Plus Forum E-handelsforumet Logistik VAD betyder detta???

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103033
    AnnaPe
    Deltagare

    Jag försöker få hem varor från Indien via en sjötransport som jag själv fixat.
    Nu vill transportören ha nedanstående dokumentation från min leverantör för att kunna “registrera” (vad vet jag inte)

    Är det någon som är en fena på sådan här engelska som kan berätta precis vad de vill ha. Vissa grejer fattar jag ju, men långt ifrån allt …

    The following document required for first time export at ICD/DADRI,REGISTRATION is subject to submit the SIIB docs to SIIB division.
    1. IEC COPY
    2. AD CODE AND IFS CODE COPY
    3. BANK LETTER FOR SINGATURE OF ATTESTED PERSON
    4. PAN CARD COPY
    5. LAST TWO YEAR ITR COPY
    6. BALANCE SHEET COPY
    7. VAT REGISTRATION COPY
    8. EXCISE REGISTRATION COPY
    9. BANK STATEMENT COPY
    10. MEMONDERAM /PATNERSHIP DEED COPY
    11. AUTHOURITY LETTER
    12. COVERINING LETTER IN FAVOUR OF DY COMM. SIIB BRANCH
    13. ALL DOCUMENTS SHOULD BE ATTESTED BY AUTHRISED SIGNATORY.
    14. APART FROM ALL SIIB CAN REQUIRED IF ANY DOCS SHIPPER MUST BE PROVIDE.

    #177000
    Stefan72
    Deltagare

    det brukar vara enklast att anlita ett företag som håller på med frakt. Då får du ett pris hem till dörren inklusive allt.
    Gör du allt själv så är det alltid 25 extra kostnader på vägen. Plus allt pappersarbete som sagt.

    #176953
    AnnaPe
    Deltagare

    @Stefan72 84331 wrote:

    det brukar vara enklast att anlita ett företag som håller på med frakt. Då får du ett pris hem till dörren inklusive allt.
    Gör du allt själv så är det alltid 25 extra kostnader på vägen. Plus allt pappersarbete som sagt.

    Jag var nog lite otydlig. Jag har alltså bokat frakten hos DHL, och de kan väl sägas hålla på med frakt … ;). Det som är nytt för mig är att det hittills varit leverantören som bokar frakten, men eftersom de förmodligen skär emellan rätt mycket har jag den här gången valt att själv ta priser och boka frakten.

    Jag har fått pris från New Delhi till min dörr, inklusive alla avgifter etc.
    Grejen är att jag tycker att DHL Indien verkar vilja ha lite väl mycket info från min leverantör.
    Varför ska han uppge t ex bankutdrag och balansräkning för att få lämna in gods hos DHL???

    #176063
    Stefan72
    Deltagare

    jag kan inte alla termer i detalj men allt kanske beror på vad du har uppgett till din lev? Du kan ju välja på olika sätt att hantera det på, CIF och FOB och gud vet allt. När jag tog hem från indien så gjorde jag inget annat än att meddela hämtadress till Wilson (som jag valde) och sen kom det hem bara. Gjorde inget annat än talade om vad det var för delar.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.