Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Marknadsföring

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-04-12, 09:09
Flitig Medlem
www.pyhobby.se/www.guldskalle.se

Reg.datum: May 2010
Standard Nyhetsbrev "ibockat" vid registrering?

Vi funderar på att låta nyhetsbrev vara förvalt vid registrering/kassan (givetvis med möjligheten att bocka bort det". Som det är nu är det en liten del som väljer att själva kryssa i rutan "Jag vill ha nyhetsbrev".

Min fundering är då om det finns någon lag som reglerar detta?

Följande är hämtat från Konsumentverket:

"Huvudregeln är att det är förbjudet att skicka e-postreklam till konsumenter och enskilda firmor. Företag får bara skicka e-postreklam om mottagaren i förväg har tackat ja till att få reklam från företaget. Tidigare var det tillåtet att skicka e-postreklam om mottagaren inte hade tackat nej.

Om det finns ett "etablerat kundförhållande" mellan företag och konsument, till exempel om du har köpt något från företaget, får företaget skicka e-postreklam - men bara om följande förutsättningar är uppfyllda:

•Du får inte ha tackat nej till att din e-postadress används i marknadsföringssyfte.

•Marknadsföringen måste gälla företagets egna likartade produkter som den du har köpt förut.

•Du måste få möjlighet att kostnadsfritt och enkelt förhindra att e-postadressen används i marknadsföringssyfte.

I e-postreklamen ska det alltid finnas en giltig adress dit du kan skicka en begäran om att marknadsföringen ska upphöra.
"

Hur har ni andra gjort i era butiker och hur tolkar ni konsumentverkets text?
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-04-12, 09:42
Kodmyrans avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.kodmyran.se, samt SweCat, Gardenhome, Doftljusbutiken
@KodmyranKatrin

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via Skype™ till Kodmyran
Standard

Jag har för mig, (men jag kan minnas fel för jag är gammal), att det i någon tolkning någonstans gjord av konsumentverket framgick att man inte får ha en förikryssad ruta, utan att kunden aktivt måste välja att det är ok. Men som sagt jag minns inte vart jag läste det, men det var för ett antal år sedan.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-04-12, 09:48
Flitig Medlem

Standard

Jag kan tillägga att Konsumentverket inte kunde svara på mina funderingar utan hänvisade mig till en jurist.

Jag såg att många butiker har nyhetsbrev förvalt, därav många butiker som är certifierade av Trygg E-handel, vad det betyder för lagligheten har jag dock inte gjort någon värdering av än.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-04-12, 10:00
Flitig Medlem

Standard

Nu har jag varit i kontakt med Svensk Distanshandel, och fått informationen om att det inte finns någon lag som reglerar detta.

Då kommer vi i alla fall låta rutan vara ibockad framöver.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-04-12, 11:51
Joels avatar
Veteran
Partykungen.se
Partykungen

Reg.datum: Jun 2009
Skicka ett meddelande via ICQ till Joel Skicka ett meddelande via MSN till Joel
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av pyhobby Visa inlägg
Jag kan tillägga att Konsumentverket inte kunde svara på mina funderingar utan hänvisade mig till en jurist.

Jag såg att många butiker har nyhetsbrev förvalt, därav många butiker som är certifierade av Trygg E-handel, vad det betyder för lagligheten har jag dock inte gjort någon värdering av än.
Kanske läge för Trygg E-Handel att ge sin syn på saken. Jag vet att de finns representerade på forumet...
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-04-12, 15:26
GregerAs avatar
Moderator
www.electrokit.com

Standard

Principen är "opt-in", dvs det skall krävas ett aktivt medgivande från konsumenten.

Om man har en förbockad ruta så krävs det bara ett passivt medgivande för att godkänna det, men det krävs en aktiv handling för att neka.

Så om någon skulle driva det till sin spets skulle de antagligen få rätt.
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-04-12, 16:23
Medlem
klar 2011

Reg.datum: Mar 2011
Standard

sedan tycker jag det är "finare" att lämna den urbockad. Personligen känner jag ofta lite förakt mot butiker som vill ha den förkryssad och kan ofta kryssa ur den bara för att "jävlas" lite. Jag hade hellre satsat på ett något mindre antal prenumeranter men av högre kvalitet (känns som att aktiv opt-in kommer leda till bättre konvertering på mailutskick än passiv)
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-04-12, 20:05
Dans avatar
Dan Dan är inte uppkopplad
Administrator
RoligaPrylar.se
@nilsson_dan

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Fast med passivt får man de aktiva och lite extra passiva. Jag har testat båda och kör förikryssat för det är typ ingen som klickar i bocken annars.
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-04-12, 20:12
GregerAs avatar
Moderator
www.electrokit.com

Standard

Eller så gör man så här

[ ] Jag vill prenumerera på nyhetsbrevet
[ ] Jag godkänner köpvillkoren

Kunden klickar för att godkänna köpvillkoren ... och får då ett meddelande: "För att kunna godkänna köpvillkoren måste du prenumerera på vårt nyhetsbrev"

Det skall sedan gå att klicka bort nyhetsbrev efter att man godkänt villkoren, men det kommer de flesta inte att inse ...
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2011-04-12, 20:28
Dans avatar
Dan Dan är inte uppkopplad
Administrator
RoligaPrylar.se
@nilsson_dan

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Smart tänkt Greger!
Svara med citat