Plus Forum E-handelsforumet Logistik Arg på posten!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102808
    bigfish
    Deltagare

    Hej allihopa!

    Ursäkta den aggressiva tonen men jag är riktigt arg på posten!

    Posten har tappat bort 8 st av mina packet som dessutom hade viktiga leveransdatum, det var jätte viktigt att paketen skulle vara
    framme innan midsommar.
    Och som har ett gemensamt värde på ca över 2000 kr.
    Posten har förstås ingen aning om vart dem är någonstans trots att jag har givit dem försändelse Id: en.

    Jag reklamerad förstås detta och de påstår att de har begränsad spårning av varubrev.
    Ok visst det kanske de har MEN! de borde ändå veta vart paketet sågs sist och kunna leta där
    eller leta på nästa anhalt paketet borde vara framme hos.
    Visst jag förstå att det skulle ta en massa tid att leta efter paket men de borde ändå ha ett hum om vart paketet är någonstans.

    Hur som haver posten kan då inte ersätta mig för att Posten själva har tappat bort mina paket
    och till råga på allt så tänker de förstås fortfarande fakturera mig för frakten på paket som de inte levererat och som de har tappat bort!
    Hur fasen hänger det ihop!? skall jag betala för en tjänst de totalt misslyckat med att göra. Inte riktigt rätt enligt mig.

    Jag vill då överklaga min reklamation, ringer och mejlar och det finns förstås ingen person man kan prata med direkt angående sådana här ärenden och man kan förstås, för att göra det ännu jobbigare, inte heller prata direkt med personen som gav än ens reklamation svar.

    Finns det någon annan här som har bråkat med posten angående borttappade paket?

    Finns det någon som har ett direkt nr till någon hos posten man kan klaga hos?
    ett nr eller e-post till någon på posten som kan göra någonting åt saken och som i överhuvud taget vet och kan hantera sådana här problem?
    vad gör man för att få sina pengar tillbaka? eller varor.

    Hur många av era paket har posten tappat bort?
    Sista frågan frågar jag av ren nyfikenhet.

    Aldrig kul att klaga men men!

    Plus all förbannad tid man lägger ned på detta och så är det ju såklart långa vänttider på att överhuvudtaget få ett svar,
    ett svar man sedan måste överklaga och som tar med tid! aahhh =P

    #178802
    Dan
    Deltagare

    Varubrev är inte paket, de är inte spårbara, de är inte ersättningsbara eller lyder under någon försäkring.

    Om man har dyra eller leveranskritiska ordrar skickar man inte med brev eller varubrev. Tyvärr är det slöseri med tid att klaga. Att priset för brev är lögre än paket är ju just bland annat pga att de ej är spårbara eller reklamationsbara.

    Normal svinngrad av brev är 0,5-3% skulle jag höfta. Där ingår bedrägerier med kunder som påstår leverans ej kommit.

    Svinn på spårbara paket är under 0,1% skulle jag säga.

    #178803
    C.Larsson
    Deltagare

    Jag kan också säga att det är ingen lätt sak för posten att spåra ett paket som kommit till ett postombud. Då jag själv arbetar i en butik med postombud så kan ibland posten ringa oss och försöka leta efter ett paket men då vi nästan alltid har 20 kunder i kö så blir oftast svaret : vi har inte tid men ni kan ju skicka hit någon om ni vill, men det skulle aldrig hända.

    #178804

    Om du vill ha mindre svin på varubrev så paketera allt så att det blir skrymmande och då rejält skrymmande så dom inte får för sig att testa. Nu vet jag inte hur det va i ditt fall men man ska alltid tänka på att tillfället gör tjuven och om något kommer hem i brevlådan så är det lättare att försöka.

    #178815
    bigfish
    Deltagare

    Tack för era svar!

    Dan
    Ja och det har jag tydligen missat. Men jag fattar fortfarande inte hur ett brev med försändelse id bara kan försvinna. Varför har man ens begränsad spårning, skit dumt enligt mig. Men jag är ju väldigt bitter över det hela.

