Plus Forum E-handelsforumet Logistik Postens SMS-avisering kommer inte fram

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95994
    Rob
    Deltagare

    Ett par gånger i veckan får jag frågor från kunder som undrar varför dom inte fått sin leverans på utlovat datum. Gör jag en sökning på posten så står det alltid så här:
    Posten, Sms-avisering lyckad.

    Jag dubbelkollar att numret jag angav stämmer, men trots det får kunden inte sms:et. Det känns som att det händer i ganska många procent av fallen.

    Har ni liknande erfarenheter eller brukar sms komma fram?

    #122534
    Kocken
    Deltagare

    Det händer oss ganska ofta och har hänt mig som privatperson flera gånger när jag väntar paket.

    #122568
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    det hände med schenker och det händer med posten. Många vet inte att har du en mobil avstängd 48 timmar så sparas inga sms och det kan vara sådana saker som hänt

    #122570
    nmn
    Deltagare

    @Kodmyran 19372 wrote:

    det hände med schenker och det händer med posten. Många vet inte att har du en mobil avstängd 48 timmar så sparas inga sms och det kan vara sådana saker som hänt

    Och sätter man den på vidarekoppling går bara samtalen över, sms försvinner eller kommer efter flera timmar när man startat den igen.

    #122571
    PostieSWE
    Deltagare

    Jag jobbar på Posten Logistik och jag håller med om att det ibland blir problem med att få SMS-aviseringar att gå fram. Min erfarenhet är att det oftast beror på att telefonen är avstängd eller befinner sig i ett område utan täckning
    Såhär fungerar det i alla fall i Posten för paket, pall och express:
    – Vi visar händelsen “SMS-avisering skickad till mottagaren” först när vi fått kvitto från teleoperatören att SMS:et gått fram.
    – Om vi får en felkod från operatören som innebär att man misslyckats så visar vi “SMS-avisering misslyckad. Ny avisering kommer att göras”

    Det som ställer till det är när vi endast får “pending” från operatören, för då vet vi inte vad som hänt, men då visar vi inget alls på webben.

    Det här är inte optimalt och vi funderar på att göra en del justeringar. Jag tar gärna emot förslag i det här forumet!

    #122572
    Parvelito
    Deltagare

    Det enda som hjälper är repetition av meddelandet, påminnelser helt enkelt. Den första redan efter 48 timmar och sedan en gång per dygn (gärna lite olika tidpunkter) tills paketet är hämtat. (Och med erbjudande att svara STOPP om man inte vill ha fler påminnelser, men man har noterat att det finns ett paket).

    Det är mycket “brus” i folks SMS-korgar numera, med massor av meddelanden, och det är lätt att missa ett mess.

    Man kan också tänka sig aviseringar i flera kanaler, t.ex. SMS + 1 påminnelse, om ej avhämtat så skickar vi ett mail också, sedan några påminnelse-SMS till, och har inget hänt efter 8-9 dagar så skickar man ett brev att “nu är det bråttom må du tro…”

    #122578
    Rob
    Deltagare

    Jag blev kontaktad av ytterligare en arg kund idag som undrade varför han inte fått försändelsen på utlovad tid. Jag kanske får börja göra som så att jag mailar kollinumret till alla kunder när jag skickar iväg försändelsen. Tyvärr har jag ingen bra lösning för det utan får göra det manuellt vad jag vet så jag har länge dragit mig för det..

    Det är förstås bara kunder som har väldigt bråttom och/eller är arga av naturen som hör av sig. Jag vet inte hur många som går hemma och väntar tålmodigt, lyckligt ovetande om att paketet finns hos ombudet.

    Att i pacsoft ha möjlighet att välja BÅDE e-post och sms vore väldigt bra, plus som Parvelito säger, fler och tätare påminnelser.

    #122579
    Joel
    Deltagare

    Lite OT men … är det någon mer än jag som har problem att printa Pacsoft etiketter idag?

    #122580
    Jimmys
    Deltagare

    Inte vi, skrev precis ut våra på Zebran och det funkade bra…

    #122582
    Dan
    Deltagare

    Jag har problem med pacsoft, skitslött ett tag och gick inte att logga in. Verkar funka nu dock

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.