Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Köpa trafik, eller organisk?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105008
    enat
    Deltagare

    Jag håller på och bygger upp en ny sajt som säljer lite prylar, och har suttit och kikat på konkurrensen som finns i samma område, och har märkt att dom lagt ner en hel del pengar på att köpa trafik via Google så att dom rankar högst på en hel del relevanta sökord när annonser visas i ens browser..

    Så nu vänder jag mig till er som har erfarenhet kring detta, och byggt ehandel själva kanske.

    Vad konverterar bäst, trafik som kommer in via köpta annonser, eller organisk trafik som kommer in pga bra SEO?

    Om man har en liten budget, kan man på allvar konkurrera med etablerade bolag som köper massor av klick med extremt väl utförd SEO? Jag skulle ju gissa att svaret är nej eftersom dom första sökresultaten man får är alltid annonserna via Google shopping och textannonser från Google.

    I Sverige som är relativt litet, och kanske har begränsad söktrafik överlag (jämfört med t.ex Tyskland eller USA), är det någon större idé att SEO:a kring långa tails, eller är det bättre att satsa rakt upp och ner på huvudtermerna?

    #186249
    StarwebAnders
    Deltagare

    Ett grundligt SEO arbete skulle jag rekommendera dig då det lätt kan bli väldigt dyrt med ads. Det ena utesluter så klart inte det andra. Som alltid så gäller det att testa och mäta.

    #186255
    DanielKarlsson
    Deltagare

    Grunden tycker jag är ett bra seo-arbete. Jobbar man med det på lång sikt så kommer det ge resultat. Och inget är skönare än när det börjar trilla in “gratis” beställningar via sökmotorerna. Sen skall man givetvis jobba med andra alternativ också så att man inte står och faller på en kanal.

    #186257
    gringoo
    Deltagare

    Håller med StarwebAnders. Det ena utesluter inte det andra.
    En sida bör byggas med SEO i ryggraden utan att tumma för mycket på användarupplevelse eller optimalt konverteringsflöde.

    Med det sagt hade jag ändå testat SEM även om mot de större drakarna om en liten budget finns. Men det gäller att göra det på rätt sätt annars är pengarna slut innan du hunnit ropa hej. Men att en mindre aktör kan få lönsamhet i Google Ads på en konkurrensutsatt marknad med rätt upplägg – absolut.

    En annan faktor att väga in är väl hur snabbt du vill få in trafik. SEO kan ta lång tid även om man gör enligt konstens alla regler. Med Ads kan du få besökare om en minut. Så det beror väl på lite också hur bra prylar och uspar du har mot dina branschkollegor.

    Lycka till och glöm inte att ha roligt på vägen! :)

    /gringoo

    #186486
    Christoffer L
    Deltagare

    För att komma igång snabbt med trafiken är det ju tyvärr Google Ads som gäller. Det som är lite synd numera är “rabatten” du får på shopping om du går via en CSS. Det blir onekligen ännu svårare för en mindre aktör som vill sköta annonseringen själv och då inte har möjlighet att köra via CSS.

    #186655
    Apotekaren
    Deltagare

    Att köpa trafik kostar men du når snabba resultat, SEO tar tid (och kostar lite pengar beroende på bransch). Du kan enkelt läsa till dig mer om ämnet på olika seo forum. Själv bygger jag en sida om apotek på nätet som heter http://hittaonlineapotek.se. Där har jag valt att skippat att köpa ads då de är så dyra i min bransch och köps av de stora apoteken som har budget för det.

    #186657
    Misel71
    Deltagare

    Jag hade absolut rekommenderat SEO.

    Där får du bättre avkastning över tid.

    Vänliga hälsningar,
    Alexander
    Jämför webbhotell

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.