Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer?
Bli medlem nu eller Logga in:
  #1 (permalink)  
Gammal 2019-03-15, 21:33
Ny medlem
vaskor.se
vaskor.se

Reg.datum: mar 2019
trskiho is on a distinguished road
Standard Leverans från Kina

Jag jobbar som logistikchef och vi har ett problem hos oss och jag tänkte kolla hur ni löser detta och vad som krävs.

Vi beställer rätt stora volymer varje gång och från Italien får vi det sorterat i färg i kartong men när det kommer från Kina så är det pannkaka för oss.

I en kartong får det plats femtio väskor (handväskor) men om vi beställer tjugo av en färg och tjugo av en annan färg så fyller dem kartongen med tio andra färger och det tycker vi inte om för det skapar merjobb för oss när leverans kommer. Hur gör vi i ett sånt arbete med vår leverantör?

Om vi beställer tretton olika färger, varför kan inte leverantören göra detta som vi i Europa gör? Att du inte gör det jävligt för oss utan att leverantören sänder oss tretton kartonger istället för fem eller åtta kartonger. Det ger oss bara en jävla massa merjobb där vi ska börja sortera. Det kostar oss pengar och tid.

Hur gör ni? Hur jobbar man mot Kina? Dem är bra som tusan annars men dom gör jobbet bara tusen gånger längre för oss och jag blir gråhårig här på kontoret.

När vi handlar från Italien då går det utan anmärkning, de sorterar de fint som tusan och efter våra önskemål men Kina skiter totalt i det, dem bara skickar iväg det och sedan får vi ägna två dagar åt att sortera upp det.
Svara med citat
Annons

#2 (permalink)  
Gammal 2019-03-16, 09:18
Ny medlem
ingen
Type Production

Reg.datum: sep 2018
/DDT is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av trskiho Visa inlägg
Jag jobbar som logistikchef och vi har ett problem hos oss och jag tänkte kolla hur ni löser detta och vad som krävs.

Vi beställer rätt stora volymer varje gång och från Italien får vi det sorterat i färg i kartong men när det kommer från Kina så är det pannkaka för oss.

I en kartong får det plats femtio väskor (handväskor) men om vi beställer tjugo av en färg och tjugo av en annan färg så fyller dem kartongen med tio andra färger och det tycker vi inte om för det skapar merjobb för oss när leverans kommer. Hur gör vi i ett sånt arbete med vår leverantör?

Om vi beställer tretton olika färger, varför kan inte leverantören göra detta som vi i Europa gör? Att du inte gör det jävligt för oss utan att leverantören sänder oss tretton kartonger istället för fem eller åtta kartonger. Det ger oss bara en jävla massa merjobb där vi ska börja sortera. Det kostar oss pengar och tid.

Hur gör ni? Hur jobbar man mot Kina? Dem är bra som tusan annars men dom gör jobbet bara tusen gånger längre för oss och jag blir gråhårig här på kontoret.

När vi handlar från Italien då går det utan anmärkning, de sorterar de fint som tusan och efter våra önskemål men Kina skiter totalt i det, dem bara skickar iväg det och sedan får vi ägna två dagar åt att sortera upp det.
Hej,

Detta problem upplevde jag för många år sedan. Det tar ett taga att "lära" sig Kinesernas tänk. Du måste instruera dom extemt noga hur saker skall göras annars hittar dom på egna lösningar. Dom tänker bara på att fylla containern optimalt. Själv hadde jag ett jättejobb med att förklara att jag inte ville ha mina karonger lösa utan lastade på pall, bandade och inplastade. Men efter några besök och en mindre "skolbok" i hur man packar och lastar så rullade det sedan på utan problem. Jag har hållit på med Asiaterna i 15 år med allt från miljontals gratulationskort som skall sorteras och packas, till elscootrar och basturum m.m. Har du fler frågor är du välkommen att fråga så mycket du vill.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är