Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Marknadsföring

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-12-21, 08:05
Joel Bs avatar
Nyfödd
Faceplate.se | Maisstore.se

Reg.datum: Nov 2009
Standard Nyhetsbrev vs. Facebook

Hej!

Just nu sitter vi och håller på föder upp ett helt nytt och nischat projekt, äntligen börjar vi närma oss slutet.

Jag stötte dock på en fundering när jag höll på med finlir av designen. Eftersom vi använder mycket stora delar och ytor av sidans mått till att exponera produkter, har vi svårt att applicera extra funktioner som är överflödigt till designen.

Då slog min tanke, hur ser det egentligen ut med Nyhetsbrev idag? Min tanke var att lägga upp en box för att låta mina besökare få signa upp sig, men hur ser utvecklingen egentligen ut för det?

Har vi helt eller delvis börjat gå över till Facebook för att informera våra kunder/besökare/blivande konsumenter?

Är det en dum idé att exponera en Facebook-gilla-box i headern som ett komplement till att skrota Nyhetsbrev funktionen? Behöver man verkligen komma åt besökarens e-postadress? Funkar det inte lika bra att förmedla sina erbjudanden, händelser eller övrig information direkt via sin Facebook-sida?

Vill gärna höra era åsikter om för- och nackdelar med detta.

Ha en bra dag!
Pellets, vi hjälper dig att hitta billig pellets!

Senast redigerad av Joel B den 2011-12-21 klockan 08:07.
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-12-21, 09:15
Jimmy Öströms avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.blekingebilradio.se

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Jag skulle absolut marknadsföra båda kanalerna.

Men på hemsidan skulle jag haft FB logga istället för nyhets modul om du måste välja.

När kunderna handlar kan dom ändå välja om dom vill ha nyhetsbrev, har du inte det så är det lätt för dig att fixa.

Så 100% FB på din sida så du får in folket där som inte vet att ni har en FB sida.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-12-21, 09:31
Per Nilssons avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.knivhuset.com
@StoraKahuna

Reg.datum: Aug 2010
Skicka ett meddelande via Skype™ till Per Nilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Joel B Visa inlägg
Hej!

Just nu sitter vi och håller på föder upp ett helt nytt och nischat projekt, äntligen börjar vi närma oss slutet.

Jag stötte dock på en fundering när jag höll på med finlir av designen. Eftersom vi använder mycket stora delar och ytor av sidans mått till att exponera produkter, har vi svårt att applicera extra funktioner som är överflödigt till designen.

Då slog min tanke, hur ser det egentligen ut med Nyhetsbrev idag? Min tanke var att lägga upp en box för att låta mina besökare få signa upp sig, men hur ser utvecklingen egentligen ut för det?

Har vi helt eller delvis börjat gå över till Facebook för att informera våra kunder/besökare/blivande konsumenter?

Är det en dum idé att exponera en Facebook-gilla-box i headern som ett komplement till att skrota Nyhetsbrev funktionen? Behöver man verkligen komma åt besökarens e-postadress? Funkar det inte lika bra att förmedla sina erbjudanden, händelser eller övrig information direkt via sin Facebook-sida?

Vill gärna höra era åsikter om för- och nackdelar med detta.

Ha en bra dag!
Den extra nyhetsbrevsfunktionen som jag har på framsidan har genererat 40 prenumeranter sedan dec 2009... Så nu ska jag ta bort den.

Facebook är bra, men jag tror inte att det kan ersätta nyhetsbrev helt och hållet. Det är ett bra komplement. Det är också helt beroende på vilken målgrupp man har.

//Per
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-12-22, 10:52
Ivrig
Ingen ännu

Reg.datum: Nov 2011
Standard

Personligen tycker jag att det låter lite dumt att skrota nyhetsbrevet. Men och andra sidan verkar du vända dig till en publik som är en Facebook-generation så det kanske är en idé ändå?
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-12-22, 10:52
Ivrig
Ingen ännu

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Per Nilsson Visa inlägg
Den extra nyhetsbrevsfunktionen som jag har på framsidan har genererat 40 prenumeranter sedan dec 2009... Så nu ska jag ta bort den.

