Plus Forum E-handelsforumet Logistik Hur funkar båtfrakt

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102130
    AnnaPe
    Deltagare

    Jag importerar lite från indien och har hittills tagit det mesta med dörr-till-dörr-kurir, dvs paketen kommer direkt hem till mig, tullade och klara. Smidigt för en nybörjare, men rätt dyrt.

    Nu funderar jag på att ta hem grejerna med båt, vilket verkar kunna bli en bråkdel av kostnaden, men jag vet inte alls hur det går till.

    Hur får man veta när grejerna kommit till hamn? Förtullas de automatiskt, eller måste jag man själv göra en tulldeklaration? Bokar jag sedan själv en transport från hamn till mig?
    Kostar det en massa att ha godset stående i hamnen?

    Vid ett tillfälle skickades nämligen en beställning med flyg från Indien och den kom bara till Arlanda. Leverantören och jag hade väl missat lite i kommunikationen …
    Det blev rackarns dyrt att ha godset där och få det därifrån hem till mig, och det där vill jag ju inte vara med om igen, så jag vill väldigt gärna ha lite (en massa!) tips och råd om sjöfrakt.

    #176406
    Ekraft
    Deltagare

    Det tillkommer en mängd avgifter när det hela kommer till Sverige. Jag har en faktura där fem pallar kostade 9.200kr + moms i enbart avgifter för hanteringen i hamnen, förtullningsarvode och att få pallarna körda knappt 10 mil från hamnen. Det var mer än dubbelt så mycket som själva transporten kostade. Det är inte alltid det blir så dyrt, men själva sjöfrakten är som regel mindre än hälften av den totala kostnaden att skeppa med båt.

    Kommer du upp så att du kan ta en hel 20″ container brukar kostnaderna sjunka, eftersom det är lättare att hantera sådana enheter i hamnen.

    #176407
    GOTsolution AB
    Deltagare

    Hej, Det är precis som du säger enkelt att ta det dörr – dörr med en kurirfirma, men allt handlar om hur stora dina beställningar är, för när det gäller sjöfrakt så är det en hög startkostnad i form av olika fasta kostnader, det är kostnader på avsändare sidan och här i Sverige, ISPS-avgift,LCL Service Surcharge,Speditionsarvode, Terminalavgift, Tulldeklaration, utkörning i Sverige + att själva sjöfrakten kostar.
    Hur stora sändningar är det du brukar ta hem? eller tänker ta hem?

    MVH

    Morgan

    #176409
    AnnaPe
    Deltagare

    @Ekraft 79463 wrote:

    Det tillkommer en mängd avgifter när det hela kommer till Sverige. Jag har en faktura där fem pallar kostade 9.200kr + moms i enbart avgifter för hanteringen i hamnen, förtullningsarvode och att få pallarna körda knappt 10 mil från hamnen.

    Se där ja – det blir kanske inte så himla billigt i slutändan som det verkar …
    Någon container är det inte frågan om, så man kanske ska välja direkt-kuriren ändå. Det är ju rätt smidigt och besparar förmodligen en okunnig småimportör en massa natt-vånda …

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.