Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Marknadsföring

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-07-17, 23:43
Senior Medlem
http://www.butik21.com/

Reg.datum: Jun 2010
Standard Meta Robots - vad är det?

är det någon som vet vad "Meta Robots" är, Alltså när det är ett "page attribute". Är det viktigt för google?

Jag slänger mig med lite fraser som jag inte riktigt behärskar så ni får gärna rätta mig om jag uttrycker mig fel.
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-07-19, 20:13
Har Ehandel.se som hobby
lännasport.se

Reg.datum: Jun 2010
Standard

Meta är ju vad det är, i detta sammanhang något som ligger i headern och beskriver dokumentet på en rad olika sätt.

Meta kan beskriva nyckelorden för sajten (meta keywords, värdelöst idag), men har också ett element som lyder robots. Tanken är att det är för dom som inte kan ändra i sin robots.txt (en fil som berättar för robots såsom t.ex. Google-bot vilka sidor den får besöka, vilka som inte ska indexeras osv) kan ge instruktioner där. Idag använder man inte (antar jag) robots.txt så meta robots är the way to go om man har något man inte vill ska synas i sökmotorerna (prislistor, tack för ditt mail-sidor osv).

den skrivs i stil med <meta name="robots" content="noindex, nofollow" /> i headern om man vill hindra indexering och hindra att den följer länkarna på sidan.

Förmodligen har du snubblat över någon som menat att du "måste" skriva INDEX, FOLLOW så att du är säker på att googlebot indexerar din sida och följer länkarna?

Denne någon har förmodligen IQ under 2 eftersom min katt har listat ut att det ligger i en sökmotors intresse att indexera sidor och följa länkar, och därmed vore det högst märkligt om den besökte din sida (annars kan den ju inte läsa dina instruktioner), men inte tog med den i sitt index bara för att du inte bad den göra det. Index och follow är alltså i högsta grad standard.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är