//Per
Men när en person handlar hos dig blir dem automatiskt prenumeranter på ditt nyhetsbrev eller hur funkar de?
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-12-22, 11:15
Per Nilssons avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.knivhuset.com
@StoraKahuna

Reg.datum: Aug 2010
Skicka ett meddelande via Skype™ till Per Nilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lina.Nilsson Visa inlägg
Men när en person handlar hos dig blir dem automatiskt prenumeranter på ditt nyhetsbrev eller hur funkar de?
Dels kan du fylla i att du vill ha nyhetsbrev på förstasidan (utan att vara i kassan) sedan har du möjlighet att klicka i att du vill ha vårt nyhetsbrev när du fyller i din adress vid köpets slut. Denna är inte förbockad utan kunden måste själv välja att ta emot nyhetsbrevet.

Vi har många prenumeranter på vårt nyhetsbrev, men det är bara 40 stycken av dessa som har fyllt i sitt intresse på förstasidan.
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-12-22, 13:12
Joel Bs avatar
Nyfödd
Faceplate.se | Maisstore.se

Reg.datum: Nov 2009
Standard

Jag förstår er tanke med nyhetsbrev, jag är själv uppvuxen och självlärd med att det är en "standard" för e-handlare.

Min personliga åsikt är att jag börjar bli riktigt trött på att få över 100 nyhetsbrev från olika butiker under högsäsongsperioder. Det hela gör det mycket svårare att nå ut till konsumenter som faktiskt öppnar upp brevet och läser det.

Via Facebook blir dina "fans" mer eller mindre tvingade att se din status, de behöver inte göra det där extra klicket för att se vad du vill förmedla. Oftast hamnar din status-uppdatering i deras nyhetsflöde, om de inte blockat dig givetvis.

Varför jag startade denna tråd, var för att höra hur andra uppfattar det med nyhetsbrev. Jag kanske är ensam om att tycka detta. Varken Nyhetsbrev eller Facebook är något "nytt", frågan är snarare, vilken kanal är den bästa att exponera på om man var tvungen att välja?

Tekniken bakom vårt koncept är inget nytänkande utan något som kan ses på ett fåtal andra webbplatser. Men vi har försökt fördjupa oss inom ett specifikt ämne som gör vår idé till en bra nisch.

Jag kan inte säga att det är en renodlad e-handel, men väldigt snarlik. Därför vågar jag kanske chansa på att Facebook fungerar bättre än nyhetsbrev, men är gärna intresserad av att höra era åsikter om mina åsikter, haha.

För din info Per; vi har moddat ihjäl en PrestaShop-plattform :-)
Pellets, vi hjälper dig att hitta billig pellets!

Senast redigerad av Joel B den 2011-12-22 klockan 13:17.
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-12-22, 15:15
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Joel: Mycket stressad, så det får bli kort. Jag tror du har fångat upp en viktig trend, och tycker du skall testa den. Jag tror det kan bli bra!
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-12-23, 04:17
Ivrig
Ingen ännu

Standard

Citat:
Dels kan du fylla i att du vill ha nyhetsbrev på förstasidan (utan att vara i kassan) sedan har du möjlighet att klicka i att du vill ha vårt nyhetsbrev när du fyller i din adress vid köpets slut. Denna är inte förbockad utan kunden måste själv välja att ta emot nyhetsbrevet.

Vi har många prenumeranter på vårt nyhetsbrev, men det är bara 40 stycken av dessa som har fyllt i sitt intresse på förstasidan.
Okej då är jag med
  #10 (permalink)  
Gammal 2011-12-23, 09:57
Har Ehandel.se som hobby
lännasport.se

Reg.datum: Jun 2010
Standard

Citat:

Facebook är bra, men jag tror inte att det kan ersätta nyhetsbrev helt och hållet. Det är ett bra komplement. Det är också helt beroende på vilken målgrupp man har.

//Per
Åandrasidan har en gilla-knapp i anslutning till loggan hos mej (tog bort den imorse) genererat bra mycket färre likes än sådär, och jag har rätt många besökare.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are