Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Logistik

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-01-08, 07:53
Novis
Trendystuff.se

Reg.datum: Aug 2009
Standard Förslag på fraktlösning för nystart

Hej! Jag skulle skulle behöva lite råd och tips gällande fraktbiten.

Jag har en firma som jag driver hemifrån i min villa. Kommer under våren att öppna upp en webshop. Kommer sälja produkter som max är 20 cm * 10 cm * 5 cm och de väger max 100 gram.

Vilken firma hade ni valt för att sköta frakten?

Hur fungerar det med hämtning av paket? Åker jag själv med paketen till närmaste ut/inlämningsställe eller måste man åka till annat ställe? Till en början har jag svårt att tänka mig att det finns någon ekonomi i att en lastbil kommer hem till min villa och hämtar varor.

Tacksam för lite råd och tips!
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-01-08, 08:27
Medlem
Ingen

Reg.datum: Jun 2010
Standard

Värdet på paketet spelar också in, vill du skicka spårbart eller går det bra utan?

Behöver du inte spårbart tror jag att postens brevpriser är svåra att slå när det väger under 100 gram.

Vill du skicka spårbart och får det upphämtat hemma hos dig så är den enkla vägen DHL via pluskontot eller lessmore.
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-01-08, 09:10
Novis
Trendystuff.se

Standard

Skulle uppskatta en snittorder på cirka 200 kr. Behöver nog inte vara spårbart till en början.

Behöver inte vara spårbart, men om man använder posten kan man då lämna paketen på närmaste utlämningsställe eller vart lämnar man dem?

Vilket emballage är att rekommendera, produkterna är något omtåliga.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-01-08, 09:24
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Om du sätter på frimärken så kan du lämna in det hos vilket postombud som helst.

I just ditt fall skulle jag föreslå rabattfrimärken. Istället för 24kr i porto (12kr + 12kr för att det är skrymmande) så betalar du 7-8kr. Googla på rabattfrimärken, eller sök det på Tradera.

Bubbelplastpåsar kanske kan vara något som emballage? Billigt och tål en del. Annars är det kartonger som gäller, finns t.ex. hos Packoplock för ett stort sortiment, eller hos Aroxs för ett billigt sortiment.

Senast redigerad av Parvelito den 2011-01-08 klockan 09:38.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-01-08, 09:35
GregerAs avatar
Moderator
www.electrokit.com

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Jag skulle också föreslå brev. Nåt billigare sätt för 100g finns inte.

Vadderade påsar funkar bra om innehållet inte riskerar att mosas. Annars specialla brevpack, kartonger med brevanpassade mått. Finns hos ovannämnda leverantörer.
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-01-14, 09:00
Novis
Trendystuff.se

Standard

Vore ju smidigt att slippa hålla på med frankering o liknande. Så postens färdiga lösningar är väl smidigast. Eller hur löser man frankeringen om man köper emballage från andra leverantörer?

Har vägt varorna jag kommer sälja och själva varan väger max 50 g, men sen tillkommer väl lite skyddsmaterial, men 100 g borde inte vara några problem. Det är mest olika typer av glasögon det gäller.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är