Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer?
Bli medlem nu eller Logga in:

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Logistik

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-03-22, 10:49
Fantast
ingen

Reg.datum: Sep 2010
nobynator is on a distinguished road
Question Postförskott + fraktadress?

Hur gör ni när det gäller fraktadressen vid postförskott, har ni regel att det endast får vara folkbokförda adressen eller skickar ni det kunden skriver in?

Själv har jag alltid skickat till det kunden uppger vid beställningen men nu med en ny butik med endast lågmarginal produkter blir jag lite tveksam då postförskott paket äter upp det mesta utav marginalen om inte allt ifall det nu skulle gå i retur på grund av fel adress eller ej uthämtad. Då kan beställaren neka att det ej varit den som gjort beställningen eftersom han ej bor på den adressen.

Så hur gör ni, folkbokförd adress vid postförskott eller ej?
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-03-22, 11:02
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se
Parvelito AB
@parvelito

Reg.datum: Apr 2009
Parvelito will become famous soon enoughParvelito will become famous soon enough
Standard

Inte postförskott alls. Jag vet att det finns andra som tycker att man skall ha det, men just med produkter som har lite halvdassig marginal och som gärna rör sig i pris så känner jag att det kostar mycket mer än det smakar.
Annons
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-03-22, 11:05
Fantast
ingen

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Parvelito Visa inlägg
Inte postförskott alls. Jag vet att det finns andra som tycker att man skall ha det, men just med produkter som har lite halvdassig marginal och som gärna rör sig i pris så känner jag att det kostar mycket mer än det smakar.
Du har helt rätt men vid nystart känns det som att man inte vill förlora den där enstaka kunden men går man bet på ett olöst paket så svider det hårt.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-03-22, 11:22
Joels avatar
Inventarie på Ehandel.se
Partykungen.se
G9 Media AB
Partykungen

Reg.datum: Jun 2009
Joel will become famous soon enough
Skicka ett meddelande via ICQ till Joel Skicka ett meddelande via MSN till Joel
Standard

Min erfarenhet säger att det blir väldigt många outlösta postförskott med tiden...

Finns inget tråkigare än att packa upp en kartong som man 2 veckor tidigare packade
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-03-22, 11:36
fotofyndets avatar
Inventarie på Ehandel.se
fotofyndet.se
Fotofyndet Nolema
@chhagglund

Reg.datum: Nov 2009
fotofyndet will become famous soon enough
Skicka ett meddelande via MSN till fotofyndet
Standard

Vi skickar till adressen som kunden har angivit. Vi har ytterst, ytterst få returer. Det rör sig kanske om 20-25st om året.
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-03-22, 14:28
Fantast
ingen

Standard

Fler feedbacks please...
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-03-22, 14:35
Per Nilssons avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.knivhuset.com
Nilssons Partihandel AB
@Knivkungen

Reg.datum: Aug 2010
Per Nilsson will become famous soon enough
Skicka ett meddelande via Skype™ till Per Nilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nobynator Visa inlägg
Fler feedbacks please...
Vi har få returer. I våra villkor står det att den som inte hämtar ut sitt PF får betala 200 SEK i administrationsavgifter + den faktiska frakten... Vi säljer dessa fakturor till Svea och låter dem driva in det åt oss.

Dock så gillar jag PF eftersom det är a) spårbart b) man kan ha större paket än vanliga brev och ändå skicka som brevpostförskott...

//Per
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-03-22, 14:48
Flitig Medlem
www.pysslorama.se

Reg.datum: Mar 2010
Emil is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Knivhuset Visa inlägg
Vi har få returer. I våra villkor står det att den som inte hämtar ut sitt PF får betala 200 SEK i administrationsavgifter + den faktiska frakten... Vi säljer dessa fakturor till Svea och låter dem driva in det åt oss.

Dock så gillar jag PF eftersom det är a) spårbart b) man kan ha större paket än vanliga brev och ändå skicka som brevpostförskott...

//Per
Intressant. Hur går ni tillväga när ni säljer dem till Svea? PM:a gärna om du inte vill ta det i tråden.
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-03-22, 15:38
Fantast
ingen

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Knivhuset Visa inlägg

//Per
Jo jag kommer oxå sälja dem vidare ifall personen ej hämtar ut, men skickar ni till folkbokförd adress eller spelar det ingen roll?

Hur du får det att gå runt genom att sälja fakturorna till Svea är en gåta för mig, jag hade de oxå under en tid och alla sålda fakturor för min del gick jag back på pågrund av deras avgifter.
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2011-03-22, 15:44
Per Nilssons avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.knivhuset.com
Nilssons Partihandel AB
@Knivkungen

Reg.datum: Aug 2010
Per Nilsson will become famous soon enough
Skicka ett meddelande via Skype™ till Per Nilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nobynator Visa inlägg
Jo jag kommer oxå sälja dem vidare ifall personen ej hämtar ut, men skickar ni till folkbokförd adress eller spelar det ingen roll?

Hur du får det att gå runt genom att sälja fakturorna till Svea är en gåta för mig, jag hade de oxå under en tid och alla sålda fakturor för min del gick jag back på pågrund av deras avgifter.
Vi skickar till folkbokföringsadressen. Nu har vi tack och lov inte så många returer så det handlar om väldigt få fakturor som vi säljer till Svea.

Är det något som inte verkar stämma så ringer vi eller e-postar för att kontrollera.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är