Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Logistik

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-10-21, 12:05
Joels avatar
Veteran
Partykungen.se
Partykungen

Reg.datum: Jun 2009
Skicka ett meddelande via ICQ till Joel Skicka ett meddelande via MSN till Joel
Standard Bulklager - hur göra?

Hej!

Vi börjar komma upp i allt större inköpsvolymer på produkter som säljer bra, vilket gör att de inte längre får plats på hyllorna tillsammans med övriga produkter. Det är alltså hög tid att skaffa sig ett bulklager!

Men hur gör man? Vi har tänkt att avsätta ett utrymme av lagret där vi staplar kartonger/pallar lite högre upp och som vi sedan kan fylla på från när det börjar ta slut på hyllorna.

Men hur har ni koll på vad ni har i bulk och i plocklager? Sätter ni två olika lagerplatser i ert system? Bör man ha något som säger till när hyllan är slut och man ska fylla på eller gör man det manuellt när man märker att det är dags? Hur gör ni?

/Joel
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-10-21, 12:32
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Mitt bulklager är garaget, dit det blir någon tur mest varje dag för att hämta något. Lagerplatser har jag inte, men självklart är det så att om man börjar ha massor med kartonger på olika pallar och letandet av produkter tar längre tid än det tar att skriva in lagerplatser och ha koll på det så får man införa det.

Ett tips att kanske kika på är att försöka få den fysiska lagerplatsen på hyllan att harmoniera med förpackningsstorlek som det levereras i, så att man kan gå till bulklagret och hämta en hel kartong och veta att den något så när precis får rum på hyllan. Det betyder mindre luft att lagra och enklare hantering.
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-10-21, 12:57
GregerAs avatar
Moderator
www.electrokit.com

Standard

Det ultimata vore ju om systemet hanterar flera lagerplatser och har en bra funktion för internflyttning när det är dags. Vårt affärssystem hanterar visserligen flera lager/lagerplatser, men det finns ingen som helst intelligens i det. Är det slut på en av lagerplatserna så kommer det upp som "dags att köpa in" trots att det kanske ligger massor på en annan hylla ...

Ett ganska vanligt manuellt system är att man sätter ett kort eller en etikett på plockhyllan med hänvisning till bulklagret. Ev ett kort per plockförpackning, så att om varan ligger i 100-pack och du fått hem 1000 st så lägger du 100 varor och 9 kort på plockhyllan, resterande 900 på bulklagret. Efterhand som du behöver mer tar du ett kort per hämtade 100. Då ser man ganska enkelt redan på plockhyllan hur mycket man har totalt.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-10-21, 14:19
Senior Medlem
ingen

Reg.datum: Apr 2010
Standard

Ja, andra har ju säkert stora bulklager. Det har inte jag ...

Själv håller jag precis och ordna om hyllorna. Inte kul att böja sig efter varor på hyllor som ligger under 0,5m tycker jag. Så nu i början kommer jag köra första hyllan ca. 0,5m över marken och sätta kartonger på golvet, var jag kan ha just "bulklagret".
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-10-21, 16:35
lunarmyss avatar
Veteran
iPhonebutiken.se

Standard

Vi kör med magnetiska etiketter på hyllplanen, så vid hyllplatserna som har saker på bulklagret, sätter vi bara dit ett "h".

Otroligt otekniskt, men funkar väldigt bra
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-10-22, 14:21
Jimmy Öströms avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.blekingebilradio.se

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Väldigt smart tycker jag detta var hos er!

Otroligt smart och enkelt med magnet etiketter.

Citat:
Ursprungligen postat av lunarmys Visa inlägg
Vi kör med magnetiska etiketter på hyllplanen, så vid hyllplatserna som har saker på bulklagret, sätter vi bara dit ett "h".

Otroligt otekniskt, men funkar väldigt bra
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är