på rubbet.

Oavsett om du kör LCL eller FCL så rekommenderar jag Incoterms FOB (Lev. sköter och betalar frakten till avsändarhamnen och sprider oftast ut detta på styckepriset på produkterna vid fakturering). Din speditör sköter sedan frakten från hamn till din destination. Är inte fraktförsäkring ordnad via företagsförsäkringen så kan man oftast köpa till den för x,x% av tullvärdet/frakt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are




Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.3.2
Svensk översättning av: Anders Pettersson
vBulletin Skin developed by: vBStyles.com
Ad Management plugin by RedTyger











Leverantörserbjudanden

Jobb på Ehandel.se
Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:
Category Manager
iDeal of Sweden söker:
CRM Manager
JFR E-COMMERCE AB söker:
Content Creator