Plus Forum E-handelsforumet Logistik Postförskott + fraktadress?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95768
    nobynator
    Deltagare

    Hur gör ni när det gäller fraktadressen vid postförskott, har ni regel att det endast får vara folkbokförda adressen eller skickar ni det kunden skriver in?

    Själv har jag alltid skickat till det kunden uppger vid beställningen men nu med en ny butik med endast lågmarginal produkter blir jag lite tveksam då postförskott paket äter upp det mesta utav marginalen om inte allt ifall det nu skulle gå i retur på grund av fel adress eller ej uthämtad. Då kan beställaren neka att det ej varit den som gjort beställningen eftersom han ej bor på den adressen.

    Så hur gör ni, folkbokförd adress vid postförskott eller ej?

    #120801
    Parvelito
    Deltagare

    Inte postförskott alls. Jag vet att det finns andra som tycker att man skall ha det, men just med produkter som har lite halvdassig marginal och som gärna rör sig i pris så känner jag att det kostar mycket mer än det smakar.

    #120802
    nobynator
    Deltagare

    @Parvelito 17366 wrote:

    Inte postförskott alls. Jag vet att det finns andra som tycker att man skall ha det, men just med produkter som har lite halvdassig marginal och som gärna rör sig i pris så känner jag att det kostar mycket mer än det smakar.

    Du har helt rätt men vid nystart känns det som att man inte vill förlora den där enstaka kunden men går man bet på ett olöst paket så svider det hårt.

    #120804
    Joel
    Deltagare

    Min erfarenhet säger att det blir väldigt många outlösta postförskott med tiden…

    Finns inget tråkigare än att packa upp en kartong som man 2 veckor tidigare packade :(

    #120805
    fotofyndet
    Deltagare

    Vi skickar till adressen som kunden har angivit. Vi har ytterst, ytterst få returer. Det rör sig kanske om 20-25st om året.

    #120809
    nobynator
    Deltagare

    Fler feedbacks please…

    #120810
    Per Nilsson
    Deltagare

    @nobynator 17376 wrote:

    Fler feedbacks please…

    Vi har få returer. I våra villkor står det att den som inte hämtar ut sitt PF får betala 200 SEK i administrationsavgifter + den faktiska frakten… Vi säljer dessa fakturor till Svea och låter dem driva in det åt oss.

    Dock så gillar jag PF eftersom det är a) spårbart b) man kan ha större paket än vanliga brev och ändå skicka som brevpostförskott…

    //Per

    #120811
    Emil
    Deltagare

    @Knivhuset 17377 wrote:

    Vi har få returer. I våra villkor står det att den som inte hämtar ut sitt PF får betala 200 SEK i administrationsavgifter + den faktiska frakten… Vi säljer dessa fakturor till Svea och låter dem driva in det åt oss.

    Dock så gillar jag PF eftersom det är a) spårbart b) man kan ha större paket än vanliga brev och ändå skicka som brevpostförskott…

    //Per

    Intressant. Hur går ni tillväga när ni säljer dem till Svea? PM:a gärna om du inte vill ta det i tråden.

    #120813
    nobynator
    Deltagare

    @Knivhuset 17377 wrote:

    Vi har få returer. I våra villkor står det att den som inte hämtar ut sitt PF får betala 200 SEK i administrationsavgifter + den faktiska frakten… Vi säljer dessa fakturor till Svea och låter dem driva in det åt oss.

    Dock så gillar jag PF eftersom det är a) spårbart b) man kan ha större paket än vanliga brev och ändå skicka som brevpostförskott…

    //Per

    Jo jag kommer oxå sälja dem vidare ifall personen ej hämtar ut, men skickar ni till folkbokförd adress eller spelar det ingen roll?

    Hur du får det att gå runt genom att sälja fakturorna till Svea är en gåta för mig, jag hade de oxå under en tid och alla sålda fakturor för min del gick jag back på pågrund av deras avgifter.

    #120815
    Per Nilsson
    Deltagare

    @nobynator 17380 wrote:

    Jo jag kommer oxå sälja dem vidare ifall personen ej hämtar ut, men skickar ni till folkbokförd adress eller spelar det ingen roll?

    Hur du får det att gå runt genom att sälja fakturorna till Svea är en gåta för mig, jag hade de oxå under en tid och alla sålda fakturor för min del gick jag back på pågrund av deras avgifter.

    Vi skickar till folkbokföringsadressen. Nu har vi tack och lov inte så många returer så det handlar om väldigt få fakturor som vi säljer till Svea.

    Är det något som inte verkar stämma så ringer vi eller e-postar för att kontrollera.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.