Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Fråga om Googe AdWords

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95231
    Fredde
    Deltagare

    Jag håller på att försöka att skapa en annons på Goggle AdWords för första gången och är lite fundersam. Jag har skapat en kampanj och under den finns det flikar som Inställningar, Annonser, Sökord osv. Här gissar jag på att jag går in under fliken Annonser och lägger upp en annons. Sedan fixar jag sökorden till den under fliken sökord.

    Men om jag vill ha en till annons, måste jag lägga den i en egen kampanj för att den inte ska gå på samma sökord som jag valt i sökordsfliken för den andra annonsen?

    Och om jag skapar flera annonser under samma kampanj, delar dem på kostnaden per dag som man har angett då för kampanjen eller hur fungerar det?

    #116567
    Plastskivor
    Deltagare

    Ja lägg till den som ny kampanj sedan. Det blir enklast.

    #116568
    Fredde
    Deltagare

    Okej, då kör jag på en ny kampanj för varje annons.

    Men hur mycket bör man sätta budget per dag till för att det ska bli något? Jag vet att det är väldigt inviduellt men kommer man någonstans om man tex sätter 4 kr/dag eller är det så att annonsen knappt visas då?

    #116569
    Rikard
    Deltagare

    Varför vill du sätta ett så lågt värde som 4kr/dag? Försök att få lite volym för att sen kunna utvärdera kampanjerna.

    Vilken sida driver du?

    #116570
    Fredde
    Deltagare

    @Rikard 12607 wrote:

    Varför vill du sätta ett så lågt värde som 4kr/dag?

    Nej jag vet inte hur det fungerar så jag vet inte hur den summan är i dessa sammanhang eller på vilken nivå man bör ligga på ett ungefär för att det ska “ge något”?

    #116571
    Rikard
    Deltagare

    Det var därför jag frågade om butik, cpc skiljer sig ju mycket baserat på bransch och konkurrens. Räkna med mellan 50 öre och 50 kr per klick. Du kan själv välja om du vill att google ska sprida ut dina visningar under dagen eller köra av alla så snabbt som möjligt.

    #116572
    Fredde
    Deltagare

    Ahaa okej. Det är en heminredningsbutik som säljer allt ifrån kuddar och bäddset till ljuslyktor, bestick och barninredning. Blir det högre klickbud då eller?

    #116604
    Rikard
    Deltagare

    Vet inte men nu borde du ju kunna få tips från andra i din bransch här på forumet.

    #116628
    Parvelito
    Deltagare

    En kort nybörjarguide till Adwords.

    De flestas filosofi med Adwords är att hitta sökord och fraser som inte kostar mycket, men som lockar handlande människor in i din butik. Googles prissättning är enkel: Ju fler som vill synas på ett ord och ju fler sökningar som görs med det ordet, desto dyrare blir det.

    Generella ord är ofta dyrare än specifika ord eller fraser. Order heminredning (6 miljoner träffar) kan jag tänka mig är väldigt dyrt i förhållande till ett litet nischat ord som vinkaraff (8000 träffar).

    När man bygger upp sina Adwordsprogram är det viktigt att man följer upp vilka ord som dels lockar in kunder, samt vilka det är som får dem att handla. Under denna uppbyggnadsfas kan det vara klokt att begränsa sin budget lite, kanske 100kr/dag är en rimlig budget för att ändå få en del klick att analysera. Men så snart man ser att Adwordsprogrammet är lönsamt finns det ingen anledning att begränsa sig eftersom varje krona man då satsar förräntar sig i fler beställningar.

    Själva kontrollpanelen är ganska omfattande med en massa olika flikar och diagram. Det finns en rätt så bra hjälp inbyggd där eftersom det här är vad hela Google lever på. Att försöka förklara alla flikar och funktioner för en utomstående är inte så lätt, för innan man är klar med den mycket tjocka boken har de ändrat på flera hundra små saker. Lek och lär är mitt tips.

    #116795
    Fredde
    Deltagare

    Men vad är det för något som drar ner en annonsgrupp så att den sjunker i värde? Är det om jag har något sökord kopplat till den som har många visningar men inga klick? Bör jag plocka bort det sökordet eller hur hanterar man sådanna ord?

    Och sådanna ord som har 0 visningar, bör man plocka bort dem eller kan man låta dem vara kvar?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.