Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Logistik

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-09-13, 11:04
Ny medlem
ingen/affiliatebutiker

Reg.datum: Oct 2010
Standard Distributörer i Europa och importfråga

Hej,

Är i startgroparna till en ny e-butik och har hittat lite intressanta produkter jag vill ta hem från Kina, men hade gärna velat göra affärerna inom europa istället för enkelhetens skull.

Finns det någon europeisk distributör/återförsäljarsajt likt dhgate.com och alibaba.com?

Undrar också vad som sker om jag inte förtullar om jag nu handlar utanför EU. Åker jag på en straffavgift, eller är det bara att sakerna fastnar och allt tar längre tid?
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-09-13, 11:43
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

På Alibaba finns en del europeiska leverantörer också. Men europeiska företag är i allmänhet lite mer strukturerade än kinesiska, på gott och ont, så det är inte så många där. Dock kan man alltid fråga kineserna om de har någon distributör i Europa som du kan handla av, relativt ofta får man "napp".

Om du inte förtullar så riskerar du att sakerna fastnar, om de inte fastnar och du inte ordnar med tullen så kallas det för brott mot tullbestämmelserna. Det bestraffas med dels tull och straffavgift, men också åtal för brottet som vid mindre förseelser ger dagsböter och prick i straffregistret. Vid grövre fall får man krypa in i finkan ett tag.
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-09-13, 11:44
Medlem
LampGallerian.se och MöbelGallerian.se

Reg.datum: Aug 2009
Standard

Jag låter de äldre rävarna svara på din fråga, jag vill bara hälsa dig välkommen till forumet och lycka till med din webbutik!
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-09-13, 13:51
Nyfödd
ingen

Reg.datum: Sep 2011
Standard

Jag har själv kollat mycket på import och Tullverkets hemsida är väldigt informativ! Dock beror mycket på vad för slags vara det är, typ elektronik, ätbart etc... vilka bestämmelser som gäller.

Jag känner dock personligen att göra allt rätt från början gör allt mycket enklare när säljet ökar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är