Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Korrigering av lager

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104836
    Arne_1921
    Deltagare

    Blir inte riktigt klok på detta:

    Jag bokar som följer:

    1. När jag köper in till lager och får fakturan:
    K: 2440 (lev skulder)
    D: 2640 (moms)
    D: 1410 (lager)

    2. När jag säljer en vara och nån betalar direkt med swish bokar jag både försäljningen och lagerändingen med samma verifikation

    D: 1930
    K: 2610 (moms om ja minns siffran rätt…)
    K 3010 Försäljning
    K 1410
    D 4010

    (där 4010 är motkontot till 1410)

    Finns varianter på detta men detta har jag fått ok på…

    När ja nu räknar igenom lagret så stämmer det inte med 1410 kontot. Anledningen är att det är extremt svårt att få detta att stämma eftersom jag i mitt fall köper in stora markduksrullar och kapar upp i kortare längder. Det blir alltid spillbitar osv osv så jag har nu mindre lager än vad 1410 kontot säger.

    Hur korrigerar jag detta? En variant efter diverse googling är att göra följande
    K 1410
    D 4990

    vet dock inte om det rimmar med min övriga metod för lagerbokning….

    #185966
    Stefan72
    Deltagare

    Är ingen expert i ämnet men är det inte därför man har inventering vid bokföringsårets slut? Det korrigerar ju allting om än inte automatiskt såklart. Finns nog ingen som har ett 100% fungerande lager på det viset att man inte behöver inventera.
    Avvikelser på sålt och inte sålt syns ju aldrig i deklarationsögonblicket utan då är det ju bara det totala lagervärdet i sig man är ute efter så i det stora hela så är ju antalet man har i burken bara en indikation så man vet själv vad man har och inte.

    #185967
    Ekraft
    Deltagare

    Konto 4990 eller 4960 är de vanligaste motkontona vid inventering, omvärdering etc.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.