Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Legetimering av kunder

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103680
    Vpluse
    Medlem

    EditediteditEditediteditEditediteditEditeditedit

    #182135
    pocol237
    Deltagare

    @Vpluse 87654 wrote:

    Hejsan,
    Jag bedriver handel med begagnade varor (guld) och behöver ett sätt att legetimera mina kunder.
    Bifoga scannad bild känns gammalmodigt och personlig inloggningssida för komplext..
    Kan någon komma med råd här?
    Mobilt bankID?

    Jag hade kollat med banken om man kan implementera BankID. =)

    ________
    res till thailand när du vill

    #182171
    NO LINGO
    Deltagare

    Tips, börja med att titta på hur din konkurrenter jobbar. Nån måste det väl finnas som löst det på något fiffigt sätt? :) I nästa steg så ta kontakt med din/en plattformsleverantör och be om råd. De sitter oftast på mer idéer än man anar.

    #182441
    AndreasG
    Deltagare

    Jag hade nog gjort en kombination med BankID och folkbokföringsadress.

    Steg 1) Kund lägger order (personnummer anges)
    Steg 2) Verifiering. Kund matar in personnummer, matchar mot tidigare angivet personnummer, kollar ålder osv.
    Steg 3) Verifiering lyckades med BankID. Plocka då adressuppgifter från folkbokföringen, via tex Bisnode, och matcha mot angiven adress vid beställning.

    Har en annan butik där vi kör ålderskontroll genom fotokopia på ID-kort där leveransadressen sedan matchas mot folkbokföringsadressen. Dvs den gamla modellen.

    Tänk på att Bank-ID tar lite betalt för sina tjänster. Inloggning/verifiering är i regel betydligt billigare än signering. Dessutom så finns det fasta kostnader.

    #182572
    Vpluse
    Medlem

    EditediteditEditediteditEditediteditEditeditedit

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.