Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Frakt från USA?!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #93920
    polsen
    Deltagare

    Jag ska börja importera lite prylar från USA, är det någon som har tips på vilket fraktalternativ som är bäst, Det är lådor som väg 25 kg /st och stora som flyttlådor. Går man in och tittat på UPS med flyg blir det sjukt dyrt. Tips… nån?

    #106238
    Parvelito
    Deltagare

    Ring TNT/Wilson och/eller Kühne & Nagel och kolla vad de vill ha för att köra det med båt. Bäst frakt där blir det väl om du kan fylla i alla fall en sjöpall åt gången.

    #106239
    Dan
    Deltagare

    Bland de normala fraktalternativen är USPS billigast men de har ganska kass försäkring och engagemang när något går fel.

    UPS och fedex är stabila men dyra så in i… tyvärr är det så med USA. Det kostar att flyga :(

    Så om du inte har brådis kan båt vara ett alternativ men det är inget jag har testat.

    #106245
    polsen
    Deltagare

    Ja, UPS, DHL och FEDEX är tokigt dyra, nästan billigare att åka över själv och ta det som handbagage…:)

    Vet nån hur lång tid sjöfrakt tar, ca?

    #106249
    Seke
    Deltagare

    Sist vi tog hem sjöpall från USA, några veckor sedan, tog det ungefär 5 veckor dörr till dörr. Själva överfarten tar runt tre veckor, men det tillkommer en del tid på ömse sidor av Atlanten.

    Vi tar också hem vissa varor med FedEx när det är tidskritiskt. Då tar det ungefär 36 timmar från amerikanska västkusten till Arlanda, och sedan ytterligare ungefär lika lång tid för deras partner (Poståkeriet) att leverera från Arlanda till oss (cirka 25 km…). Brukar kosta ungefär 1000 dollar i frakt för 5-6 lådor à 20 kg eller så.

    Ett prisvärt alternativ för enklare transporter av mindre prylar är USPS flat-rate box, som kostar runt 45 dollar har jag för mig. Brukar ta ungefär en vecka – 10 dagar.

    #106250
    GregerA
    Deltagare

    Jag har aldrig använt båtfrakt, men använder både UPS, TNT och flygfrakt via GeodisWilson. Både UPS och TNT har ju “långsamma” alternativ, ca en vecka, som är lite billigare än Expressalternativen. Flygfrakt brukar också ta runt en vecka. Jag har som tumregel att om det är 100kg eller mer så brukar det bli billigare med flygfrakt.

    Dock bör man ha ett avtal med UPS, TNT m.fl. 30-50% rabatt på listpris bör gå att få även om man inte är så stor men har nån sändning per vecka. Har man sändningar som är lika stora och skickas frekvent kan man förhandla ett speciellt pris för dem.

    Du kan ju kontatka Wilson, Schenker o någon annan speditör o be om pris på flyg respektive båt. Jag misstänker att det inte skiljer så jättemycket om det bara handlar om runt 100kg eftersom det är speditionsarvode, tulldeklaration, landtransporter mm som ofta utgör halva kostnaden, och de blir ju samma i båda fallen.

    #125370
    ShopUSA
    Deltagare

    På ShopUSA.com/shopusa/sweden kan du ta reda på vad det kommer kosta ink tull och frakt.

    Vi fraktar från USA varje vecka via flyg och ungefär var månad från USA, där du betalar beroende på värde. Du kan spara rätt mycket på frakten om du skickar hem mer än en sak.

    Kontakta oss gärna om du vill veta mer på service.se@shopusa.com

    #125378
    nmn
    Deltagare

    @polsen 926 wrote:

    Jag ska börja importera lite prylar från USA, är det någon som har tips på vilket fraktalternativ som är bäst, Det är lådor som väg 25 kg /st och stora som flyttlådor. Går man in och tittat på UPS med flyg blir det sjukt dyrt. Tips… nån?

    DHL Import Express med Pluskontotavtal kostar 1164:- + DMT och övriga tillägg för 25kg fraktdragande vikt.

    #125379
    Parvelito
    Deltagare

    Tråden är mer än två år gammal, så Polsen har nog fått hem sina lådor vid det här laget… :-)

    #125384
    Lastbryggan
    Deltagare

    @Parvelito 22506 wrote:

    Tråden är mer än två år gammal, så Polsen har nog fått hem sina lådor vid det här laget… :-)

    Det var väl enda tråden ShopUSA hittade som det var lämpligt att spamma sitt första inlägg på…;)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.