Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Title tag, produktsidor och produktnamn

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95709
    Micke
    Deltagare

    Försöker sätta bra title taggar på våra produktsidor.

    Hur gör ni andra? Varumärkena är väldigt sökta och viktiga och det jag kommer på att köra för att det ska vara säljande samtidigt är:
    Köp |produktnamn| från |varumärke| hos |site.se|

    Själva varubenämningen vill jag köra på produktlistningen/gruppsidan. Typ som
    |gruppnamn| hos |site.se|

    Ev lägger jag till “- Y butiken på nätet” i slutet, där vårt absolut viktigaste keyword är Y. Men jag är tveksam till det. (iallafall på produktsidorna).

    Jag har har kommit på att jag ev har döpt produktnamnen lite dumt / spammigt med keyword som eg tillhör respektive grupp lite dumt.

    Har tittat runt lite för att se hur ni andra gör men hade varit skönt att höra motiveringen till hur ni har satt title

    #120326

    intressant frågeställning. regel nummer ett bör vara att titeltaggen ska vara 100% justerbar ända ner på produktnivå. då kan man a/b-testa & optimera (olika produkttyper, olika behov)

    “Köp |produktnamn| från |varumärke| hos |site.se|”:

    1. Hos. Ingen lär söka efter HOS, använd -, | eller något annat skiljetecken så slipper du slösa relevans på onödiga ord
    2. Från. söker du på “volvo v50” eller “v50 från volvo” ?

    drömscenariot vore ju att använda sig av nåt i stil med (suger på kod, så don’t try this at home – bara illustrerar min tanke)

    if (“google” isin $_SERVER[‘HTTP_REFERER’]) {
    mysql_query(INSERT into sökord (id, query) VALUES ($produktid, $regexp(plocka ut queryn ord för ord);
    }[/CODE]

    för att få lite kött på benen inför optimeringen. man tror alltid att man vet hur folk söker tills man ser hur de egentligen sökte.[CODE]if (“google” isin $_SERVER) {
    mysql_query(INSERT into sökord (id, query) VALUES ($produktid, $regexp(plocka ut queryn ord för ord);
    }[/CODE]

    för att få lite kött på benen inför optimeringen. man tror alltid att man vet hur folk söker tills man ser hur de egentligen sökte.

    #120328
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    En annan SEOkille sa en gång till mig att Köp var inget bra ord eftersom google inte tyckte om köpuppmaningar och då kunde lägga mindre vikt vid sidan. Men det var några år sedan. Vad säger expertisen ?

    #120331
    Lastbryggan
    Deltagare

    Jag har lyssnat och snappat upp lite här och där och tycker att jag har lyckats ganska hyfsat i mina title-taggar, både på kategori och produktnivå.

    Mitt system genererar taggar enl. Om |kategorinamn| på |site.se| och jag har sett goda resultat. Ex. Sweetheart Video sökning: Google

    På produktnivå har jag samma typ: Om |produktnamn| – |kategorititel|
    Även detta med goda resultat, se träff precis under resultatet ovan.

    Jag har även en omskrivning av URL’erna så att de blir samma som titeln.
    http://www.site.se/kategori/titel/ och tror att det bara är positivt.

    #120336
    Micke
    Deltagare

    Bra tankar från allihopa,

    Mats, har du kört något test med Köp istället? Jag är ju inte intresserad av dom som vill läsa om produkten utan dom som vill köpa ;-)

    Nä men ni allihop förstår vad jag menar, jag vill ha dom besöken som konverterar mest i antal avslut. (har läst ibland om folk som gjort förändringar och hur dom ökat konverteringen i % av besökare. Vilket eg inte säger något om dom säljer mer innan eller efter.)

    Hellre 100 besökare och 20 handlar med Köp i title. Än 200 besökare som läser om produkten men 10 handlar? Nu har jag inte tillräckligt med trafik och bara en halvfärdig shop online så jag har inte någon större statistik att titta på.

    (debaser) Visst att köra enbart dom bästa nyckelorden i titlen utan massa annat bör ju ge den absolut bästa rankningen, men ponera att man ligger på förstasidan i SERP och i toppen ändå så handlar det väll mer om att få klicken som ger köp.

    Jag får helt enkelt se till att få mer trafik så jag kan analysera själv.

    Börjar med att sätta produktsidorna med:
    Köp |prodnamn| |varumärkesnamn| – |site.se|

    Mats jag känner inte riktigt till dina produkter men hur viktigt är varumärkena i dina sökningar då du inte namner dom alls? Eller innehåller kategorititlen/gruppen varumärket?
    Sen måste jag säga att jag själv hade aldrig klickat på första sökresultatet med sweetheart video då beskrivningen är på engelska och jag vill handla från svenska shoppar.

    #120338
    Lastbryggan
    Deltagare

    Mats, har du kört något test med Köp istället? Jag är ju inte intresserad av dom som vill läsa om produkten utan dom som vill köpa ;-)

    Jag hade “Köp” tidigare men precis som Kodmyran så hörde jag någon som viskade att det inte var optimalt. “Om” det tvistade de lärde. Jag har inte mätt vad som funkat bäst konverteringsmässigt.

    Mats jag känner inte riktigt till dina produkter men hur viktigt är varumärkena i dina sökningar då du inte namner dom alls? Eller innehåller kategorititlen/gruppen varumärket?

    Filmbolagen ger ganska bra med trafik och unik-klicken på filmbolag var värda 1.09 SEK i februari.

    Sen måste jag säga att jag själv hade aldrig klickat på första sökresultatet med sweetheart video då beskrivningen är på engelska och jag vill handla från svenska shoppar.

    Sweetheart var kanske ett dåligt exempel då jag av naturen är ganska lat och hämtar beskrivningstexterna från leverantören och de har dem bara på engelska. Rent generellt skall det också vara sämre ur optimeringssynpunkt att blanda språk, men jag får ställa det i paritet vad det skulle kosta att ha en gubbe som satt och skrev svenska texter.

    #120339

    @Micke 16842 wrote:

    (debaser) Visst att köra enbart dom bästa nyckelorden i titlen utan massa annat bör ju ge den absolut bästa rankningen, men ponera att man ligger på förstasidan i SERP och i toppen ändå så handlar det väll mer om att få klicken som ger köp.

    Google Organic Click Through Rate (CTR)

    du behöver konvertera 60% bättre för att motivera att komma på andraplats.

    good luck, have fun om det är title-taggen som ska öka 60% :)

    #120341
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    titel på produkterna sätter jag på varje produkt, men alltid med produktnamnet först exvis

    Eldkorg för din trädgård – Gardenhome.se

    samma sak med kategorierna, de sätts individuellt med kategorinamnet först

    exempel:
    Trädgårdskläder för kvinnor till bra pris – Gardenhome

    Jag kan även sätta dessa automatiskt i butiken om jag vill och är lat, och gör så med databasvariabler för mindre viktiga kategorier och produkter. Om ingen enskild är ifylld plockar butiken då standardinställningen. De ser då ut:

    __VARUMARKE__ __PRODUCT__ finns hos Gardenhome

    Finns inget varumärke så tar den bara produktnamnet

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.