Plus Forum E-handelsforumet Logistik Påminnelse om att transportförsäkring är bra att ha

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100282
    FredrikGust
    Deltagare

    …får man när det dyker upp saker i nyhetsflödet som t.ex. att en båt med 2400 containers har havererat.

    http://www.maritime-executive.com/article/Container-Ship-Breaks-in-Half-and-Sinks-26-Rescued-2013-06-17/

    Hoppas ni som tar hem med båtfrakt inte är drabbade av detta haveri.

    Kanske inte så ofta det händer, men som diskuterats i tidigare trådar kan det vara bra att ha koll på vad som gäller vid frakt om något oförutsett inträffar.

    #165380
    Pelmered
    Deltagare

    What?
    Hur kan ett 5 år gammalt fartyg gå av på mitten?

    #165382
    Parvelito
    Deltagare

    @Pelmered 66352 wrote:

    What?
    Hur kan ett 5 år gammalt fartyg gå av på mitten?

    Det beror troligen på en felaktig konstruktion tillsammans med felaktig lastning. När man lastar en containerbåt utgår man från angivna vikter på varje container för att fördela lasten. Det är inte så ovanligt att de angivna vikterna skiljer sig en hel del från de verkliga. Siffror skrivs slarvigt så att de sedan tolkas fel, man vet inte vikten och skriver in ett värde på måfå eller man tror man gör någon en tjänst genom att ange en mycket lägre vikt än den verkliga. Vill det sig illa så jämnar det där inte ut sig. Jag vet båtar som blivit försenade därför att de fått slagsida redan i hamnen när det varit för tung last på ena sidan av fartyget och man har fått lasta om.

    Eftersom ena halvan av den här båten redan sjunkit så kan man utgå ifrån att även om man lyckas rädda en del last så belastas den av termen “General Average” eller gemensamt haveri på svenska. Det betyder att den förlorade delen av lasten plus kostnaderna för att rädda en del av den, solidariskt bekostas av alla som hade last ombord, dvs även de vars last är räddad. Med så mycket förlorat kan man utgå ifrån att större delen av den räddade lasten är ekonomiskt förlorad. Det blir en kännbar smäll för den som inte har en transportförsäkring värd namnet plus att man är utan varor vilket kan slå hårt mot omsättningen.

    #165388
    Pelmered
    Deltagare

    @Parvelito 66355 wrote:

    Det beror troligen på en felaktig konstruktion tillsammans med felaktig lastning. När man lastar en containerbåt utgår man från angivna vikter på varje container för att fördela lasten. Det är inte så ovanligt att de angivna vikterna skiljer sig en hel del från de verkliga. Siffror skrivs slarvigt så att de sedan tolkas fel, man vet inte vikten och skriver in ett värde på måfå eller man tror man gör någon en tjänst genom att ange en mycket lägre vikt än den verkliga. Vill det sig illa så jämnar det där inte ut sig. Jag vet båtar som blivit försenade därför att de fått slagsida redan i hamnen när det varit för tung last på ena sidan av fartyget och man har fått lasta om.

    Ja, så är det nog.
    Det känns dock som det går att komma åt de här problemen väldigt enkelt. Man skulle t.ex. kunna installera en våg i kranen som lyfter på containrarna för att kontrollera den angivna viken emot den faktiska viken.
    Man skulle ju finansiera den installationen många gånger om man bara kunde minska risken för att det här händer, men även tidsbesparingen det innebär när man slipper lasta om. Vill man som hamnägare se ROI i rena pengar skulle man enkelt kunna finansiera och komma åt problemet vid källan genom att ta ut straffavgifter om den angivna vikten avviker för mycket mot den faktiska.

    Så då var det löst! 😎

    Men ärligt. Det här tog mig 5 sekunder att komma på så jag är fortfarande förundrad över hur det kan hända.

    #165407
    Tomas
    Deltagare

    2000 containrar överbord per år bara inom EU och ca 10000 i alla hav. Och det från båtar som inte går av.

    #165408
    GregerA
    Deltagare

    @Pelmered 66361 wrote:

    Ja, så är det nog.
    Det känns dock som det går att komma åt de här problemen väldigt enkelt. Man skulle t.ex. kunna installera en våg i kranen som lyfter på containrarna för att kontrollera den angivna viken emot den faktiska viken.
    Man skulle ju finansiera den installationen många gånger om man bara kunde minska risken för att det här händer, men även tidsbesparingen det innebär när man slipper lasta om. Vill man som hamnägare se ROI i rena pengar skulle man enkelt kunna finansiera och komma åt problemet vid källan genom att ta ut straffavgifter om den angivna vikten avviker för mycket mot den faktiska.

    Så då var det löst! 😎

    Men ärligt. Det här tog mig 5 sekunder att komma på så jag är fortfarande förundrad över hur det kan hända.

    När det gäller containerlastning så är det faktiskt ett svenskt företag som är världsledande på lyftoken, Bromma Conquip, och när jag nu kollade på deras hemsida så har de en load sensor som option. TTDS Twin-Twenty Detection System | Performance upgrades | Products | Bromma Conquip
    Så tekniken verkar finnas, men den kanske väljs bort av kostnadsskäl … 😮

    #165412
    banane
    Deltagare

    Hur gör ni som kör med sjöfrakt? Har ni transportförsäkring och vem tecknar man isåfall den med?

    #165422
    mikejohansson
    Deltagare

    @Tomas 66383 wrote:

    2000 containrar överbord per år bara inom EU och ca 10000 i alla hav. Och det från båtar som inte går av.

    Inte bara klimatförändringar som gör att havsnivån höjs, tydligen. :D

    #165437
    Pelmered
    Deltagare

    @GregerA 66384 wrote:

    När det gäller containerlastning så är det faktiskt ett svenskt företag som är världsledande på lyftoken, Bromma Conquip, och när jag nu kollade på deras hemsida så har de en load sensor som option. TTDS Twin-Twenty Detection System | Performance upgrades | Products | Bromma Conquip
    Så tekniken verkar finnas, men den kanske väljs bort av kostnadsskäl … 😮

    Jadu, det är ofta snålheten bedrar visheten.
    Ett sådant tillval kan väl knappast kosta så mycket i sammanhanget.

    Om det nu är så vanligt så borde man ju försöka ta tag i det kan man ju tycka…

    Jag ska tänka på det nästa gång jag beställer sjöfrakt i alla fall.

    #166113
    ake125
    Deltagare

    Vi har transportförsäkring hos Alandia väldigt mycket billigare än att köpa per container från fraktbolaget.
    Tror vi betalade ca 5 000 kr för 10 containers per år med ett värde på ca 500 000 per container.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.