Plus Forum E-handelsforumet Logistik Fraktavtal för import ifrån USA

Etiketter: , , , ,

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94285
    Joker
    Deltagare

    Är ny här på forumet och detta är mitt första inlägg. :)

    Importerar idag en hel del hemelektronik ifrån EU, en av våra tillverkare håller till i USA och tar bra betalt för frakter till oss i Sverige.
    De säger att de flesta har egna avtal med fraktbolag för att få ner kostnaderna, vi har ingen erfarenhet av detta då vi (dumt nog) alltid använt oss av Posten själva.

    Hur gör man för att få till ett bra importavtal med UPS, DHL osv?
    Det kommer ju inte att bli några stora volymer med paket men det kostar för mycket som det är nu! 😮

    #108690
    Seke
    Deltagare

    Frakter från USA är dyra. Det finns dock en hyfsat billig lösning för mindre försändelser, USPS Priority Mail Flat Rate Box för upp till 20 lbs (ca 9 kg). Om man tar storlek Regular eller Large får man tracking också.

    USPS – Priority Mail International Prices

    — Svante

    #108692
    Dan
    Deltagare

    Jag måste också lösa detta nu. Pluskontot har ju DHL för importer men det är ju inte fyndpriser precis hehe…

    USPS brukar ofta ligga på 30-40% av ordersumman när jag beställer och det är inte så lattjo heller.

    #108694
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag brukar räkna med att när jag tar hem varor från usa, så är det först varans pris, och sedan kostar det mig ungefär halva varans pris att få den hem till lagret inkl frakter och tull. Surt, men har visat sig stämma rätt bra på många sändningar tyvärr

    #108695
    Dan
    Deltagare

    Men måste det vara så. Måste ju gå att lösa på något smart sätt? :)

    USA is the shit!

    #108696
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    självklart måste det inte vara så, men hitills har alla mina försök att pressa priserna ändå slutat med att det blev så :(

    #108697
    Tobbe
    Medlem

    Känner precis igen mig i problematiken som ni beskriver.
    Själv så tar jag hem 200-300kg gods åt gången, 5-10 gånger /år från staterna. Fraktkostnaden äter verkligen upp en STOR del av kakan!

    #108698
    Parvelito
    Deltagare

    Ett tips kan vara att kolla på sjöfrakt. Förvisso tar det 2-4 veckor, men det blir normalt sett mycket billigare.

    Är det så mycket som 2-300kg och det måste få med snabb leverans kan flygfrakt vara något att kolla upp, t.ex. med Panalpina.

    #108701
    PalMik
    Deltagare

    40 fots container sjöfrakt med Kuehne & Nagel istheshit, eller kör deras LCL :D.

    Annars tycker jag UPS inte är så farligt dyra.

    #108703
    skatekids
    Deltagare

    Är det bara jag som känner mig rånad varje gång jag får en båtleverans? Kostnaderna i Sverige för terminalavgift, lossning, förtullning och utkörning kostar ofta 3-4ggr frakten. Verkar vara lika oavsett vem som än handlägger det.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.