Plus Forum E-handelsforumet Logistik Implementering av DHL i kassan

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94225
    Rikard
    Deltagare

    1. Tänkte höra om någon har fixat så att kunderna kan välja utlämningsställe av DHL ServicePoint direkt i butikens kassa?

    Vi kör med EDI mot DHL idag och där väljs automatiskt det utlämningsställe som har kortaste körsträckan från postnumret. I en del fall blir detta fel och kunder missnöjda eftersom de anser att det finns ett närmre utlämningsställe. Irritationen borde vi kunna bli av med om kunden själv får välja utlämningsställe i kassan. Man kan tänka sig att vi listar 3-5 st valbara baserat på kundens postnummer.

    Tips från er som kikat på detta mottages tacksamt.

    2. Hämta tillbaka DHL sändningsnummer skulle också vara bra så att vi fick in det i vårt system och per automatik skickade med det i leveransbekräftelser. Tips om detta är också välkommet.

    #108287
    GregerA
    Deltagare

    Jo, jag har också haft kunder som är av åsikten att ett annat ställer ligger närmare – eller att det går ingen buss till det närmaste stället etc.

    Jag har kikat på det, och jag har mailat IT-supporten på DHL om det finns något API … inget svar.

    Har funderat på att göra ett eget fulhack som hämtar info från Hem DHL SERVICE POINT – men inte kommit vidare.

    F.n har vi val av utlämningsställe implementerat för Schenker – det var enkelt och smidigt.

    #108288
    Rikard
    Deltagare

    Också kikat på fulhack för att kunna välja men vet inte om man kan skicka med servicepoint-koden med epi till dhl sedan?

    Dhl vet väl inget om detta men memnon kanske. Det är en röra att få hjälp eftersom det är olika bolag som sköter integration också.

    #108289
    Rikard
    Deltagare

    EDI menar jag förstås.

    #108290
    GregerA
    Deltagare

    Nu använder vi Unifaunonline, och det ser ut som om man skall skicka in servicepointkoden där i samma format som den visas, exv SE-633100, så det borde funka.

    #108348
    Rikard
    Deltagare

    Det kan vi göra också verkar det som även om vi inte använder Unifaun. Fick efter mycket trixande fram precis rätt uppgifter från DHL. Det går att använda en webbservice där vi kan skicka en fråga på postnummer och få tillbaka ett antal ServicePoint. Vi ska absolut lägga in denna möjligheten inom en snar framtid, skulle bli av med ett stort orosmoment för våra kunder om de direkt kan se vart deras paket kommer att hamna. Den här typen av tjänst tror jag är extremt viktig att ha i framtiden eftersom kunderna inte kommer att hålla koll på alla fraktbolagens olika utlämningsställen. Det är inte längre postombudet på hörnan som alltid får paketen.

    #108352
    GregerA
    Deltagare

    Intressant. Är det någon info du kan dela med dig av, alt säga vem man skall kontakta för att få den?

    Just det där att utlämningsställena skiljer har inte sjunkit in hos alla, det håller jag med dig om. Jag har faktiskt börjat skissa på en snabbkassa där utlämningsställena för alla fraktsätt visas så snart kunden knappat in sitt postnummer. Sedan kan han välja var han vill hämta det, och indirekt då också vilken transportör det blir. Men den ligger en bit fram.

    #108381
    Rikard
    Deltagare

    yes. Det ligger i din mail.

    #108716
    skatekids
    Deltagare

    @Rikard 3407 wrote:

    yes. Det ligger i din mail.

    Skulle gärna också ta del av det då håller på och ska integrera dhl.

    #108748
    Rikard
    Deltagare

    DHL har en lista med samtliga servicepoint som kan nås via en webservice. Ring och prata med teknisk support så kan du få ut lista och användaruppgifter tror jag. Om det inte går så hör av dig igen så får vi titta på det. 0771-345345 är tele till DHL.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.