Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Marknadsföring

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-04-22, 22:34
Nyfödd
ingen

Reg.datum: Jan 2011
Standard Fler domäner fler besökare?

Hej jag började tänka lite på domäner. Om man skulle säga att jag hade en hemsida som hette vardagar.se och om jag sedan skaffade mig domäner som måndag.se, tisdag.se osv. skulle det ge någonting på Google månntro?
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-04-23, 11:27
Plastskivors avatar
Har Ehandel.se som hobby
www.stocksundet.se

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Ja.

Jag har t.ex. golvskydd.se och plexiglasskivor.se och trots att de inte är "riktiga sajter" utan bara domäner som pekar om till olika kategorisidor på min sajt så har jag lyckats toppa google på respektive sökord mha dessa domäner.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-04-23, 12:11
Nyfödd
ingen

Reg.datum: Jan 2011
Standard

kanske ska börja tjacka lite fler domäner nu då
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-04-26, 15:47
Ivrig
spelsidan

Reg.datum: Mar 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av slowbro Visa inlägg
Hej jag började tänka lite på domäner. Om man skulle säga att jag hade en hemsida som hette vardagar.se och om jag sedan skaffade mig domäner som måndag.se, tisdag.se osv. skulle det ge någonting på Google månntro?
Har du en domän som heter måndag.se så hjälper det inte din placering på Google om du ska bara skicka vidare besökaren till din startsida på vardagar.se. Men har du en sida som heter måndag på webbplatsen vardagar.se som du pekar mot så kommer det göra skillnad. Vanlig länkning fungerar tyvärr inte.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-05-08, 14:58
Odditys avatar
Nyfödd
www.nylandersmattor.se / tebutiken.se

Reg.datum: Nov 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Oddity Skicka ett meddelande via Skype™ till Oddity
Standard

Hmm, om sajten vardagar.se har en sida vardagar.se/mandag dit man styr domänen måndag.se, blir det inte någon form av dublicate content då eller gäller det bara inom samma domän?

Jag sitter själv i samma sits, har köpt på mig en massa domäner som passar till respektive underkategori, har inte vågat peka om domänerna till dessa kategorier ännu bara.
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-05-08, 17:57
Plastskivors avatar
Har Ehandel.se som hobby
www.stocksundet.se

Standard

Peka via en egen afiliate-sida då. T.ex på Blogger så kostar det inte en spänn om du redan har domänen.
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-05-08, 19:10
Odditys avatar
Nyfödd

Skicka ett meddelande via MSN till Oddity Skicka ett meddelande via Skype™ till Oddity
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Plastskivor Visa inlägg
Peka via en egen afiliate-sida då. T.ex på Blogger så kostar det inte en spänn om du redan har domänen.
Nu förstår jag inte vad du menar. Mitt problem är att jag inte vet om google anser två domäner till samma undersida som duplicate content och att man på så sätt blir bestraffad, eller om det är helt ok.
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-05-08, 20:02
Plastskivors avatar
Har Ehandel.se som hobby
www.stocksundet.se

Standard

Jag menar att du kan sätta de andra domänerna på en andra sajter, som du sökordsoptimer och dessutom gör inlänkar till butiken därifrån.
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-05-09, 23:31
Odditys avatar
Nyfödd

Standard

Ah, det var det du menade med affiliate-sida, jag har några sökord som jag kör på det sättet, slängt upp några sajter i wordpress. Blir dock rätt drygt i längden om det blir många sådana sajter.

Enklast vore absolut att enbart peka domänerna till respektive underkategori på min huvudsajt, frågan är ju bara hur mycket det ger och om det till och med skulle ge en negativ effekt på Google.

Alltså, om man skulle köpa en befintlig domän som redan har PR och rätt bra indexering, och sedan länka den till en underkategori direkt i shopen, vad skulle det ge för effekt tro?
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2011-05-11, 15:30
Ny medlem
http://fjernsyn.se/

Reg.datum: May 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Oddity Visa inlägg
Ah, det var det du menade med affiliate-sida, jag har några sökord som jag kör på det sättet, slängt upp några sajter i wordpress. Blir dock rätt drygt i längden om det blir många sådana sajter.

Enklast vore absolut att enbart peka domänerna till respektive underkategori på min huvudsajt, frågan är ju bara hur mycket det ger och om det till och med skulle ge en negativ effekt på Google.

Alltså, om man skulle köpa en befintlig domän som redan har PR och rätt bra indexering, och sedan länka den till en underkategori direkt i shopen, vad skulle det ge för effekt tro?
Det finns en risk att google säger det är duplicate men se till att du har skilda titles och description på dem så menar jag det skall kunna fungera. Det ni pratar om här är såkallade satellitsiter och det är rätt användbart för att fånga besökare. Om du sätter upp en sida som heter måndag.se och du har en sida som lyder veckan.se/måndag så ordna en annan title på måndag.se än den den skall landa på veckan.se/måndag men med relevanta länkar.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are