    C.Larsson
    Nä det förstår jag med men som jag skrev innan jag förstår inte hur paket eller brev bara kan försvinna.

    Mathias andersson
    Dessa paket var skrymmande ca 20X 40X 20 cm mellan 1-2 kg.

    Detta får en att börja fundera på vad som händer med alla paket som blivit bort tappade genom året i postens lokarler tar vägen…
    Det måste vara en hel rada med paket de hittar igen, Lottar de ut de sakerna bland de anställda på postens huvudkontor sen =P.

    #178817
    Dan
    Deltagare

    Spårningen är bara till för att kunna avisera när den når ombud (om skrymmande). Det är den stora fördelen med varubrev, att de aviseras via SMS och inte brev.

    De försvinner av många olika anledningar:

    1. Stöld
    2. Oläsliga etiketter
    3. Slarv bland sommarvikarier på posten
    4. Kunder som ljuger och f år dubbla leveranser
    5. Saker ramlar av sorteringsband och hittas 4 veckor senare
    6. och 100 andra olika anledningar :)

    Hur många paket skickade du totalt och hur många försvann? Var de till 8 olika kunder?

    Svinngraden till utlandet är något större än Sverige men gissar detta var inom landet?

    #178819
    Sabbacus
    Deltagare

    Av ren nyfikenhet tog jag mig friheten och frågade en kompis som jobbat på Posten om vad som händer om ett paket hamnar hos Posten och de inte har en aning om vart det ska. Detta är hans svar:

    De skickas till en avdelning i Kiruna som försöker utreda en avsändare eller mottagare. De är de enda inom posten som får öppna försändelser som sista utväg för att få fram en adressat. Det går att ringa posten för att få hjälp att hitta nåt sånt. Hittas ingen adressat så lagras paketet ett litet tag och om det inte går att lösa så destrueras det i slutändan

    #178820
    bigfish
    Deltagare

    Dan
    Hmmm ok vad kass att det finns så många sätt för paket att försvinna.

    Jag skickade 8 st till 4 olika personer och kunderna var inga svindlare.
    De skulle till olika företag som anordnar fiskdamm vid midsommar.
    Över 1500 st barn fick inga fiskformade kalaspåsar :(.
    Ja detta var inom Sverige (och Gotland) och det var företag jag själv ringt upp.

    Sabbacus
    He he kul att du frågade din vän, Intressant!
    Jag ser framför mig ett stort mörkt lager, paket kyrkogården
    och med en stor kaminungn i slutändan.

    Vart ringer man då?
    Du skrev ” det går att ringa posten för att få hjälp att hitta nåt sånt”…

    #178822
    FredrikGust
    Deltagare

    Viktiga försändelser skickar man med mypack eller med rek om det är relativt lätta saker. Är tiden en faktor dessutom och man inte hinner/kan skicka om så bör man verkligen se till att inte chansa.

    Trist när något försvinner för det går inte göra så mycket åt detta när det gäller brevtjänsterna. Låter som du verkligen haft maximal otur. Det är ju väldigt sällan något kommer bort. Vi har 2-3 helt försvunna varubrev per 1000 skickade vilket är helt ok jämfört med den extra kostnaden att skicka allt spårbart.

    Annars pluskontot och DHL för att få spårbara tjänster.

    Hoppas att du haft din otur nu och får ta del av den positiva delen av det som snabbt kommer fram för en lång tid nu.

    #178917
    Dancar
    Deltagare

    Tjenare, lånar denna tråd lite. Många kunder har hört av sig och undrat var deras försändelser är. Vi skickar med Varubrev och det verkar som att c:a 1/3 av alla försändelser från de senaste 7 dagarna (alla inom ramen för rätt storlek och vikt) är borta eller försenade. Är det någon annan som upplever att Posten har stora störningar med sina Varubrev för tillfället? Detta är ju helt oacceptabelt.

    Vad finns det för bra alternativ till varubrev som har EDI-lösning och inte kostar skjortan? Känns knappt lönt att köra DHL trots att vi generellt har väldigt små försändelser (snittar kanske runt 400g).

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.