Plus Forum E-handelsforumet Logistik Leverans från Kina

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104988
    trskiho
    Medlem

    Jag jobbar som logistikchef och vi har ett problem hos oss och jag tänkte kolla hur ni löser detta och vad som krävs.

    Vi beställer rätt stora volymer varje gång och från Italien får vi det sorterat i färg i kartong men när det kommer från Kina så är det pannkaka för oss.

    I en kartong får det plats femtio väskor (handväskor) men om vi beställer tjugo av en färg och tjugo av en annan färg så fyller dem kartongen med tio andra färger och det tycker vi inte om för det skapar merjobb för oss när leverans kommer. Hur gör vi i ett sånt arbete med vår leverantör?

    Om vi beställer tretton olika färger, varför kan inte leverantören göra detta som vi i Europa gör? Att du inte gör det jävligt för oss utan att leverantören sänder oss tretton kartonger istället för fem eller åtta kartonger. Det ger oss bara en jävla massa merjobb där vi ska börja sortera. Det kostar oss pengar och tid.

    Hur gör ni? Hur jobbar man mot Kina? Dem är bra som tusan annars men dom gör jobbet bara tusen gånger längre för oss och jag blir gråhårig här på kontoret.

    När vi handlar från Italien då går det utan anmärkning, de sorterar de fint som tusan och efter våra önskemål men Kina skiter totalt i det, dem bara skickar iväg det och sedan får vi ägna två dagar åt att sortera upp det.

    #186208
    /DDT
    Gäst

    @trskiho 93474 wrote:

    Jag jobbar som logistikchef och vi har ett problem hos oss och jag tänkte kolla hur ni löser detta och vad som krävs.

    Vi beställer rätt stora volymer varje gång och från Italien får vi det sorterat i färg i kartong men när det kommer från Kina så är det pannkaka för oss.

    I en kartong får det plats femtio väskor (handväskor) men om vi beställer tjugo av en färg och tjugo av en annan färg så fyller dem kartongen med tio andra färger och det tycker vi inte om för det skapar merjobb för oss när leverans kommer. Hur gör vi i ett sånt arbete med vår leverantör?

    Om vi beställer tretton olika färger, varför kan inte leverantören göra detta som vi i Europa gör? Att du inte gör det jävligt för oss utan att leverantören sänder oss tretton kartonger istället för fem eller åtta kartonger. Det ger oss bara en jävla massa merjobb där vi ska börja sortera. Det kostar oss pengar och tid.

    Hur gör ni? Hur jobbar man mot Kina? Dem är bra som tusan annars men dom gör jobbet bara tusen gånger längre för oss och jag blir gråhårig här på kontoret.

    När vi handlar från Italien då går det utan anmärkning, de sorterar de fint som tusan och efter våra önskemål men Kina skiter totalt i det, dem bara skickar iväg det och sedan får vi ägna två dagar åt att sortera upp det.

    Hej,

    Detta problem upplevde jag för många år sedan. Det tar ett taga att “lära” sig Kinesernas tänk. Du måste instruera dom extemt noga hur saker skall göras annars hittar dom på egna lösningar. Dom tänker bara på att fylla containern optimalt. Själv hadde jag ett jättejobb med att förklara att jag inte ville ha mina karonger lösa utan lastade på pall, bandade och inplastade. Men efter några besök och en mindre “skolbok” i hur man packar och lastar så rullade det sedan på utan problem. Jag har hållit på med Asiaterna i 15 år med allt från miljontals gratulationskort som skall sorteras och packas, till elscootrar och basturum m.m. Har du fler frågor är du välkommen att fråga så mycket du vill.

    #186225
    trskiho
    Medlem

    Nu fick vi leverans igen från Kina och självklart så blandar dem. Jag blir tokig alltså. Har pratat med min chef och vi ska resa till Kina nu och möta vår leverantör för det här fungerar inte helt enkelt, det går bara inte.

    En kartong rymmer 60 handväskor och vi beställer 10 röda, 15 gröna, 25 gula och 5 lila och då skickar dem skiten i samma kartong och får vi börja sortera och leta som idioter. Om vi gör en så beställning då vill vi ha

    10 röda i en kartong
    15 gröna i en kartong
    25 gula och 5 lila i en kartong

    Men nej, dem kan inte få det att fungera.

