Plus Forum E-handelsforumet Logistik Programvara för följesedel från CSV

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103113
    dd88
    Deltagare

    Hej,

    Hjälper en vän att sätta upp sitt affärssystem. Fakturan/följesedeln som genereras ser helt fruktansvärd ut. Möjligheterna att ändra är små, i bästa fall så kommer den fortfarande att se ut som en faktura från tidigt 90-tal.

    Affärssystemet kan exportera en CSV, dock så hittar jag inga vettiga program som kan läsa in filen och generera en modern faktura.

    Tips?

    #179915
    Ztrade
    Medlem

    Hur många orders/dag handlar det om?

    En ekonomisk lösning för ett mindre företag skulle kanske vara ett hederligt excel-dokument.
    Får du ut allt som CSV kan du öppna det i excel och separera informationen i olika kolumner för att sedan hämta in informationen till en färdig fakturamall.

    Därefter kan du spara fakturan/följesedeln som en PDF direkt i excel för att maila eller skriva ut.

    Gör du bara mallen för hur det ska hanteras och sedan använder ett macro, så är det gjort med två-tre knapptryck när det är “up and running”.

    #179916
    Ztrade
    Medlem

    Dock är alla extra steg en börda och tar tid, en avvägning mellan tid/kostnad/varumärke/snygg faktura kommer nog snabbt att bli ett samtalsämne i fikarummet.

    #179130
    Stefan72
    Deltagare

    innebär detta ett nytt program då eller är det verkligen gammalt i alla aspekter? Vad är det för nåt om man får fråga?

    #179131
    dd88
    Deltagare

    Affärssystemet är Garp, senaste uppdatering är körd så får väl räknas som nytt.

    Lösningen måste vara helt automatisk då plock sker hos tredje part.

    Har kikat lite på Data Merge i Indesign, har inte riktigt kommit på hur man separerar flera orderrader men det borde finnas en lösning.

    Om jag sen kan skapa ett script som plockar upp en CSV vid export från affärssystemet, för att sen generera filen och skriva ut den så har jag det jag behöver.

    Skulle gissa att hon har 30-40 kunder per dag.

    Skulle dock gärna vilja ha alternativ.

    #179132
    Stefan72
    Deltagare

    fast om det ändå är ett färskt system så förstår jag inte hur fakturan kan vara ful? Det är ju nåt alla ser och de flesta vad jag vet försöker ju hålla sig uppdaterade där? Att ha en riktigt ful faktura är ju rena självmordet typ……….(för den som säljer affärssystem alltså)
    Garp verkar ju ha en hel användarförening. Vad säger andra som använder Garp?

    #179133
    dd88
    Deltagare

    Använder själv Garp men låter inte kunden komma i närheten av det som genereras där, använder istället modulen PDF Invoice i Magento. Känner faktiskt inte till någon som använder Garps fakturor för B2C.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.