Plus Forum E-handelsforumet Logistik Hur hårda är DHL med 20kg maxvikt på ServicePoint?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98495
    Fredda
    Deltagare

    Ja, hur hårda är de? Jag har ett paket som på min våg väger 20,2kg. Vågar man skicka det med ServicePoint? Har de en viss tolerans på grund av olika vågar osv, eller är de helt benhårda på 20kg?

    #149155
    GregerA
    Deltagare

    Jag vet inte hur de resonerar, men enligt de matematiska regler vi lärde oss på gymnasiet så är ju 20kg angivet med två siffrors noggrannhet. Om man har fler decimaler i den verkliga vikten så skall det avrundas till två siffror, och det skulle ju innebära att upp till 20.5kg skulle funka som 20kg.

    Men det är ju inte säkert att DHL haft samma mattelärare som jag … :rolleyes:

    Hursom är det väl den fysiska vikten som får vara max 20kg. Den dimensionella vikten får vara högre, och därmed har de ju en prislista som täcker även över 20kg. Så jag tror inte att de kommer att skicka tillbaka det precis.

    #149156
    Parvelito
    Deltagare

    Vi talar om 1% övervikt, jag skulle ha chansat. Men mer än Gregers föreslagna 20,5kg hade jag inte vågat chansa med.

    #149157

    Jag skickar inte med DHL, men en hel del postpaket som överstiger 20kg i fysisk vikt och kan konstatera att VÄLDIGT få klarar sig undan straffavgiften. Utöver det kan jag nämna att Posten verkar använda senaste nanotekniken gällande vikter – de kan utan tvekan ha både 3 och 4 decimaler.

    Jag vet ju inte vad straffavgiften kostar hos DHL, men hos posten är den väldigt dyr när den är oförhandlad.

    EDIT: Förtydligar att jag har erfarenhet av vikter i spannet >20, <20,5

    #149159
    Fredda
    Deltagare

    Tack för svaren! Jag tycker att det vore konstigt om de inte släppte i alla fall upp till 20,5kg. Det känns liksom inom “felmarginalen” som kan uppstå på olika vågar osv.

    Det blir spännande att se hur det går, och jag ska försöka komma ihåg att uppdatera tråden med hur det gick, för det kan ju vara intressant för fler att veta. :)

    #149258
    Fredda
    Deltagare

    Dags för uppdatering!

    Jag ser nu att paketet har status levererad, så allt verkar gått bra. Dock så vet jag inte än om jag får någon straffavgift, men paketet blev inte bortsorterat i alla fall, och det är ju positivt. :)

    #149279
    JohanK
    Deltagare

    @Fredda 48846 wrote:

    Dags för uppdatering!

    Jag ser nu att paketet har status levererad, så allt verkar gått bra. Dock så vet jag inte än om jag får någon straffavgift, men paketet blev inte bortsorterat i alla fall, och det är ju positivt. :)

    Nä klart att de kommer fram, men väger det alldeles för mycket så blir det straffavgift, tror det är 95:- för felaktiga sändningsuppgifter..

    #149284
    obbe
    Deltagare

    Du ser det på lördag morgon då DHL kör sina fakturor eventuelt på torsdag pga brytdatum till augusti.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.