    Vi får i varje leverans mellan 3-4 containers till vårt lager men vår leverantör kan inte sortera det till oss.

    #186226
    Ekraft
    Deltagare

    Normalt är det där inga problem, så länge man beställer något som man enas om är en standardkartong för leverans. T.ex. 15 väskor per kartong, och så beställer man väskorna i antal jämnt delbart med 15.

    #186227
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Håller med Ekraft. Importerar själv containervis och får det jag beställt alltid när det gäller antalet i kartong, färg etc.

    Men dock så kan det självklart uppstå fel som fel färgnyans eller tjocklek eller liknande. Då får mina tillverkare reda på detta och är tydlig att dom får en chans till att fixa det och gör dom inte det så är dom helt enkelt inte får tillverkare längre. Går liksom inte att arbeta med tillverkare som inte lyssnar. Men har man inte varit tydlig nog från början får man skylla sig själv tyvärr. För när det kommer till att importera är tydlighet A och O oavsett land.

    Men självklart är det bästa att åka och träffa sina leverantörer eller tillverkare, alla former av relationer är bäst face to face.

    #186229
    gvh
    Deltagare

    Håller med Ekraft och Jimmy här ovan, det gäller att vara tydlig, och försöka se till att rätt person får rätt info.

    Du skriver ovan:
    10 röda i en kartong
    15 gröna i en kartong
    25 gula och 5 lila i en kartong

    Blir det 3 eller 4 kartonger? ;)

    Jag tycker att det är mycket bra att träffa sina leverantörer, MEN jag tycker inte att det är en så jättebra idé att åka till Kina för att berätta att dom skickar prylarna idiotpackade hur som helst. Ni kanske aldrig får se den person som enklast kan fixa problemet, eftersom nästan ingen utanför exportavdelningen talar engelska.

    Jag skulle verkligen först försöka reda ut problemet genom att beskriva det grundligt och föreslå förändringar respektive få deras alternativ, och få någon som är bra på engelska att förstå att det är ett stort problem, via mail.

    Fast ni kanske redan har testat alla vägar?

    #186239
    trskiho
    Medlem

    Härligt med så mycket respons! Jag bockar och bugar. Har tyvärr inte haft tid att svara dem som mailat mig på min privata mail.

    Jag får många förfrågningar om att byta transportör men det handlar inte om det utan det handlar om vår tillverkare och packare. Att dem packar fel till oss i kartonger. Som jag skrivit tidigare så packar dem flera färger i en kartong vilket skapar merjobb för oss.

    Om en kartong rymmer 50 väskor och vi väljer 20 röda, 20 gula, 10 svarta och 5 rosa exempelvis. Då vill vi ha den största kvantiteten i en kartong 20 röda och 20 gula i samma kartong och 10 svarta och 5 rosa i en annan kartong med inga andra färger eller produkter. Vi vill inte ha allting i samma kartong. Det fungerar från Italien men inte från Kina. Så att, ägaren och jag planerar en resa nu i sommar till produktionen för ett möte med en tolk och förklara hur vi vill ha det.

    @gvh 93504 wrote:

    Håller med Ekraft och Jimmy här ovan, det gäller att vara tydlig, och försöka se till att rätt person får rätt info.

    Du skriver ovan:
    10 röda i en kartong
    15 gröna i en kartong
    25 gula och 5 lila i en kartong

    Blir det 3 eller 4 kartonger? ;)

    En sån leverans vi vill ha i två kartonger
    25 gula och 5 lila i en kartong
    10 röda och 15 gröna i en kartong

    #186241
    Stefan72
    Deltagare

    Fast allting hänger nog ihop med att ni beställer så små kvantiteter. Ryms det 50 väskor i en kartong så ser jag inget konstigt i att de fyller upp en sån kartong med 50 väskor oavsett kulör. De ser ju bara standardförpackningar som passar i en container. Att lägga in mindre eller halvtomma kartonger finns nog inte i deras värld ens.
    Att packa två kulörer i en kartong måste ju även det skapa merjobb då?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.