Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Marknadsföring

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2010-11-18, 17:36
Plastskivors avatar
Har Ehandel.se som hobby
www.stocksundet.se

Reg.datum: Sep 2010
Standard Vilken domän ska jag välja?

Vilken domän ska jag välja att ha på en landningssida som jag startar i syfte att komma högt upp organiskt på svenska sökningar på sökordet ”plexiglas”
Jag förfogar över 2 domäner som innehåller det ordet:

plexiglas.nu
plexiglasskivor.se

Givetvis ska jag använda också den domänen jag inte primärt väljer, t.ex. genom att ha en satellitsida som länkar vidare till den domän jag primärt väljer att lägga det huvudsakliga krutet på.

”Plexiglas” har 18000 googlingar lokalt i Sverige och ”plexiglasskivor” har 1000, så även fast det inte är kattlort att komma högt upp hos de som googlar ”plexiglasskivor” så kommer hög placering på enbart ”plexiglas” att vara värt väldigt mycket mer (i princip 18 ggr mer).
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2010-11-18, 17:41
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Jag tycker du besvarar frågan rätt så bra själv. Korta domännamn är så mycket lättare att få folk att komma ihåg, så plexiglas.nu är bättre.
  #3 (permalink)  
Gammal 2010-11-18, 17:56
Plastskivors avatar
Har Ehandel.se som hobby
www.stocksundet.se

Standard

Men det finns väl en stark geografisk viktning i Google och då kanske man blir straffad av att ha .nu som väl är nån atoll i stilla havet ? Eller har det inte så stor betydelse när språk och övriga geografiska aspekter i content är svenska?
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2010-11-18, 18:02
Kodmyrans avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.kodmyran.se, samt SweCat, Gardenhome, Doftljusbutiken
@KodmyranKatrin

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via Skype™ till Kodmyran
Standard

jag är ingen superexpert på Seo, men jag har för mig att det inte spelar ngn roll alls att det är en NU för google
men det blir ett litet problem om ngn äger .se eftersom de får en del av din trafik gratis eftersom många knappar . se av bara farten, men det är knappast hela världen
jag skulle kört på plexiglas.nu
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2010-12-10, 01:27
Har Ehandel.se som hobby
lännasport.se

Reg.datum: Jun 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Plastskivor Visa inlägg
”Plexiglas” har 18000 googlingar lokalt i Sverige och ”plexiglasskivor” har 1000, så även fast det inte är kattlort att komma högt upp hos de som googlar ”plexiglasskivor” så kommer hög placering på enbart ”plexiglas” att vara värt väldigt mycket mer (i princip 18 ggr mer).
känns som att jag märker ord ikväll, det är inte min mening. jag vill bara förtydliga vissa vanliga missförstånd.

plexiglas är inte på långa vägar värt 18 ggr mer eftersom:
1. alla som söker på plexiglas är inte intresserade av att köpa plexiglasSKIVOR
2. högre antal sökningar innebär OFTAST att det är svårare att ranka etta

värdet för ett sökord bör beräknas enligt:
(antal sökningar)*(klickfrekvens)*(värde/besök)

Google Organic Click Through Rate (CTR)

vilket betyder att om du tappar en plats (från 1a till 2a) tappar du också ~33% av klicken vilket i förlängingen blir 33% av värdet.

värde/besök kan, och bör, ersättas av: (snittordervärde*konverteringsgrad) eftersom man då kan ta hänsyn till en lägre konverteringsgrad vid ett sämre sökord och således komma ännu närmre sanningen.
  #6 (permalink)  
Gammal 2010-12-11, 21:37
Plastskivors avatar
Har Ehandel.se som hobby
www.stocksundet.se

Standard

Nja.. plexiglas är ett råmaterial till en massa produkter i plastindustrin men där snackar man om "akryl" eller "PMMA". Varumärket Plexiglas är för den bredare allmänheten i Sverige väldigt starkt förknippat med skivor och har dessutom i dagligt tal fått en vidare betydelse som innefattar plastskivor i allmänhet. Många som är intresserade av plastskivor vet inte vilket material de egentligen behöver och hur utbudet ser ut, så då knappar de in "plexiglas" på Google eftersom detta ord är top-of-mind.
Så därför är sökordet "plexiglas" enligt min bedömning mycket betydelsefullt eftersom den trafiken skapar försäljningsmöjlighet inte bara för plexiglasskivor utan även för andra typer av plastskivor.
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2010-12-12, 17:49
Flitig Medlem
Bodyguard.nu
@BjornHansson

Reg.datum: Feb 2009
Standard

GEO-aspekten i SEO behöver du inte bekymra dig om, men annars är det som Kodmyran säger, en del kunder kommer att gå till (och maila) .se även om du är tydlig med att säga .nu.
Svara med citat
Svara

Taggar
seo

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är