Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Logistik

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-02-23, 19:13
Carolines avatar
Fantast
Odahlia.com

Reg.datum: Mar 2010
Standard Vad har ni för fraktkostnad till kund?

Hej vänner!

Tänkte höra lite med er vad ni har för pris på frakten till kund? Jag har än så länge kört med 49 kr frakt på allting inom sverige då jag har en del dyrare prylar som skickas med dhl (som jag betalar 69 kr för..). Nu börjar det komma in en hel del beställningar för mindre summor eftersom jag tagit hem en del billigare produkter. Det känns inte riktigt bra att ta 49 kr frakt på en produkt som kostar 99 spänn.. Måste göra om mina fraktalternativ, tycker ni det är för mycket med 19 kr på en vara för 100 kr. Skickar man ospårat med posten brukar mina saker gå på mellan 12-25 kr i frakt.

Tacksam för svar!
/C
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-02-23, 19:23
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Om kunderna betalar 49kr i frakt utan att knorra, så varför sänka priset? Om du däremot tror att du kommer sälja mycket mer om frakten är 29kr istället, så varför inte testa?
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-02-23, 19:35
GregerAs avatar
Moderator
www.electrokit.com

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Vi kör med 29:- som standardfrakt, och då väljer vi om det skall skickas som brev eller paket. Valet beror på vikt, volym, värde etc, och det är ett antal 100g och 250g brev som går iväg varje dag, så på dem går vi nån krona plus.

Kunden har också möjlighet att välja ett specificerat fraktsätt till högre pris;
DHL ServicePoint 49:-
DB Schenker Privpak 49:-
Postpaket 99:-
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-02-23, 20:28
Carolines avatar
Fantast
Odahlia.com

Standard

Jag funderade lite på om man kan lägga en frakt på 19 kr på t ex produkter under 150 kr eftersom det är små och ganska lätta grejer (smycken). Det är ju mest när det är små billigare grejer frakten blir kännbar...
Standardfrakt på 29 kr känns sådär för min del när jag ändå betalar så pass mycket som 69 kr.. Fast 29 ser ju bättre ut än 49 :-).
Får nog lura lite på detta..
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-02-23, 20:45
obbes avatar
Medlem
www.ninasmat.se
@ninasmat

Reg.datum: Jul 2009
Skicka ett meddelande via Skype™ till obbe
Standard

Viktigast är att du är tydligen med vad det kostar så man inte får en chock.

Vi tänkte försökt köra olika viktklasser men tyckte det skulle bli för jobbigt. Så vi kör enhetsfrakt sen fraktfritt.
Vårt problem är när företag handlar dock.
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-02-23, 20:46
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Caroline Visa inlägg
Jag funderade lite på om man kan lägga en frakt på 19 kr på t ex produkter under 150 kr eftersom det är små och ganska lätta grejer (smycken). Det är ju mest när det är små billigare grejer frakten blir kännbar...
Standardfrakt på 29 kr känns sådär för min del när jag ändå betalar så pass mycket som 69 kr.. Fast 29 ser ju bättre ut än 49 :-).
Får nog lura lite på detta..
Jag tänkte mer på att du kanske skulle ha två viktklasser, en med 29kr i frakt, en med 49kr i frakt.
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-02-23, 21:00
Carolines avatar
Fantast
Odahlia.com

Standard

Tack för era tips! Jag har än så länge lite begränsade möjligheter när det gäller att lägga in olika fraktalternativ. Men nu har jag i alla fall lagt in två alternativ; 19 kr för ordrar under 150 kr och resterande 49 kr. Man kan ju testa, får ju ändra igen om det behövs.
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-02-23, 22:51
Lastbryggans avatar
Senior Medlem
lastbryggan.se

Reg.datum: Sep 2009
Standard

Jag tycker egentligen inte att det är fel att ha flera olika frakter men personligen har jag alltid haft samma frakt oavsett hur mycket kunden beställer. Vi har massor med kunder som köper t.ex. ett paket kådisar för 69kr mot postförskott (kostnad 89kr) och dom har aldrig gnällt...

Flagga lågfraktsprodukter med "nån fjäder" el. liknande som gör att du kan få merförsäljning på just dem och lägg till en tydlig beskrivningstext i dina villkor typ.
Vi tillämpar två olika avgifter för frakten. Normal frakt (49 kr) och ekonomifrakt (29 kr). Vid beställning av produkter märkta med "fjädern" erhåller du den lägre fraktavgiften. Notera att din order enbart får innehålla produkter märkta med "fjädern" för att du skall erhålla den lägre fraktavgiften.
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-02-23, 23:34
Flitig Medlem
Bodyguard.nu
@BjornHansson

Reg.datum: Feb 2009
Standard

För hög fraktavgift (>40-50kr) gör iaf att jag själv inte beställer om varuvärdet hamnar på 100-250kr, då letar man vidare. 29:- funkar nog bra för det mesta och det är en lagom nivå för att ibland köra fri-frakt kampanjer/rabattkoder. Beställer kunden många varor tjänar man ju mer på ordern och då ser jag det som helt ok att sponsra frakten något. Keep it simple, vill helst inte behöva fundera över vad fraktpriset kommer landa på.
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2011-02-24, 01:11
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lastbryggan Visa inlägg
Jag tycker egentligen inte att det är fel att ha flera olika frakter men personligen har jag alltid haft samma frakt oavsett hur mycket kunden beställer. Vi har massor med kunder som köper t.ex. ett paket kådisar för 69kr mot postförskott (kostnad 89kr) och dom har aldrig gnällt...
Väldigt OT men lite träffande: YouTube - Macken - gummi

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av