Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Adwords antal klick stämmer inte alls…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104611
    Arne_1921
    Deltagare

    Jag har nyligen startat en e-handel. Jag fick 750kr av loopia till adwords och gjorde en annonskampanj där jag värderade antal klick. (Noll koll på adwords innan och ingen bra koll nu heller…. ). Valde default och satte 50kr/dagen i budget

    Nu har det gått typ 2 veckor och 750kr lappen är förbrukad. Antal klick är enligt adwords 111st med en kostnad på typ 750kr!

    Enligt quick butik (som jag använder till e-handeln) så har jag inte på långa vägar så många besökare som 111st under dessa veckor. Så vad är problemet?? Blir man blåst av google?

    Jag kan nog även säga med säkerhet att inget av dessa klick har lett till köp… Jag har nämligen satt ut annons på blocket oxå och det är dom som har genererat köpen.

    Så utan att vara insatt så känns ju adwords som ett enda slöseri med pengar.

    #185077
    Seinfeld
    Deltagare

    Adwords är ett svart hål om man gör fel. Mitt råd till dig är att först läsa på lite om adwords och testa själv. Finns massor av text på nätet om detta. Även litteratur att köpa som tar dig förbi de första fallgroparna. Alternativet är att du tar hjälp av någon inom området. Finns flera, både bra och mindre bra. Fick precis som du lära mig den hårda/dyra vägen men tog hjälp med att skapa kampanjer och rätt sökord. Då kan det bli din inkörsport till många besökare och på det konvertering. Lycka till

    #185078
    Jonkejober
    Deltagare

    @Seinfeld 91860 wrote:

    Adwords är ett svart hål om man gör fel. Mitt råd till dig är att först läsa på lite om adwords och testa själv. Finns massor av text på nätet om detta. Även litteratur att köpa som tar dig förbi de första fallgroparna. Alternativet är att du tar hjälp av någon inom området. Finns flera, både bra och mindre bra. Fick precis som du lära mig den hårda/dyra vägen men tog hjälp med att skapa kampanjer och rätt sökord. Då kan det bli din inkörsport till många besökare och på det konvertering. Lycka till

    Vilka misstag begick du? Några tips?

    #185080
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Mitt tips är att köpa https://www.pineberry.com/pengamaskin/

    Läs och pilla med ditt konto så du lär dig antingen allt eller i alla fall grunderna.

    Kan man inte detta så kan det bli dyrt och då kan det vara mer värt att låta ett företag sätta upp kontot till dig och sen på sikt ta över det själv eller helt enkelt fortsätta att låta ett företag sköta det.

    Oavsett är det bäst att kunna grunderna så man har lite koll på läget så man kan prata med företaget som sköter Adwords kontot, det är alltid bra att kunna ifråga sätta saker och ting och då är det bra att ha lite kött på benen.

    #185081
    Arne_1921
    Deltagare

    Kör vidare med bara blocket tills vidare… blir matt bara av att börja läsa om hur man ska göra… . känns som att det är som gjort för att man ska använda extern hjälp..

    #185082
    Seinfeld
    Deltagare

    @Jonkejober 91861 wrote:

    Vilka misstag begick du? Några tips?

    Jag hade inte koll på hur kampanjer fungerade. Gjorde en kampanj med flera sökord som jag antog skulle vara bra. Gjorde ingen riktig sökordsanalys utan körde på “känsla” vilket inte är så bra. De sökord man tror sig veta att besökarna kör på stämmer inte alltid med verkligheten. satte mig inte i vad de grundläggande verktygen i orden stod för. Exempelvis att man kan tillåta felstavning, man kan söka på sammansatta ord och man kan söka på exakta ord eller sammansatta ord/meningar. Allt ovan är basic om man ger det några timmar och läser på. Finns massor av bra litteratur och bloggar på nätet som man kommer långt på. Vi tog till slut hjälp av SEO-Byrå. Deras kampanjer och upplägg kör jag fortfarande på med vissa justeringar.

    #185095
    autojobb
    Deltagare

    @Arne_1921 91858 wrote:

    Jag har nyligen startat en e-handel. Jag fick 750kr av loopia till adwords och gjorde en annonskampanj där jag värderade antal klick. (Noll koll på adwords innan och ingen bra koll nu heller…. ). Valde default och satte 50kr/dagen i budget

    Nu har det gått typ 2 veckor och 750kr lappen är förbrukad. Antal klick är enligt adwords 111st med en kostnad på typ 750kr!

    Enligt quick butik (som jag använder till e-handeln) så har jag inte på långa vägar så många besökare som 111st under dessa veckor. Så vad är problemet?? Blir man blåst av google?

    Jag kan nog även säga med säkerhet att inget av dessa klick har lett till köp… Jag har nämligen satt ut annons på blocket oxå och det är dom som har genererat köpen.

    Så utan att vara insatt så känns ju adwords som ett enda slöseri med pengar.

    Vad har du för CPC? Är det breda eller exakta nyckelord?

    Personligen föredrar jag “exakta nyckelord”. Google brukar placera mina annonser på riktigt konstiga ställen med super hög CPC.

    Testa att köra på lite längre exakta nyckelord som också innehåller “köp” eller “butik”. Konverterar mycket bättre :)

    Mvh
    Nya platsbanken

    #185105
    Arne_1921
    Deltagare

    Ja måste nog börja med att förstå bättre hur det funkar. Tycker dock att det ja läst är ganska dåligt förklarat…

    Funderat lite på sökord och det som kostat mig mest är n när någon sökt på “Markduk” vilket ju är helt kasst…

    Jag har kört med Auto CPC och pillat på värdet utan att veta vad ja gör egentligen :)

    Det ja hänger upp mig mest på är att betala för antal klick. Kollat google analytics och många besökare är inne på sidan 15sek…. å för det betalar jag 5kr… är ju helt värdelöst

    Förstår dock inte hur “konverteringar” funkar riktigt. men ja skulle ju lätt kunna betala 30-50kr för ett besök som genererar ett köp

    #185106
    gvh
    Deltagare

    Hur mycket vill man betala för en konvertering?

    Tycker dina “lätt kunna betala 30 – 50 kr för ett köp” låter väldigt lågt.

    Om man säljer varor som kunden med stor sannolikhet kommer att återkomma till och handla flera ggr, kanske många ggr per år, då är man ju normalt villig att betala mer än det genomsnittliga ordervärdet, kanske 2, 3 eller fem ggr mer, beroende på vinstmarginal och återkomstfrekvens.

    Och är det sällanköpsvaror så vill man väl iaf betala upp till halva vinsten, eller?

    #185107
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Det hade jag med kunnat göra, då hade jag snart varit miljonär =). Skämt å sida, det varierar väldigt mycket. Men 30-50 kronor är väldigt lågt.

    @Arne_1921 91911 wrote:

    men ja skulle ju lätt kunna betala 30-50kr för ett besök som genererar ett köp

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.