Krönika:
Tobias Jonasson
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer?
Bli medlem nu eller Logga in:

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Marknadsföring

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2017-12-19, 21:28
Ny medlem
dent

Reg.datum: okt 2017
Dent is on a distinguished road
Standard Instagram/FB marknadsföring era erfarenheter?

Hej, jag har en fråga som jag inte hittar svar på. Troligtvis är det för att det inte finns något svar

Hur mycket kan vi egentligen förvänta oss när vi annonserar på instagram eller facebook? Jag vet att det är väldigt svårt att säga eftersom det beror på vad det är för produkt, vem som gör reklam osv. Allt detta är jag medveten om men hur har det gått för er när ni annonserade? Om personen har exempelvis 50 000 följare, hur många procent köper? Det måste finns ungefärliga siffror? Hur har det gått för er? Vilka siffror brukar ni få?
Svara med citat
Annons

#2 (permalink)  
Gammal 2017-12-22, 08:23
Kockens avatar
Har Ehandel.se som hobby
Lyckas med mat
Lyckas med mat i Luleå AB
@PederNova

Reg.datum: feb 2009
Kocken is on a distinguished road
Standard

Mest rättvisa för alla parter även om man blandar in en tredjepart är affiliatelänkar med en bestämd ersättning per köp/lead eller vad man är ute efter.
  #3 (permalink)  
Gammal 2018-01-13, 23:05
Ny medlem
http://sunnerbergteknik.com
Sunnerberg Teknik
@SunnerbergTekni

Reg.datum: apr 2016
Sunnerberg Teknik is on a distinguished road
Standard

Hej Dent!

Anledningen till att du inte hittar svar på din fråga är i min mening helt enkelt att vi inte har tillräckligt med information om ditt företag. Vi har ingen aning om vad du säljer, till vem du säljer och hur du säljer dina produkter, vilket är A & O när det kommer till att försöka ge sig på att mäta effektiviteten av en marknadsföringsportal.

Visst som Kocken skrev ovan så är det givetvis förmånligast att skriva ett avtal om en bestämd ersättning per köp/lead men dessa är inte alltid helt enkla att få till.

Generellt så kan det vara så att Instagram/Facebook visar sig vara jätteeffektivt för vissa företag med exceptionell konverteringsfrekvens och så vidare, medan för andra kan det fungera mindre bra. Exempelvis kan Linkedin ge bäst resultat för ett företag som erbjuder företagstjänster, Instagram för yngre generationer och Bing för de äldre på grund av diverse anledningar, men återigen det BEHÖVER inte vara så utan allt är en balansgång.

Försök göra så att testa dig fram med en liten budget, ställ upp kalkyler på dina experiment och öka sedan budgeten för att utvärdera och fortsätt i den stilen tills du hittar det som passar din produkt/marknad. Sedan kan du ställa upp dina resultat emot varandra och jämföra exempelvis konverteringar från de olika annonserna. Ett enkelt sätt att mäta effektiviteten på dina kampanjer är via Google Analytics om du lägger till dina kampanjer korrekt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är