Plus Forum E-handelsforumet Logistik Skrymmande brev som är mjukt och på gränsen

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96917
    atteso
    Deltagare

    Jag har en produkt som ligger precis på gränsen 3 cm, lite beroende på hur nylonen är veckad, vilket skiljer sig åt mellan varje enhet.
    2200090070510_F-width200height200.jpg

    När jag gör en mall för att simulera 3 cm och stoppar i brevet där så går 2/3-delar av breven under utan problem och 1/3-del av breven tar i lite lätt i överkant, men det är inga problem att föra dem igenom mallen.

    Jag vill inte åka på några avgifter från posten (har missat att frankera 30 brev en gång och det blev dyrt). Vill dock ogärna lägga till två frimärken som skrymmande brev kräver då jag har små marginaler på denna produkt.

    Hur ska jag göra? Och hur är det om jag skickar breven utan företagsnamn på (inte lika snyggt kanske), är risken mindre att “åka dit” i så fall?

    Vem är det förresten som kollar måtten, inlämningsstället, sorteringen eller utdelande brevbärare?

    #131588
    Richie72
    Deltagare

    Gå till ett postcenter med tre paket (varav du tycker två är på gränsen) så har de en liten mall, som ett brevinkast. Kan de prova och säga vad de tycker. Att de tar i lite i överkant låter inte som ett problem. Sen kostar skrymmande bara 12 kr extra om man har frankeringsmaskin så det är inte jätteblodigt.

    #131590
    obbe
    Deltagare

    Ett tips är att göra egen mall.
    Vi har gjort det på jobbet i hårdplats. Skurit ut vad som är ok och ej skrymmande.
    Bara testa där annars på med 2 frimärken extra.
    Vi hade väldigt många säljare som ej tänkte på detta.

    #131581
    atteso
    Deltagare

    Tack för svar.

    Men, den egentliga frågan är ju huruvida 3 cm-gränsen handlar om att man får brevet att kunna passera den bredden (om än att den kläms ihop några milimeter), eller om det är 3 cm strikt – d v s att ingen del av brevet får nudda kanterna.

    #131667
    Parvelito
    Deltagare

    Erfarenhetsmässigt så handlar det om att det skall kunna passera 3cm, dvs att det får ta emot kanterna om den utan svårighet kan puttas igenom.

    #131668
    Dan
    Deltagare

    Det är helt upp till personen på postcentret att bedöma. Det finns vettiga människor och mini-hitlers. Det bästa sättet är att dumpa dem i en brevlåda istället om du är osäker och inte kör porto betalt eller frankostämpling såklart.

    Annars skulle jag bara frankera som jag bedömer och om du får rättade följesedlar… korrigera tills de slutar stickprova dig och återgå till att frankera enligt vad som är rätt (din åsikt) ;)

    #131899
    Prydz
    Deltagare

    De är upp till individen på posten och det lär vara lättare att skicka vidare paketet än att börja eftertaxera då paketet varit för tjockt.

    #131912
    Prix
    Deltagare

    Är inte många brevlådor anpassade efter 3 cm, dvs får du ner det i lådan så är det ok? Eller är det bara jag som vill tro att det är så enkelt? :)

    #131914
    Rikard
    Deltagare

    Brevlådor får du ner upp till kanske 4 cm, det innebär ju inte att du inte kan bli eftertaxerad om du kör skrymme utan extra porto.

    Vi har av någon klurig anledning en sådan där måttplatta med Postens logotyp på. Förmodligen köpt/ärvt/haft eller så. Det skulle vara en fin julklapp för Posten att ge till sina kunder kanske?

    #131936
    Tina
    Medlem

    @Rikard 29742 wrote:

    Brevlådor får du ner upp till kanske 4 cm, det innebär ju inte att du inte kan bli eftertaxerad om du kör skrymme utan extra porto.

    Vi har av någon klurig anledning en sådan där måttplatta med Postens logotyp på. Förmodligen köpt/ärvt/haft eller så. Det skulle vara en fin julklapp för Posten att ge till sina kunder kanske?

    En sådan har jag frågat efter på Posten, eftersom våra brev ofta ligger på gränsen. Men nej, det gick inte att få. Håller med om att det hade varit super om de hade kunnat dela ut sådana!

    Och som någon skrev, det beror på vem som kollar om breven går igenom eller inte. Vi kan alltid få igenom våra med lite extra tryck, men för vissa på Posten blir det skrymmande vid minsta motstånd.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.