Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Explorio – butik för ehandlare, vad tror ni?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96954
    Tomas
    Deltagare

    Nu har jag sett Explorio nämnas rätt ofta och själv tror jag det kan bli en hit, eller så hoppas jag bara det. Kanske särskilt lämpligt för att visa upp rätt så dyra sällansköpsvaror som jag själv säljer.

    Vad är era funderingar, flipp eller flopp, nån som anmält sig?

    Utöver butikshyra tillkommer viss kostnad för personal som delas med andra butiker, så minimum hamnar man på ca 11.000:- /mån.

    http://www.ehandel.org/nyheter/bakom-kulisserna-pa-natbutikvaruhuset-explorio/
    http://www.explorio.se

    #131977
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Tomas 29814 wrote:

    Nu har jag sett Explorio nämnas rätt ofta och själv tror jag det kan bli en hit, eller så hoppas jag bara det. Kanske särskilt lämpligt för att visa upp rätt så dyra sällansköpsvaror som jag själv säljer.

    Vad är era funderingar, flipp eller flopp, nån som anmält sig?

    Utöver butikshyra tillkommer viss kostnad för personal som delas med andra butiker, så minimum hamnar man på ca 11.000:- /mån.

    http://www.ehandel.org/nyheter/bakom-kulisserna-pa-natbutikvaruhuset-explorio/
    http://www.explorio.se

    Jag är ju känd för att vara lite negativ och gnällig så jag ska inte göra er besvikna här :)

    I mina ögon är det här ett riktigt skumt projekt.

    – Bara mobilnummer på sidan

    – Org.numret går inte till angivet företag (http://www.ratsit.se/ReportCompanySmall.aspx?ID=5568540594)

    – Ägaren har 1 konkurs bakom sig (inget supernegativt med det i sig)

    – Ägaren har 1 0-inkomstföretag

    – De vill har förskottsbetalning: För att du skall få en butiksyta måste du garantera din beställning. Betala därför en månadshyra (8.750 kr inkl. moms) i samband med din bokning. Våra tre första varuhus kan endast tillgodose en bråkdel av uppmätt efterfrågan och det är därför viktigt att endast du som är säker blir tilldelad en butik. Din betalning enligt ovan säkrar dig en plats.

    – De har inte specificerat var eller vilka varuhus som dessa butiker kommer att ligga i.

    – Explorio Retail AB finns inte ens….

    – De påstår att de är många olika personer som är delägare i projektet, men enligt Ratsit så är det bara VD:n och hans fru som är inskrivna i det där andra företaget.

    #131978
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tror verkligen inte alls på det där.
    Kanske kan det fungera för din typ av produkter, men hur många människor söker sig egentligen till ett sådant där ställe?

    Jag kan inte för mitt liv förstå varför man vill ha en “butik” för sådana pengar där man inte får sälja direkt och där man har små möjligheter att sätta sin personliga prägel på det. En butik som kräver en hel del tid för att åka och se till, skylta om, binda kapital i form av demoprodukter och produktblad samt utbilda deras personal. Näe, jag vet inte alls jag.

    #131996
    fotofyndet
    Deltagare

    Jag fick ett mail från en hotmailadress, där alla mottagare var inlagda så att jag kunde se namn och adresser. Jag skrev ett ganska långt och i sina delar riktigt bitskt svar och tackade nej, både till erbjudandet och vidare spamutskick.

    Jag tror på det där konceptet för vissa, väldigt speciella typer av varor (dock inte mina egna). Därför är det lite synd när man börjar med att göra alla handlare både skitförbannade och osäkra på seriositeten genom att inte ha firmanamn och annat i ordning.

    Nja, jag är klart tveksam.

    #132002
    Qarillion
    Deltagare

    Jag förhåller mig och mycket skeptisk till om detta verkligen är intressant för ehandlare.

    Det är nog lätt att gå ut och säga att det finns MASSOR med intressenter för detta projekt men sen när det kommer till kritan så har jag svårt att se att folk betalar för att någon utan kompetens skall stå på en relativt dyr yta och förklara för någon hur ens saker fungerar. Och man är inte ens själv på plats.

    Jag hade gärna sett hur någon skulle förklara skillnader på tex. våra vinkelslipar utan en gedigen kunskap innan. Det är ju nästan som att köpa Badwill i slutändan i mitt tycke.

    #132130
    Andreas
    Deltagare

    Mailade kontaktpersonen på hemsidan för ca 1 vecka sedan, inget svar ännu.

    Så känns lite oseriöst.

    #132133
    Prix
    Deltagare

    Var inte fördelen med E-handel att den va på nätet? – Eller jag har kanske missförstått det hela…

    Sen skulle jag vilja kalla det för Showroom och inte butik, men det kanske fortfarande bara är jag som ser det så?

    #132155
    Plastskivor
    Deltagare

    Var ju nån snubbe i Draknästet som pitchade ett shop-in-shop-koncept för detaljhandeln för några år sedan. Visserligen hade han annan målgrupp men konceptet (och därmed problematiken) var likartat.

    #132299
    NO LINGO
    Deltagare

    Tror inte ett skit på det här. Luktar illa lång väg. Men det är jag det :)

    #134066
    Per Nilsson
    Deltagare

    I hittabutik.se:s senaste nyhetsbrev så är den en lång intervju med ägaren till Explorio.

    Det lustiga, eller rättare sagt olustiga, i det hela är att Explorio AB fortfarande inte finns som bolag.

    Jag saxar lite ur brevet.

    Under 2012 ska tre fysiska varuhus öppna för e-handel. Projektet kallas Explorio och i varje varuhus ska 300 e-handlare erbjudas att hyra in sig på två våningsplan i en eller flera moduler där de kan visa upp och sälja sina varor.

    Om det ska finnas 3 varuhus klara 2012 så borde dessa redan vara färdigbyggda. Är det någon som har sett något e-handlarvaruhus ännu?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 34 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.