Plus Forum E-handelsforumet Logistik Båtfrakter Asien?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104923
    Fritz10
    Deltagare

    Hej,

    Finns hur många fraktare som helst i denna världen. Fått 6 offerter nu men allt verkar så krångligt.

    Skicka gärna PM om ni har en bra kontakt på ett fraktföretag som kan ta lite ansvar och hjälpa mig.

    //Freddie

    #186030
    NO LINGO
    Deltagare

    Jag har alltid kört med DHL och det har funkat finfint hela vägen från fabrik till vår lastkaj till en rimlig kostnad. Bra service oxå.

    #186033
    Ekraft
    Deltagare

    @Fritz10 93214 wrote:

    Hej,

    Finns hur många fraktare som helst i denna världen. Fått 6 offerter nu men allt verkar så krångligt.

    Skicka gärna PM om ni har en bra kontakt på ett fraktföretag som kan ta lite ansvar och hjälpa mig.

    //Freddie

    Båtfrakter är krångliga, men vi kan väl försöka bena ut det en del.

    Först och främst har du en kostnad för att frakta godset från din leverantör till hamnen. Är det inte en hel container, så kommer de vilja ha betalt för att lasta in det tillsammans med annat gods i en sådan också.

    Därefter vill rederiet ha betalt för frakten från Kina till Sverige. Den inkluderar inget annat än själv transporten från kajen i avgående hamn till kajen i ankommande hamn.
    Transportförsäkring ingår t.ex. inte.

    I Sverige tillkommer sedan ett antal avgifter.
    Farledsavgift är något som rederierna måste betala, men som man helt fört över på fraktköparen.
    Hamnen vill ha betalt för att lossa kontainern.
    Om ditt gods inte är en hel kontainer så vill de ha betalt för att lasta ur godset och ställa det på pallar för din räkning. Kostnad för pallar kan tillkomma, liksom magasinshyra.
    Sedan tillkommer en transport från hamnen till din lastbrygga. Den kan bli rätt så dyr om du inte bor nära en internationell styckegodshamn.
    Om du inte kan ta emot och lossa containern inom en timme när de kommer, så tillkommer hyra för kontainern och/eller väntetid för lastbilen.

    Speditören vill ha ett arvode för att hålla i allt detta, samt ett arvode för att ordna förtullningen. Beroende på vad du tagit in kan tullavgifter och moms tillkomma.

    En del av detta betalas i utländsk valuta, vanligen USD, en del betalas i SEK. Den utländska valutans värde kan ju ändras från offertskrivning till fakturering. De tjänster som utförs i Sverige är momsbelagda.

    Det här är anledningarna till att det ofta ser lite rörigt ut på fraktofferter från Kina till Sverige.

    Låt inte din leverantör i Kina ordna med frakten till din dörr. Då kommer avgifterna i Sverige troligen att bli abnorma.

    #186096
    Fritz10
    Deltagare

    Hej Alla E-handlare,

    Det löste sig smidigt och bra, hittills iaf.
    Grymt bra service och en väldigt seriös gubbe jag fick tag i.

    Tack för hjälpen!

    #186098
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Vilket företag blev det?

    @Fritz10 93305 wrote:

    Hej Alla E-handlare,

    Det löste sig smidigt och bra, hittills iaf.
    Grymt bra service och en väldigt seriös gubbe jag fick tag i.

    Tack för hjälpen!

    #186209
    /DDT
    Gäst

    Hej,

    Egentligen inget konstigt med detta. Be att få offerten i SEK på totalsumman på hela frakten. Jag vet att det kan vara förvirrande med CAF, BAF, BUF och så vidare i tre olika valutor ;-)

    En seriös speditör bör kunna ge dig den servicen att presentera totalsumman i SEK så du enkelt kan jämföra offerter. Det enda som kan fela några kronor är växelkursförändringar under frakttiden, om du inte lyckas få fastpris på rubbet.

    Oavsett om du kör LCL eller FCL så rekommenderar jag Incoterms FOB (Lev. sköter och betalar frakten till avsändarhamnen och sprider oftast ut detta på styckepriset på produkterna vid fakturering). Din speditör sköter sedan frakten från hamn till din destination. Är inte fraktförsäkring ordnad via företagsförsäkringen så kan man oftast köpa till den för x,x% av tullvärdet/frakt.

    #186778
    Rappy
    Deltagare

    @Ekraft 93221 wrote:

    Båtfrakter är krångliga, men vi kan väl försöka bena ut det en del.

    Först och främst har du en kostnad för att frakta godset från din leverantör till hamnen. Är det inte en hel container, så kommer de vilja ha betalt för att lasta in det tillsammans med annat gods i en sådan också.

    Därefter vill rederiet ha betalt för frakten från Kina till Sverige. Den inkluderar inget annat än själv transporten från kajen i avgående hamn till kajen i ankommande hamn.
    Transportförsäkring ingår t.ex. inte.

    I Sverige tillkommer sedan ett antal avgifter.
    Farledsavgift är något som rederierna måste betala, men som man helt fört över på fraktköparen.
    Hamnen vill ha betalt för att lossa kontainern.
    Om ditt gods inte är en hel kontainer så vill de ha betalt för att lasta ur godset och ställa det på pallar för din räkning. Kostnad för pallar kan tillkomma, liksom magasinshyra.
    Sedan tillkommer en transport från hamnen till din lastbrygga. Den kan bli rätt så dyr om du inte bor nära en internationell styckegodshamn.
    Om du inte kan ta emot och lossa containern inom en timme när de kommer, så tillkommer hyra för kontainern och/eller väntetid för lastbilen.

    Speditören vill ha ett arvode för att hålla i allt detta, samt ett arvode för att ordna förtullningen. Beroende på vad du tagit in kan tullavgifter och moms tillkomma.

    En del av detta betalas i utländsk valuta, vanligen USD, en del betalas i SEK. Den utländska valutans värde kan ju ändras från offertskrivning till fakturering. De tjänster som utförs i Sverige är momsbelagda.

    Det här är anledningarna till att det ofta ser lite rörigt ut på fraktofferter från Kina till Sverige.

    Låt inte din leverantör i Kina ordna med frakten till din dörr. Då kommer avgifterna i Sverige troligen att bli abnorma.

    Vi fick inte själva lossa containern och hämta godset i frihamnen där fartyget la.
    Det blev därav dyrt att beställa transport från hamnen till en address ganska nära hamnen.
    Har du tips på andra lösningar för framtiden?

    #186812
    CeciliaFrans
    Deltagare

    Jag testade Ceva Logistics på mina senaste frakter och fick suverän hjälp av både kundservice och säljaren. De svarade snabbt till lägre kostnad än jag hade innan, trots att det var i december/januari som varorna lämnade Asien när det brukar vara lite dyrare.

    Jag smsade honom på 0730-855403 och han återkopplade & hjälpte mig hela vägen.

    //Cecilia

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.