Plus Forum E-handelsforumet Logistik Frankeringsmaskin

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95131
    Parvelito
    Deltagare

    Är det någon som kan rekommendera något på den fronten?

    Behöver öka effektiviteten och tror att jag kan spara någon halvtimme om dagen med en sådan.

    #115762
    fotofyndet
    Deltagare

    Hur gör du annars då? Vi lämnar in med följesedel varje dag och har lagt med “Porto betalt”-loggan på vår adressetikett. Funkar klockrent och är godkänt av Posten. Förut stod vi och stämplade bubbelkuverten med Porto betalt-stämpel, och det såg otroligt illa ut.

    #115763
    Parvelito
    Deltagare

    Jag limmar på frimärken jag köper upp billigt från frimärkssamlare, och betalar väl inte mer än runt 50-60% av frankeringsvärdet i snitt, men det tar lite tid när det är många försändelser.

    Tänkte slippa följesedel, för då skall det räknas och fyllas i. Sedan är det väl någon minimigräns på 300kr för dem, och det kommer jag nog inte upp i på sommaren.

    #115765
    GregerA
    Deltagare

    En frankeringsmaskin kostar ju också lite pengar, och man måste sätta in pengar i förskott. Dock finns ingen undre gräns på hur lite man får skicka, och portot är väl samma som för Porto Betalt.

    Vi kör Porto Betalt – med stämpel … :p … dock är straffavgiften på 60:- när man lämnar för under 300:-. (Trots att Posten i sin marknadsföring skriver “Du som är fakturakund kan ansluta dig till Postens Elektroniska fakturaunderlag som är helt kostnadsfria.”)

    Posten har också en frankeringsservice, men den har de ju också lyckats göra ointressant pga en fast avgift.

    #115766
    Parvelito
    Deltagare

    Jo, frankeringsmaskinen kostar en slant, det är sant. Jag tänkte mest med tråden försöka höra mig för om det finns någon som fått någon vettig deal på något som är hyfsat driftekonomiskt. De är rätt så duktiga på att dölja hur många tryck en färgkasett för 1500kr räcker till, och det får mig att ana lite ugglor i mossen.

    Annars ser jag en stor fördel i att det är betalt och klart och man kan skicka vem som helst att posta, och till och med var som helst. Jag kan t.ex. frankera returfrakter med det och skicka med om det blivit fel.

    #115767
    GregerA
    Deltagare

    Nja, så flexibelt är det inte.

    Frankostämplade försändelser skall buntas och lämnas in. I undantagsfall kan de få läggas på brevlåda, men då skall man vidhäfta en speciell blankett. Så var det i alla fall för några år sedan – jag tror inte det blivit flexiblare nu. 😮

    Så att använda det för returporto är inget jag skulle rekommendera.

    #115768
    Parvelito
    Deltagare

    Enligt Postens portotabell går det bra att lägga dem på brevlådor om man frankerar med några tioöringar till…

    #115769
    GregerA
    Deltagare

    Jo, jag såg det nu. Inte ofta Posten gör en tjänst kundvänligare … :p

    Jag vet bara inte vad som gäller med datumstämplingen. Det är ju svårt att få den rätt om man vill köra returer.

    #115770
    Richie72
    Deltagare

    Jag använder frankeringsmaskin och tycker det är väldigt smidigt. Dock så måste man som sagt betala i förskott och det tar några dagar innan pengarna kommer in. Det kan bli jobbigt om man missar att betala i tid. Jag har genom en kontakt fått tag i en begagnad till en billig penning och slipper serviceavtal.

    Extremt bra vid returer. Jag skickar en förfrankerad returpåse till kunden som lägger i den felaktiga/trasiga varan och lägger på närmaste låda. (Bara Sverige)

    Är porto betalt något för mig som har 100 % brev och en stor del av försändelserna till Finland/Danmark?

    #115771
    GregerA
    Deltagare

    Du kan använda Porto Betalt även för utrikes brev.

    En fördel jag ser med PB är att portokostnaden inte lyser i ögonen på kunden, vilket kan vara en fördel när man som vi tillämpar fast frakt. Han kan ju annars lätt se att det är frankerat med 11:80, men att det står frakt 29:- på fakturan. En del känner sig lurade och får sömnsvårigheter av sådant … 😮

    Att han sedan hade gjort en vinst när portot är 64:- är det inte alla som inser.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 42 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.